egestaal egestaal skrev:
Hej,
Jag har börjat planera för att så småningom bygga ett enplanshus till mig själv, men med utrymme för att kunna ha större middagar och såklart barnen på besök evt. med resp, familj. Jag tänker att huset ska byggas ca 10 år innan jag går i pension, men vara planerat så att det är rimligt att bo där under pensionen och, om allt går väl, tills jag inte längre finns till.

Jag bor idag på 248 kvm + källare och tror att min bild av vad som är "normal" storlek på ett hus är något rubbad. Jag har helt enkelt svårt att avgöra vad som passar för en person.

Om ni skulle planera hus för er själva - hur många kvadrat skulle ni tycka var rimligt att husera på?
Vad upplevs lagom för en person?

Förstår att det är individuellt, men vill gärna ha input från olika håll innan jag bestämmer mig.
,
Tack på förhand,

/E
Bor själv. Enplansvilla 132 kvm. Öppen planlösning halva huset där kök och matrum går ihop i ett. Ryms många runt matbordet där. 3 sovrum, ett större badrum, en lite större gästtoa med dusch och en klädkammare innanför sovrummet.

• Gilla
egestaal
  • Laddar…
Behöver inte oroa mig för att ha mycket gäster som övernattar så planen för mitt hus är 58m2 .... plus 112m2 hobbyutrymme. :) Men visst, finansieringen för den byggnationen är ett problem.

egestaal egestaal skrev:
Hej,
Jag har börjat planera för att så småningom bygga ett enplanshus till mig själv, men med utrymme för att kunna ha större middagar och såklart barnen på besök evt. med resp, familj. Jag tänker att huset ska byggas ca 10 år innan jag går i pension, men vara planerat så att det är rimligt att bo där under pensionen och, om allt går väl, tills jag inte längre finns till.

Jag bor idag på 248 kvm + källare och tror att min bild av vad som är "normal" storlek på ett hus är något rubbad. Jag har helt enkelt svårt att avgöra vad som passar för en person.

Om ni skulle planera hus för er själva - hur många kvadrat skulle ni tycka var rimligt att husera på?

Förstår att det är individuellt, men vill gärna ha input från olika håll innan jag bestämmer mig.

Tack på förhand,

/E
80 m3 plus förråd!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
egestaal egestaal skrev:
Stort tack för era svar! 🙏

Huset jag har ritat landar på 140 kvm i dagsläget. Tycker att det är svårt att avgöra om det är rimligt. När jag frågar runt hur stort eller litet man vill bo själv får jag allt från 50 kvm till 130 kvm + gård.

Jag kommer förmodligen komplettera med en snickarbod vid sidan av, så det är enbart själva bostadsytan jag grunnar över. Jag trivs med att kunna "gå omkring" i huset utan att känna att det är en korridor med rum. Samtidigt ska jag orka ta hand om det när jag är 80 år.

Andrahandsvärdet bryr jag mig inte så mycket om. Jag hoppas att det blir någon annans problem. 😌
Vi har 158 på 2 men bara ett sovrum i huset det andra blev för tv men då har vi ett attefallshus för gäster där de har toa kök mm detta blir bekvämt för alla.

egestaal egestaal skrev:
Hej,

Tack på förhand,

/E
Hej!
Jag bor i en Fiskarhedenvilla, 1 plan där alla innerväggar är möjliga att ta bort/flytta beroende på hur man vill fördela ytan (123 kvm). I nuläget 1 sovrum i varje hörn, dvs 4 st varav ett master bedroom (de andra är små) med ett badrum per två sovrum samt groventre med tvättstuga/värmepump etc. Kök och vardagsrum i mitten med eldstäder. Tycker det är perfekt storlek - så länge planlösningen är god fungerar det mesta 😊.

• Gilla
ullak40
  • Laddar…
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
140kvm och enbart 2 sovrum? Vill du aldrig ha mer än två personer som sover över låter det väl bra.

Varför ska du ha 2 toaletter fattar jag inte, att städa en toalett för en 80 åring räcker gott och väl.

En 80åring vill nog ha tvättstugan nära köket, iaf de jag känner. 8,3 kvm tvättstuga känns helt onödigt för en person.

Matbord och barbord i köket plus en matsal? Jag fattar inte vitsen med det för en person.

En hall på 14kvm du kommer behöva en bänk att vila på längs vägen...

Känns som att du inte kan bestämma dig vem du designar för. Ditt jag just nu eller ditt jag när du är 80. Tror du behöver fundera några varv till.
Varför skulle man vilja ha tvättstugan nära köket? Kläderna tar man oftast av sig i sovrummet väl? Vi råkade få tvättstugan på andra våningen och det är hur bra som helst! Nära sängkläder och klädgarderober och badrum. Förstår inte varför så många har tvättmaskin i källaren så man får bära tvätten upp och ner hela tiden.

