G g.kraft skrev:
Så jag tror inte man ska stirra sig blind på antal rum eller m2.
Håller med! Jag tycker det är väldigt mycket jobbigare att städa en belamrad liten yta än en relativt öppen stor yta.

Grannens Häck
G g.kraft skrev:
Det viktigaste är nog att badrum, tvätt och kök är funktionella och enkla att underhålla. Där sker 90% av hushållsarbetet. Att ta hand om ett sovrum/gästrum som inte används är ju en väldigt liten insats. Bara stänga dörren och kanske dra ner lite på värmen, så kan det stå till nästa besök. Så jag tror inte man ska stirra sig blind på antal rum eller m2.

En husvagn är nog mycket jobbigare att underhålla/bo i för en 80-åring än ett 4 gånger så stort hus.

För att få mindre jobb i vardagen tror jag man ska tänka på:

Att ha bra arbetshöjd på tvättmaskin, odlingslådor osv beroende på intresse.

Släta och fria ytor på bänkar, skåp och golv samt i material som är lätta att städa och kan hanteras av robotdamsugare.

Undvika trappor, trånga passager, tunga dörrar osv.

Släta gångytor ute som är lätta att skotta/rensa, gärna överbyggnad mellan garage och dörr.

Underhållsfri fasad (eller budget för att leja ut)

Plats under tak där leveranser kan lämnas. Ex matkassar osv

Tomt utan backar till det man vill komma åt. Tomt som kan klippas med robot.

Sen måste man ju inte göra alla anpassningar direkt, bara se till att huset/tomten har förutsättningarna.
Jämföra husvagn med villa känns ganska irrelevant.

Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Jämföra husvagn med villa känns ganska irrelevant.
Jag tycker det är ett utmärkt sätt att exemplifiera att det inte nödvändigtvis är enklare att underhålla/städa en mindre bostad än en större.

• Gilla
kilank och 1 till
  • Laddar…
Det mesta är väl redan sagt. Storleken är till del en trivselfråga och det är viktigt tänka på framkomlighet och ergonomi.

För mig som passerat pensionsåldern med råge vill jag framhålla hur viktigt det är att RÖRA sig. Städa hus, underhålla hus, klippa gräs/häck, bygga vedskjul, gå med hunden ELLER/OCH gå på gym osv.

När vi köpte vårt (för stora) 90-tals enplans hus för fem år sedan så fanns det ramper eftersom tidigare ägare var handikappad. Vi behöver inte dom nu, men vi har gäster som uppskattar dom. Det är också väldigt praktiskt om man skall rulla in något tungt på en säckkärra. Tänk gärna tanken, det behöver inte bli fult.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
N Nils45 skrev:
Det mesta är väl redan sagt. Storleken är till del en trivselfråga och det är viktigt tänka på framkomlighet och ergonomi.

För mig som passerat pensionsåldern med råge vill jag framhålla hur viktigt det är att RÖRA sig. Städa hus, underhålla hus, klippa gräs/häck, bygga vedskjul, gå med hunden ELLER/OCH gå på gym osv.

När vi köpte vårt (för stora) 90-tals enplans hus för fem år sedan så fanns det ramper eftersom tidigare ägare var handikappad. Vi behöver inte dom nu, men vi har gäster som uppskattar dom. Det är också väldigt praktiskt om man skall rulla in något tungt på en säckkärra. Tänk gärna tanken, det behöver inte bli fult.
Jag ser också framför mig att jag kommer vara rätt aktiv med både djur och trädgård. Därtill tycker jag om att fixa med huset och kommer fortsätta med det tills jag absolut inte klarar mer. Mina föräldrar var 80 när de flyttade från hus till lägenhet. Först då kände de att de inte orkade med trädgården (som dock var väldigt kuperad). Min referensram är att man är aktiv länge som pensionär och jag ser inte att jag skulle bli dramatiskt annorlunda.

För ett par år sedan tänkte jag att jag skulle köpa en lägenhet för att det ju är praktiskt när man är pensionär, men insåg att jag inte kommer kunna leva det liv jag vill leva då. Det hade blivit mer av förvaring i väntan på döden. Ska jag vänta på döden i 15-20 år vill jag i vart fall njuta under tiden.

• Gilla
Johan Sahlin och 5 till
  • Laddar…
Stickan56
egestaal egestaal skrev:
Hej,
Jag har börjat planera för att så småningom bygga ett enplanshus till mig själv, men med utrymme för att kunna ha större middagar och såklart barnen på besök evt. med resp, familj. Jag tänker att huset ska byggas ca 10 år innan jag går i pension, men vara planerat så att det är rimligt att bo där under pensionen och, om allt går väl, tills jag inte längre finns till.

