egestaal egestaal skrev:
Hej,
Jag har börjat planera för att så småningom bygga ett enplanshus till mig själv, men med utrymme för att kunna ha större middagar och såklart barnen på besök evt. med resp, familj. Jag tänker att huset ska byggas ca 10 år innan jag går i pension, men vara planerat så att det är rimligt att bo där under pensionen och, om allt går väl, tills jag inte längre finns till.

Jag bor idag på 248 kvm + källare och tror att min bild av vad som är "normal" storlek på ett hus är något rubbad. Jag har helt enkelt svårt att avgöra vad som passar för en person.

Om ni skulle planera hus för er själva - hur många kvadrat skulle ni tycka var rimligt att husera på?
Vad upplevs lagom för en person?

Förstår att det är individuellt, men vill gärna ha input från olika håll innan jag bestämmer mig.

Tack på förhand,

/E
Ja vad skall man säga Hur långt är ett snöre? Lagomt hus det kan du inte fråga någon annan om vad du behöver. Mitt svar skulle bli ca 70/m2 med ett garage på ca 250/m2 passar det dig nä kappasts vet du inte vad behöver skall du nog inte bygga nytt du kommer bara att bli besviken..

F fribygg skrev:
Nuvarande kåk är 119 m2 skulle jag bygga nytt i dag tror jag att jag skulle få in det jag önskar på 75-80m2

Att ha en massa kvadratmeter bostadsyta man inte använder uppvärmt och städat tycker jag inte är så meningsfullt, men en maskinhall eller trippel garage skulle däremot passa mig fint;)
Precis - utrymmesbehovet minskas ju äldre man blir. Att bygga modernt hus under 80 kvm är svårt med all modern teknik som ska in om och man dessutom vill ha vettig driftkostnad. Det är också bra att förbereda för framtida rullator/rullstol för att komma ut/in i hus/garage/carport/förråd och rejäla trädäck utan trösklar. Jag planerade även trädgården med tanke på framtiden. Inga rabatter eller annat krafs utan istället många häckar (lätt att framöver köpa in sådan trädgårdshjälp) - framförallt om stort trädgårdsintresse finns. Att ta sig ut till varmkompost på baksidans trädäck med bara ett par steg funkar också utmärkt.

Efter åren i mitt lilla hus har det funkat utmärkt även förra våren då jag efter en operation en kort period var starkt rörelsehindrad.

egestaal egestaal skrev:
Helt korrekt att jag inte frågar om råd. Jag frågar hur andra tänker om storlek på hus för en person och vad de hade upplevt vara lagom.
Då blir jag nyfiken. Varför är du intresserad av hur andra upplever lagom för en person?

egestaal egestaal skrev:
jag frågar hur andra tänker om storlek på hus för en person och vad de hade upplevt vara lagom. Jag frågar varken om planlösning
I alla fall jag tycker det är helt omöjligt att råda om en lämplig storlek i kvadratmeter utan att diskutera vad dessa kvadratmeter ska bestå av, alltså planlösning.

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
lllusion lllusion skrev:
Då blir jag nyfiken. Varför är du intresserad av hur andra upplever lagom för en person?
Som jag skriver i trådstarten tror jag att min bild av vad som är "normal" storlek på ett hus är något rubbad. Jag har svårt att avgöra vad som passar för en person, då också taget ålder i beaktande.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
I alla fall jag tycker det är helt omöjligt att råda om en lämplig storlek i kvadratmeter utan att diskutera vad dessa kvadratmeter ska bestå av, alltså planlösning.
Tycker du det så riktar sig inte min fråga till dig. :)

egestaal egestaal skrev:
Hej,
Jag har börjat planera för att så småningom bygga ett enplanshus till mig själv, men med utrymme för att kunna ha större middagar och såklart barnen på besök evt. med resp, familj. Jag tänker att huset ska byggas ca 10 år innan jag går i pension, men vara planerat så att det är rimligt att bo där under pensionen och, om allt går väl, tills jag inte längre finns till.

Jag bor idag på 248 kvm + källare och tror att min bild av vad som är "normal" storlek på ett hus är något rubbad. Jag har helt enkelt svårt att avgöra vad som passar för en person.

Om ni skulle planera hus för er själva - hur många kvadrat skulle ni tycka var rimligt att husera på?

Förstår att det är individuellt, men vill gärna ha input från olika håll innan jag bestämmer mig.