• Gilla
Sotarsyster och 2 till
  • Laddar…
egestaal egestaal skrev:
Hej,

Tack på förhand,

/E
Jag och min sambo bor på ca 80kvm, kök hall och vardagsrum i öppen planlösning, 2 sovrum var av ett är kontor, walk in closet och ett stort badrum.

Helt perfekt storlek för 1-2 personer och smidig planlösning och bredare dörrar ifall rullstol eller rullatorer behövs i framtiden.

• Gilla
egestaal och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
TS bör skaffa tomt innan husritning planeras. Det är A & O. Läget läget läget - inte bara var i landet utan också närhet till familj.

Grannar ? Bra om det inte ligger alltför isolerat. Det var skönt för mig den juldagsmorgon jag inte kunde öppna någon ytterdörr pga 120 cm snö ... med två jyckar som skulle ut och morgonkissa ... och då en granne kunde skotta upp en dörr!

Tillgängliga allmänna kommunikationer är bra att ha den dagen man inte längre bör köra bil på gamla dar. Framför allt för att kunna ta sig till vårdcentral. Jag har 100 m till till busshållplats (även om bussen inte går ofta).
Håller med om både närheten till grannarna och allmänna kommunikationer. Bor typ 50 meter från busshållplatsen, superbra.

egestaal egestaal skrev:

Huset jag har ritat landar på 140 kvm i dagsläget. Tycker att det är svårt att avgöra om det är rimligt. När jag frågar runt hur stort eller litet man vill bo själv får jag allt från 50 kvm till 130 kvm + gård.

Jag kommer förmodligen komplettera med en snickarbod vid sidan av, så det är enbart själva bostadsytan jag grunnar över. Jag trivs med att kunna "gå omkring" i huset utan att känna att det är en korridor med rum. Samtidigt ska jag orka ta hand om det när jag är 80 år.

Andrahandsvärdet bryr jag mig inte så mycket om. Jag hoppas att det blir någon annans problem. 😌
Ett hus till en person är mycket annorlunda än ett hus till en person, gäster, barn, evt. resp. famij, osv. Din ritning inkluderar en matsal vilket ge intrycket att det är viktigt för dig att ha många "större middagar".

Mitt hus är till mig själv med möjlighet till 1-3 vänner/familj då och då. Jag klarar mig fint i mitt torp på ca. 50kvm till vardagsrum, kök, bord till 4-6 pers. och badrum + andra våningen med sovrum och ordentligt med förråd (f.d. kalla kattvindar). Gymmet kommer flytta ut från den ena sida av vardagsrummet till lillstugan där det också kommer finnas en säng till gäster i fall att det blir kallas, vilket sker väldigt sällan. Visserligen har jag byggt in altanen på ca. 18kvm.

Själv vill jag kunna städa ett litet utrymme än ett helt stort hus. Och jag föredrar att inte ha tvättstugan nära sovrummet.

• Planlösning av ett torp med 50 kvm vardagsrum, kök, matsal och badrum samt altan. Sovrum på övre våning och gym flyttas till lillstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av övervåningen i ett litet hus med olika rumsytor, trappa, och skorsten markerade.
    Skapa konto
  • Gilla
bodda olsson och 2 till
  • Laddar…
Många och väldigt olika tips! Jag har byggt 4 hus och det senaste (sista, pallar inte att gå på stälningar längre 😉). Jag använder inte arkitekt utan bara vad jag anser som sunt förnuft + ett skitenkelt 3D-program när jag designar huset. (3D Home Architect, finns många andra).
  • Börja med att kolla vilka möbler du ska ha. Sätt upp miljöer där du bor och mät runt om vilka utrymmen du kan acceptera. Till exempel bättre att spara in på sovrum och biffa på vardagsrummet där det behövs mer plats till gäster.
  • Kolla hur stort kök du behöver med samma metod. Kolla så lådor går att dra ut med plats att passera, bänkytor som passar logistiken vid matlagning osv.
  • Gör samma med badrum/toa och slopa badkaret!
  • Håll nere antalet mellanväggar. En vägg tar ca 0,5 m på varje sida. Så en vägg som är 4 m lång tar 2 m².
  • Samma tänk med hörnor. I ditt förslag finns hörnor du kan sneda 45° utan att tappa yta på insidan. Du kan även sneda en hörna och sätta en dörr där.
  • Håll nere på dödytor som hall och entré där man inte vistas så mycket.
  • Konstruera så att vardagsrummet kan vara fritt upp till nock (i stort sett). Har själv gjort det i 3 av mina hus och även om golvytan i ett av husen var liten, så upplevde man rummet som stor och luftigt.
  • Har du tillgång till någon plan yta, typ på ett industriområde kan du mäta upp huset och ”möblera” med kartonger, till exempel. Det ger en känsla för dimensioner.
  • Jag hade satsat på ett garage/förråd/gästhus/man cave med toa/dusch. Kan vara skönt att inte ha för många gäster i huset!
Rent konstruktionsmässigt finns det mycket att göra för att hålla kostnaderna i schack, men det blir nog en annan tråd. Men "Planning is all". Det man inte löser i detalj innan byggstart tenderar att bli väldigt dyrt sedan.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Tänker bara att dela med mig lite, denna hus växter jag upp i och det är ca 110 kvm, vi var 4 i familjen som klarar oss bra på denna utrymme. Denna modell var ganska populär i byn jag växter upp, det finns olika varianter. Några har byggt en våning till, huset är gjort för möjligt till att bygga en våning till. Den hus jag bodde i kallas för stora kvadrat. Det finns liten kvadrat som jag tror är kanske 90 kvm stora och jag känner en familj på 5 personer har bott där.
Planskiss av ett hus på 110 kvm med flertalet sovrum, vardagsrum, kök, badrum, tvättstuga, garage och förvaringsutrymmen i ett kvadratiskt upplägg.
Skapa konto

