28 957 läst · 123 svar
29k läst
123 svar
Hur stort hus för en person?
Generellt råd: glöm fokus på antal m2.egestaal skrev:Hej,
Jag har börjat planera för att så småningom bygga ett enplanshus till mig själv, men med utrymme för att kunna ha större middagar och såklart barnen på besök evt. med resp, familj. Jag tänker att huset ska byggas ca 10 år innan jag går i pension, men vara planerat så att det är rimligt att bo där under pensionen och, om allt går väl, tills jag inte längre finns till.
Jag bor idag på 248 kvm + källare och tror att min bild av vad som är "normal" storlek på ett hus är något rubbad. Jag har helt enkelt svårt att avgöra vad som passar för en person.
Om ni skulle planera hus för er själva - hur många kvadrat skulle ni tycka var rimligt att husera på?
Vad upplevs lagom för en person?
Förstår att det är individuellt, men vill gärna ha input från olika håll innan jag bestämmer mig.
Tack på förhand,
/E
Gör en specifikation på de viktiga funktioner du anser måste finnas i ditt nya hus.
Som jag förstår frågan söker du ett hus med minimalistisk utformning. Är det rätt uppfattat har du en "bibel" att följa. Dock kan en del byggregler försvåra valet.
Sen blir tricket att få till en planlösning med de funktioner du listat.
Lycka till
Såhär ser mitt hus ut på entréplanet. (Är nog en av få som byggt nytt med källare)egestaal skrev:Hej,
Jag har börjat planera för att så småningom bygga ett enplanshus till mig själv, men med utrymme för att kunna ha större middagar och såklart barnen på besök evt. med resp, familj. Jag tänker att huset ska byggas ca 10 år innan jag går i pension, men vara planerat så att det är rimligt att bo där under pensionen och, om allt går väl, tills jag inte längre finns till.
Jag bor idag på 248 kvm + källare och tror att min bild av vad som är "normal" storlek på ett hus är något rubbad. Jag har helt enkelt svårt att avgöra vad som passar för en person.
Om ni skulle planera hus för er själva - hur många kvadrat skulle ni tycka var rimligt att husera på?
Förstår att det är individuellt, men vill gärna ha input från olika håll innan jag bestämmer mig.
Tack på förhand,
/E
Jag gillar planlösningen i mitten där man har vardagsrumsdel ihop med matrum och kök. Det gör att man umgås samtidigt som man fixar för en middag t ex så det vill jag slå ett slag för. Nu är varje rum här större än du behöver ha dom och badrummet i hallen skulle lätt kunna bli en toalett och förråd för din del. Samma med uterummet här som kanske i ditt fall kunde bli garage?
Men ett sovrum till dej och två gäst/tränings/musik/extrarum (vad man nu vill ha) i lite mindre storlek än jag har det är inte fel. Min övervåning är på 167kvm och det är som jag skrev väldigt stora rum…
Så har du tänkt 150kvm tror jag det är en vettig storlek för någon som är van vid så stort som du har nu. Mindre ytor att städa när man är äldre är ju faktiskt att föredra också.
Orkade inte läsa alla inlägg men här kommer troligen en repris men är en del viktiga saker men det finns säkert mycket mera. Jag tycker att en gjuten platta med golvärme är att föredra, naturligtvis enplans utan trappor och trösklar med breda dörrhål! Men du bör bestämma dig för vad du vill ha, hur många gästrum och skall de ha 1 säng, dubbelsäng, våningssäng, tv, soffa och /eller garderober? Det måste säkert finnas 2 toaletter, hur skall köket vara, kanske kamin eller vedspis, flera eldstäder i huset, antal och storlek av förråd och garderober(det saknas alltid). Hur stor tvättstuga, tumlare eller torklinor? Garage, verkstad eller pannrum, värma med el, olja, ved eller värmepump? Kanske extra plats för något mera.egestaal skrev:Hej,
Tack på förhand,
/E
Själv planerar jag att bygga ett uterum i söder, öppet upp i nocken och isolerat med täckt tak, och en altan utan tak i anslutning.
En farstukvist på 5 kanske 6 kvadratmeter eller mer är bra.