Tack på förhand,

/E
Om man ska bo där ” in i det sista” så skulle jag ta höjd för det momentum då man inte är så rörlig längre. Mycket nära mellan sovrum, kök oc rum där man vill sitta och titta på omgivningen. En bra dusch och toa där det är lätt att komma in och ta höjd för att två personer ska få plats för den dagen man är beroende av hjälp för att duscha..
Ettkök där man inte är tvungen att böja sig eller stå på stegar för att nå..en entré som man kan gå på om man inte orkar/ kan skotta snö. En uppfart till bilen som inte är för snäv i händelse av att man måste komma ur/ i en rullstol.
Bra sovrum med eget badrum/ WC om man har gäster eller någon form av hjälp som stannar över.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
utrymmesbehovet minskas ju äldre man blir.
Varför då?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
egestaal egestaal skrev:
Tycker du det så riktar sig inte min fråga till dig.
Nej kanske det. Men jag kan ju försöka ge ett förslag ändå. Jag tror 158 kvm är lagom.

egestaal egestaal skrev:
Hej,

Tack på förhand,

/E
Hej, jag har precis blivit klar med mitt 1 planshus 10 år innan pension. Storleken beror helt på vilka intressen ochkrav man har. Mitt blev grymt stort med 177M2 platta. Är även ensamstående med en son på halvtid. Men jag tänkte bygga ett hus till då jag har 2 villatomter sida vid sida, jag tänker att om min son vill ta över mitt fina stora hus så kanske det blir så. Mitt 2a hus blir enklare och mindre ca 110M2. Viktigt är att huset är bra isolerat, har ftx och bergvärme för låga kostnader på livets höst. 1 planshus är givet. Mitt nuvarande hus har ett stort kök med plats för 14 pers vid bord. Ljust och luftigt.

• Gilla
egestaal
  • Laddar…
egestaal egestaal skrev:
Hej,

Tack på förhand,

/E
Går naturligtvis inte att svara på. Alla har olika behov och förväntningar - men ändå...

Om du idag har vant dig vid 248 kvm + källare kommer allt som är mindre än det att upplevas som "litet".

Sedan finns det inget som säger att man som ensamstående inte klarar sig med ett hus på mellan 40 och 50 kvm, kanske plus en källare för allt skrot man samlat på sig.

Själv skulle jag, om jag - vilket jag inte är - var i den situationen snarast utgå från hur huset skulle användas. Jag skulle vilja ha ett kök, ett vardagsrum, kanske kombinerad med "matsal", ett sovrum och ett kontor/arbetsrum. Även ett gästrum vore välkommet. Det blir fyra rum + kök och det får jag lätt in på 80-90 kvadratmeter utan att behöva trängas med möblerna. Jag är inte så road av att ha rum som inte används.

Om jag sedan vill ha en biosalong, eftersom jag är filmintresserad, växer behoven med allt från 20kvm till väldigt mycket mer beroende på hur många som skall titta. Har jag ett stort umgänge växer kraven på matsal och vardagsrum. Där en person, till och med två (eller fler), klarar sig bra på 20 kvm kanske man behöver 50 - 100 om man ofta är många. Väntar man "statsbesök" kan behoven bli oändliga.

Vi har just byggt ett nytt fritidshus. Det är till två personer där vi hoppas på mycket besök. Delen för två är på c.a. 100 kvm + en vind på 70 kvm som vi använder som arbetsrum och "lager". Gäster får tills vidare övernatta i någon av våra småstugor - som sammanlagt är på 50 kvm, Det känns inte trångt för 2😀

• Gilla
egestaal
  • Laddar…
egestaal egestaal skrev:
Stort tack för era svar! 🙏

Huset jag har ritat landar på 140 kvm i dagsläget. Tycker att det är svårt att avgöra om det är rimligt. När jag frågar runt hur stort eller litet man vill bo själv får jag allt från 50 kvm till 130 kvm + gård.

Jag kommer förmodligen komplettera med en snickarbod vid sidan av, så det är enbart själva bostadsytan jag grunnar över. Jag trivs med att kunna "gå omkring" i huset utan att känna att det är en korridor med rum. Samtidigt ska jag orka ta hand om det när jag är 80 år.