Vad bra med denna hus är att allt rör tillhör vatten och avlopp finns på samma sidan så man behöver aldrig vänta på varmt vatten. Stora vardagsrum så vi hade båda soffgrupp och fin matbord om har gäster då har vi alltid gott om plats.

Om jag skulle bygga en hus till mig själv skulle det räcker med högst 100 kvm. Det är också fråga om driftkostnader då slipper man värma upp så stora utrymme, slipper måla en massor etc..

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ser ut som en bra planlösning och trevligt med stora samvaroytor. Mycket beror också på hur ofta du räknar med att ha övernattande barn/gäster? Räknar du med övernattande gäster skulle jag nog satsa på ett större sovrum (eller kanske ett till) samt även dusch i båda badrummen.

Om man vill spara lite yta så skulle man kunna ta bort matplatsen i köket och bara ha köksö och matsal. (Vi har gjort så och tycker det fungerar jättebra trots att vi är en hel familj) Men det beror ju på hur man trivs att äta. Det är alltid trevligt med en stor entré/hall men de tar nästa 20 kvm in klk vilket är en rätt stor del av huset. Bor man ensam kanske man också oftast använder groventrén (speciellt om bilen parkeras på den sidan huset) och då kanske det går att minska entré/hall?

Lycka till!

/Krille
T Tobeng83 skrev:
Tänker bara att dela med mig lite, denna hus växter jag upp i och det är ca 110 kvm, vi var 4 i familjen som klarar oss bra på denna utrymme. Denna modell var ganska populär i byn jag växter upp, det finns olika varianter. Några har byggt en våning till, huset är gjort för möjligt till att bygga en våning till. Den hus jag bodde i kallas för stora kvadrat. Det finns liten kvadrat som jag tror är kanske 90 kvm stora och jag känner en familj på 5 personer har bott där.
[bild]

Vad bra med denna hus är att allt rör tillhör vatten och avlopp finns på samma sidan så man behöver aldrig vänta på varmt vatten. Stora vardagsrum så vi hade båda soffgrupp och fin matbord om har gäster då har vi alltid gott om plats.

Om jag skulle bygga en hus till mig själv skulle det räcker med högst 100 kvm. Det är också fråga om driftkostnader då slipper man värma upp så stora utrymme, slipper måla en massor etc..
Fint hus men du missade 15 kvm (11,2*11,2=125).
Annars bra planlösning.

FreQa FreQa skrev:
Fint hus men du missade 15 kvm (11,2*11,2=125).
Annars bra planlösning.
Tror vår hus är bara 10 meter långt.. bild är från en broschyr så mått på den stämmer inte riktigt

egestaal egestaal skrev:
Hej,

Tack på förhand,

/E
Runt 100 kvm skulle jag säga, välplanerat så kanske runt 80 kvm.
Små sovrum , små badrum, stort kök/vardagsrum. 🥰

• Gilla
egestaal och 4 till
  • Laddar…
egestaal egestaal skrev:

Hej! Vi har precis byggt ett fritidshus och en sak som jag är väldigt glad att vi gjorde där är att vi endast har en matplats. Ett arbetskök (önskar vi haft köksö med barplatser som du men det fick inte plats) och en matplats. I vårt ”hemmahus” har vi tre matplatser: kök, matrum och uterum och jag kan inte förstå att alla nya hus skall ha ett köksbord OCH ett matbord. Det jag skulle valt bort i ditt fall är köksbordet och använt den ytan till något annat. Med lite trollande så blir det ett walk-in-skafferi som det blev för oss. Det kommer man aldrig ångra

• Gilla
  • Älska
1234bjorn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.