F fsn skrev:
Tror du inte de flesta förstår det? Det är extremt grundläggande.
Folk har uppenbarligen väldigt svårt att förstå även grundläggande saker.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Ska jag tolka det som att du beskriver att dina abonnemangssäkringar är på 25 A och att du nyttjar dessa, fullt ut, under 6 timmar/dygn (mellan 00:00-06:00).

Desto fler som skulle följa ditt exempel, då innebär det att denna tid rimligen inte längre är ”nätets låglasttimmar”. Det skulle då istället innebära ett dåligt utnyttjande av elnäten, om belastningen i elnäten skulle koncentreras till 6 h /dygn och rimligen kräva en kostsam utbyggnad av elnäten.

Ett dåligt utnyttjande av elnäten, det är det som effektavgiften vill förhindra
inte varje kväll. Nej. Men på vintern lägger vi så mycket som möjligt de billigaste timmarna. I och med att vi har 2000 liter värmemagasin utöver själva betongplattan så räcker det med att vi har värmepumpen igång på natten. Det här är en bild från innan själva inkalibreringen var löst. Jag hittar ingen bild från efter och orkar inte riktigt leta fram en i mitt system.
Graf över effektuttag visar elförbrukning under en natt med hög effekt på upp till 18 kW, följt av en minskning efter klockan sex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur som helst så är det inte så varje natt. De flesta nätterna puttrar vi på mellan 3 kw till 7 kw i effekt. Men nätter som vi vill ladda bilen, tvätta och diska schemalägger vi så att effekten håller sig på 16 kw. Och eftersom att vi försöker göra det de billigaste nätterna är det många nätter som ser ut så.

Home assistant reducerar och höjer effekten på billaddningen så att den är på 16 kw. Och eftersom att effekttaxan beräknas på toppar så blir det ju för det som jag betalar.

Detta har i allafall lett till att vi har ett förhållandevis låg genomsnittspris för el.
Diagram jämför genomsnittligt elpris för "Ditt hem" (47,8 öre/kWh) med lågt (56,3), genomsnittligt (73,8) och högt (82,4) pris för år 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och nu att vi lyckats sänka kostnaderna ytterligare på överföringen.

Vattenfall tycks vara nöjda med detta val vi gjort av någon anledning.

Visst kan man tänka så att om alla gjorde som jag.... Men man kan ju också tänka att det är bra att vissa försöker belasta vid låglast. Vattenfall premierar ju till och med det genom lägre nättariffer på natten. Så varför mitt beteende skulle vara fel när vattenfall gärna vill ha det så förstår jag inte.

Man kan också undra varför vi inte byggt in större elasticitet och varför fungerande verk lagts ned.

Jag kan inte riktigt bära ansvar för nätets stabilitet känner jag, Martin.

• Gilla
Mr. Gullberg och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Härligt… bara lite drygt 40000kWh/år då…….

Fast just nu är det rätt bra utnyttjande av elnätet så jag förstår inte vad du skall bråka om. Han har uppenbarligen all kapacitet som behövs för att styra om för att hitta ekonomisk sweet spot.
Vi ser ut att landa på 18000kwh i år medräknat bil. Vi lägger ca 9000kwh på värme och ca 6000kwh på hushållsel. Övrigt är bilen.

Det är ett "gammalt" stenhus från 1963 och på 260m2. Vi är 5 människor i hushållet och 2 husdjur.

Tycker i det stora hela inte att vi är så extrema i vår förbrukning.

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Folk har uppenbarligen väldigt svårt att förstå även grundläggande saker.
Menar du som t ex skillnaden mellan bult och skruv eller m som i milli och M som i Mega 😂

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
F fsn skrev:
Då är du ju precis målgruppen för de jag menar. Hetsar upp dig för nåt som du uppenbarligen inte vet hur det påverkar dig.
Jag vill nog inte kalla mig upphetsad eller aggiterad över detta.

Jag tycker att det är bekymrande att separerade intressen incentiverar olika beteendemönster och har olika debiteringsmodeller. Och att detta sätter hushållen i kläm.

Jag tycker att det är bekymrande att det saknas tydligare reglering på aktörerna samt korrekta modelleringar som beskriver konsekvensen av effekttariffen.

Jag tror du läser mig lite fel. Men hoppar ut ur diskussionen här och önskar er all lycka till med fortsatta konversationer.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
F
T TommyC skrev:
Menar du som t ex skillnaden mellan bult och skruv eller m som i milli och M som i Mega 😂
Tror att han i första hand tänker på kg när man pumpar däcken och Pa eller Bar när man ställer sig på badrumsvågen.