Andrahandsvärdet bryr jag mig inte så mycket om. Jag hoppas att det blir någon annans problem. 😌
Trevligt hus och planlösning! Vi har också precis ritat klart vårt hus, fått bygglov och är klara med markarbetet. En del av dina lösningar är samma som våra. Så jag tittar utifrån mig själv:

Jag hade bytt toalett och klädkammare så att den lilla toan är i hallen. Jag hade även ändrat dörren till vänsterhängd. Varför? Jo, vårt hus ligger ute på landet och jag kommer vara mycket ute. Då vill jag snabbt och lätt kunna gå in på toaletten utan att ta av mig skorna. En vänsterhängd dörr gör att jag inte behöver gå runt toadörren om jag kommer utifrån. En avvägning för man kommer kanske även inifrån och då blir det samma problem med att gå runt dörren. Jag tänkte som så i vårt hus, att jag oftast kommer gå på den stora toaletten om jag kommer inifrån och att det var större prio för mig att kunna gå in på toa utifrån utan att klampa ut på parkettgolvet.

Vi har också barn med familjer som kommer på besök. Vi har designat vårt hus så att vi kan förlänga matbordet in i vardagsrummet om vi blir många. Se till att folk kan sitta bekvämt med stolarna om du skulle öppna fullt och göra samma i ditt matrum. Öppningen ser ut att vara i smalaste laget just nu.

Jag tycker också att du ska tänka igenom placeringen av möblerna i ditt vardagsrum. Som det är ritat har du endast en fåtölj mitt framför TV. Kommer du ha soffa där? Hörnsoffa? Det känns lite fel att ha soffan på snedden. Jag själv hamnar alltid i soffan när jag ska titta på TV :)

Skjutdörren mellan vardagsrum och hall. Är den nödvändig? Kommer du någonsin stänga den? Skjutdörrar är dyrare än vanlig dörr. Vi hade ritat in skjutdörrar på en del ställen från början men valde att ta bort en helt och byta ut en annan till vanlig.

Tänk också efter din väggyta. Det finns få väggar att ställa ev vitrinskåp eller skänk mot. Samma gäller ev tavlor. Det är så klart en smaksak, men vi hade samma frågeställning i vårt hus. Vi valde dock att behålla liten väggyta.

Ditt kök har väldigt lite bänkyta. Du måste ha plats för att hacka, mixa och arbeta. Underskatta heller inte plats för maskiner så som kaffekokare, blender, riskokare, brödrost eller sånt som står framme. Titta efter i ditt nuvarande kök och se hur mycket du har framme. Det kommer säkerligen inte att bli färre apparater framgent. Du kanske ska ha ett L-kök istället?

Många säger att man ska ha mycket förråd inomhus. Ändå skulle jag nog skippa den långa garderoben i hallen och göra gästrummet större. Då kan du ha bäddsoffa som blir till dubbelsäng till dina barn när de sover över.

Ja, det var mina tankar. Hoppas det var lite värdefullt ändå. <3

• Gilla
egestaal
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag skulle gott och väl nöja mig med ett enplans hus på drygt 100 kvm, kanske 110 ? Då får man en rymlig 4 r.o.k. med två extra sovrum för övernattande gäster och som även kan vara hobbyrum under andra tillfällen. Skapligt stort vardagsrum plats för middagsbord och öppet mot köket.
Jag och maken håller på att bygga ett enplanshus på ganska exakt 100 kvm där vi har tre sovrum, ett badrum/tvätt, entré och ett stort kök/vardagsrum med en mysig kamin i. Vi har tänkt att använda ett lite större sovrum till oss själva, ett lite mindre som walk-in-closet och förvaring och det minsta sovrummet ska vi ha till hobbyrum (målning och smycketillverkning) och däri kommer även en bäddsoffa för två personer vara. Sen har vi också en säng av bra kvalitet som är hopfällbar på hjul som är lätt att ta fram och stuva undan. Det här tänker vi räcker bra till oss. Sen har maken två garage också.

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
K
Den styrande faktorn är väl till slut bara ekonomin? Som familj trivs vi bra på de ca 200 kvm vi bor nu men skulle gärna bo på det dubbla - däremot är vi inte beredda att lägga så mycket på boendet. (Dessutom får vi inte bygga större enligt detaljplanen). Har väldigt svårt att se att ett hus skulle kunna bli "för stort" utan storleken begränsas nog i huvudsak av de ekonomiska ramarna.

/Krille

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.