Enplanshus alt.parhus(enplan).egestaal skrev:Hej,
Tack på förhand,
/E
C:a 100-120m2. Ska kunna rullstolsanpassas vid behov.
Planlösning utifrån dina preferenser och behov.
Veranda under tak med skjutglasdörrparti, (räknas inte som boyta).
En bra början på specifikation/behovslista som kan ligga till grund för planlösning.H Håkan Hooksjö skrev:Orkade inte läsa alla inlägg men här kommer troligen en repris men är en del viktiga saker men det finns säkert mycket mera. Jag tycker att en gjuten platta med golvärme är att föredra, naturligtvis enplans utan trappor och trösklar med breda dörrhål! Men du bör bestämma dig för vad du vill ha, hur många gästrum och skall de ha 1 säng, dubbelsäng, våningssäng, tv, soffa och /eller garderober? Det måste säkert finnas 2 toaletter, hur skall köket vara, kanske kamin eller vedspis, flera eldstäder i huset, antal och storlek av förråd och garderober(det saknas alltid). Hur stor tvättstuga, tumlare eller torklinor? Garage, verkstad eller pannrum, värma med el, olja, ved eller värmepump? Kanske extra plats för något mera.
Själv planerar jag att bygga ett uterum i söder, öppet upp i nocken och isolerat med täckt tak, och en altan utan tak i anslutning.
En farstukvist på 5 kanske 6 kvadratmeter eller mer är bra.
Som sagt tidigare till TS: fokusera på ditt behov av funktion. Alla andra har förslag som passar deras behov som troligtvis inte är lika med ditt behov. Min erfarenhet är att alla kunder är unika och det är fel att inte lyssna in de primära behoven. Planlösningen kan sedan utformas med behovslistan som bas och hänsyn till byggregler.
Jag har inte byggt huset men flyttade in i en plans 114 kvm med min dåvarande.
Nu bor jag ensam här med mina 2 katter.
Har tre sovrum ett större som jag sover , ett rum på cirka 10 kvm som jag har som kontor/spelrum, sen ett litet sovrum för ev gäster.
Tycker den här storleken passar helt perfekt för mig själv.
Har ett lagom garage, snickarbod och en liten jaktstuga på tomten.
Nu bor jag ensam här med mina 2 katter.
Har tre sovrum ett större som jag sover , ett rum på cirka 10 kvm som jag har som kontor/spelrum, sen ett litet sovrum för ev gäster.
Tycker den här storleken passar helt perfekt för mig själv.
Har ett lagom garage, snickarbod och en liten jaktstuga på tomten.
Jag har bott i diverse hus, stora som små…. 75 kvm var väldigt litet och 250 kvm för stort. Dock känns det som du är inne på rätt tankar, en nära bekant till mig bor ensam i ett 1 plans på 125 kvm i öppen planlösning + garage avdelat till gräsklippare och annat nödvändigt till utemiljön. Ibland kan jag känna att ett par kvadratmeter till skulle inte skada när det bjuds på middagar för mer än 10 personer. Allt beroende på hur man nu planerar sina kvadratmetrar såklart.egestaal skrev:Hej,
Tack på förhand,
/E
Byggt vårt ’sista’ hus. Enplans 139kvm, ritade det själva. Betong golv, öppen planlösning. Ville ha en amerikansk veranda mot söder som skyddar mot solvärme och ger skydd mot regn. Har också ett varm förråd på 18kvm. Är hittills nöjda.
Redigerat:
11,2 är yttermått på bilden. 10,8 är innermått.. det blir runt 116 kvm. Men man har inte räknat boyta på samma sätt jämt.FreQa skrev:
Just boyta är dock ett oerhört dåligt sätt att värdera en bostad. Ett hus på 300kvm kan verka mindre än ett hus på 175kvm beroende på hur planlösningen ser ut.
Jag byggde till en backstuga på dryga 20 m2 byggyta med 50 m2 kök och badrum samt ett uterum på knappt 30. Jag har tvättmaskin, torktumlare, panna, hydrofor och all min bryggutrustning i det rymliga badrummet. Hobbyrummet på övervåningen i backstugan (tillsammans med gästsäng) De vuxna barnen och exmaken kan jag husera in när vi känner för det och i uterummet finns gott om plats för stora middagar, inne för iaf 15 pers om vi roddar om lite.egestaal skrev:
Om det någon gång är kö till badrummet har jag två utedass att hänvisa till. En vävsuga i krigsbaracken på 100 m2 som inte är vinterisolerad men som dottern har span på när hennes mormor slutat väva. Jag lever mitt bästa liv!