F
V Viktorbyggahus skrev:
inte varje kväll. Nej. Men på vintern lägger vi så mycket som möjligt de billigaste timmarna. I och med att vi har 2000 liter värmemagasin utöver själva betongplattan så räcker det med att vi har värmepumpen igång på natten. Det här är en bild från innan själva inkalibreringen var löst. Jag hittar ingen bild från efter och orkar inte riktigt leta fram en i mitt system.
[bild]

Hur som helst så är det inte så varje natt. De flesta nätterna puttrar vi på mellan 3 kw till 7 kw i effekt. Men nätter som vi vill ladda bilen, tvätta och diska schemalägger vi så att effekten håller sig på 16 kw. Och eftersom att vi försöker göra det de billigaste nätterna är det många nätter som ser ut så.

Home assistant reducerar och höjer effekten på billaddningen så att den är på 16 kw. Och eftersom att effekttaxan beräknas på toppar så blir det ju för det som jag betalar.

Detta har i allafall lett till att vi har ett förhållandevis låg genomsnittspris för el.
[bild]

Visst kan man tänka så att om alla gjorde som jag.... Men man kan ju också tänka att det är bra att vissa försöker belasta vid låglast. Vattenfall premierar ju till och med det genom lägre nättariffer på natten. Så varför mitt beteende skulle vara fel när vattenfall gärna vill ha det så förstår jag inte.

Man kan också undra varför vi inte byggt in större elasticitet och varför fungerande verk lagts ned.

Den bilden som visar snittpris, är det från Tibber appen? Om det är så, hur får du fram den, jag lyckas inte få fram nåt snittpris vare sig på månadsbasis eller år.

V Viktorbyggahus skrev:
[bild]

[bild]

Hej
Jag menar inte att det du gör är fel. Men du debiteras rimligen en högre elnätsavgift än om effektflödet är jämnare

Vill bara förklara att eftersom du tar ut din effekt ”stötvis” så kan det gå bra att göra så när få agerar så, men blir det många, då kan påfrestningarna på elnätet tex i form av spänningsvariationer innebära att elnätsbolaget behöver göra åtgärder.

Målet med effekttaxan är att effektflödet blir jämnare och sättet att debitera effekttaxan kan elnätsbolaget ändra om det behövs

Tar du ut det jämna effektflödet som efterfrågas då är risken mindre att villkoren ändras

Om det är Vattenfall du köper elenergin av och de är nöjda över ditt agerande så kan ändå elnätsbolaget vara bekymmrade.

Heter elnätbolaget även det Vattenfall så är det ändå ett separat (ett annat) bolag

Redigerat:
I dagens GP så står det att Göteborgs Energi kommer att börja tidsdifferentiera sin effekttariff till den 1/1 2027. Dvs, de kommer inte att fortsätta med dagens effekttariff som är samma dygnet runt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
I dagens GP så står det att Göteborgs Energi kommer att börja tidsdifferentiera sin effekttariff till den 1/1 2027. Dvs, de kommer inte att fortsätta med dagens effekttariff som är samma dygnet runt.
Jag tror det är tvingande att tidsdifferentiera.

C
F fsn skrev:
Jag tror det är tvingande att tidsdifferentiera.
Stämmer, men tydligen inte förrän 1/1 2027 när effekttariffen skall vara införd.
Konstigt förfarande, men GBG kanske haft effektavgift en längre tid?

F
pacman42 pacman42 skrev:
I Partille (vars elnät också ägs av Göteborg energi) sedan 2014, i Göteborg införde de den flera år senare:
- [länk]
Göteborg Energi har haft effektavgift i ca 3,5år. Och jag har aldrig haft avgift baserat på säkringsstorlek i det huset jag bor i sen 2009. Det har alltid varit ”flat rate” oavsett säkringsstorlek.

F fsn skrev:
Göteborg Energi har haft effektavgift i ca 3,5år. Och jag har aldrig haft avgift baserat på säkringsstorlek i det huset jag bor i sen 2009. Det har alltid varit ”flat rate” oavsett säkringsstorlek.
Det har med historien att göra, många äldre hus var avsäkrade med 63 ampere knivsäkringar sedan urminnes tider och man ville inte gå in och röra runt i den grytan, det hade kostat mycket pengar för Göteborgs Energi att byta centraler och huvudsäkringar till annan lösning. 63A säkringar behövde de inte byta så ofta (man byter inte gärna dem själv). Så man valde helt enkelt att ha samma avgift upp till 63A redan tidigt.

F
pacman42 pacman42 skrev:
Det har med historien att göra, många äldre hus var avsäkrade med 63 ampere knivsäkringar sedan urminnes tider och man ville inte gå in och röra runt i den grytan, det hade kostat mycket pengar för Göteborgs Energi att byta centraler och huvudsäkringar till annan lösning. 63A säkringar behövde de inte byta så ofta (man byter inte gärna dem själv). Så man valde helt enkelt att ha samma avgift upp till 63A redan tidigt.
Föredömligt av Gbg Energi tycker jag. Alla man pratar med gnäller som fan över sin säkringsstorlek och vad det kostar att uppgradera från 16 till 20A. skönt att ingen i Gbg har det problemet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.