Jag vill inte ha barplatser, men det var den bilden som jag hade tillgång till när jag skulle rita in en köksö. Ska ta med mig idén om skafferi!L Lankent skrev:Hej! Vi har precis byggt ett fritidshus och en sak som jag är väldigt glad att vi gjorde där är att vi endast har en matplats. Ett arbetskök (önskar vi haft köksö med barplatser som du men det fick inte plats) och en matplats. I vårt ”hemmahus” har vi tre matplatser: kök, matrum och uterum och jag kan inte förstå att alla nya hus skall ha ett köksbord OCH ett matbord. Det jag skulle valt bort i ditt fall är köksbordet och använt den ytan till något annat. Med lite trollande så blir det ett walk-in-skafferi som det blev för oss. Det kommer man aldrig ångra
Redigerat:
Faktiskt inte. Jag dricker helst inte alkohol alls, men skålar vid särskilda tillfällen. Däremot har jag inspirerats att inrätta ett skafferi man kan gå in i, så det ska jag ta med mig!S saltis99 skrev:
Vilken modell är det?H Henrietta73 skrev:Hej!
Jag bor i en Fiskarhedenvilla, 1 plan där alla innerväggar är möjliga att ta bort/flytta beroende på hur man vill fördela ytan (123 kvm). I nuläget 1 sovrum i varje hörn, dvs 4 st varav ett master bedroom (de andra är små) med ett badrum per två sovrum samt groventre med tvättstuga/värmepump etc. Kök och vardagsrum i mitten med eldstäder. Tycker det är perfekt storlek - så länge planlösningen är god fungerar det mesta 😊.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggde detta för inflyttning för 1.5 år sedan. Ca. 135kvm i huvudbostaden, bor största delen av tiden själv med katten men har även en 'särbo' relation så vissa dagar har jag sällskap. Tycker storleken och planlösningen nästan är perfekt. Sovrum2 är inrett som mitt kontor då jag jobbar hemma men även 'mancave' med humidor, whiskyförvaring och vinylspelare mm. Sovrum3 är främst gästrum och är väl det rummet som jag egentligen inte skulle behöva men beroende på husform mm så blev det till och jag har där idag en säng, fåtölj, TV mm och använder det (när det inte är gäster där) som 'gaming-room' då jag har diverse tv-spel där.
Sen byggde jag i förlängning av huset ett 'attefallshus' (byggtekniskt är det en del av huset eftersom de sitter ihop och byggde själv så det blev klart först nu i höst) för barn/barn-barn och andra gäster. 25kvm separerat från huset och kan användas helt fristående då det har alla faciliteter, golvvärme från husets bergvärme men även luftvärmepump som komplement för snabbare värme/kyla vid behov, toalett med dusch, kök med spis/mikro/kyl/frys mm.
Mellan huset och 'attefallet' blev det ett uterum som kan nyttjas med gasolkamin större delen av året.
Vi alla är olika men för mig känns detta lyxigt, men också nästan perfekt.
Bifogar en gammal bild (nästan ett år sedan) från drönare då det är lite svårt att se hur allt hänger ihop via ritningen.
Hur menar du med minimalistisk utformning?B Bernt Ö97 skrev:Generellt råd: glöm fokus på antal m2.
Gör en specifikation på de viktiga funktioner du anser måste finnas i ditt nya hus.
Som jag förstår frågan söker du ett hus med minimalistisk utformning. Är det rätt uppfattat har du en "bibel" att följa. Dock kan en del byggregler försvåra valet.
Sen blir tricket att få till en planlösning med de funktioner du listat.
Lycka till
Jag trivs med vinklar och "zoner" och inte öppen planlösning. Har t ex lagt till burspråk och veranda vid entrén. Jag är trygg med vad jag vill ha för funktioner, så frågan gäller likväl storleken. Det är det enda området jag inte är helt övertygad om.