Jag bor idag på 248 kvm + källare och tror att min bild av vad som är "normal" storlek på ett hus är något rubbad. Jag har helt enkelt svårt att avgöra vad som passar för en person.

Om ni skulle planera hus för er själva - hur många kvadrat skulle ni tycka var rimligt att husera på?
Vad upplevs lagom för en person?

Förstår att det är individuellt, men vill gärna ha input från olika håll innan jag bestämmer mig.

Tack på förhand,

/E
Det viktiga är hur stort garage man bygger.😊

Stickan

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det viktiga är hur stort garage man bygger.😊

Stickan
Förmodligen bara för en bil. Mitt garage idag är större, men jag kommer förmodligen hellre satsa på en ordentlig snickarbod istället för att ha det i garaget.

• Gilla
Johan Sahlin
  • Laddar…
Jag bor ensam på 137 kvm och tycker inte det är för stort, men när det byggdes på 60-talet så var det för en familj på fem personer. så synen på utrymme ändras. Garage och förråd är också viktiga, Sen finns det en aspekt till, ett hus som är onormalt litet kanske blir svårsålt om inte ens en liten familj vill bo där.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
egestaal egestaal skrev:
Jag ser också framför mig att jag kommer vara rätt aktiv med både djur och trädgård. Därtill tycker jag om att fixa med huset och kommer fortsätta med det tills jag absolut inte klarar mer. Mina föräldrar var 80 när de flyttade från hus till lägenhet. Först då kände de att de inte orkade med trädgården (som dock var väldigt kuperad). Min referensram är att man är aktiv länge som pensionär och jag ser inte att jag skulle bli dramatiskt annorlunda.

För ett par år sedan tänkte jag att jag skulle köpa en lägenhet för att det ju är praktiskt när man är pensionär, men insåg att jag inte kommer kunna leva det liv jag vill leva då. Det hade blivit mer av förvaring i väntan på döden. Ska jag vänta på döden i 15-20 år vill jag i vart fall njuta under tiden.
Bilen har man inte i garaget utan i carporten. 😀

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Bilen har man inte i garaget utan i carporten. 😀
Bilen har man inte i carporten utan placerar den hos barn/barn i storstaden eftersom det är jobbigt att gillra musfällorna varje dag. Istället skaffar man en elektrisk trehjuling.

• Haha
  • Gilla
Sotarsyster och 3 till
  • Laddar…
Om man har friheten att bygga sig ett hus där man ska leva livet ut så tänker jag att man kan lista de funktioner man vill ha, och sedan se hur stort huset blir. Sedan bör man också bygga huset så att det blir säljbart. Sen får man börja kompromissa.

Funktioner jag hade velat ha om jag hade byggt nytt som inte är riktigt standard:

1: Ett riktigt lyxigt hemmakontor med mycket ljusinsläpp. Jag jobbar väldigt mycket hemifrån och det rum jag spenderar absolut mest tid i är kontoret. Kontoret bör alltså vara husets finaste rum. Jag hade velat placerade det i ett torn eller i en vinterträdgård i norrläge. En braskamin, som syns på videomöten, är ett måste. Storlek 25 kvm.

2: Om det inte är enplan så ska huset vara förberett för hiss. T.ex. genom att man förbereder ett schakt. Det kan vara klädkammare och förråd tills vidare. storlek 6 + 6 kvm.

3: Som åldring så kan snöröjningen vara ett problem. Det behöver alltså finnas ett garage där bil och en rejäl snöslunga kan rymmas. Jag hade också övervägt att ha värmeslingor inbyggda i en uppfart inklusive uppvärmda avvattningsrör så att snöröjningen blir så enkel som möjligt. Alla cyklar och trädgårdsgrejor bör också kunna förvaras inomhus. Storlek 80 kvm.

4: Ett hemmagym kan möjliggöra en hel del träning som kanske inte blir av annars. Storlek 20 kvm.

Utöver det skulle jag säga att man behöver ett vanligt Myresjöhus på 130 kvm med några sovrum för att det ska vara säljbart, rymma gäster, etc.

Som ensam person så behöver man alltså ett hus på 187 kvm + 80 kvm garage.

• Haha
  • Gilla
Tinototem och 3 till
  • Laddar…
Planlösning är viktigare än kvm. Är uppvuxen på 144kvm boyta (2 vuxna, 2 barn) och det var inget problem, fanns 4 sovrum.

Skulle nog säga 80-120kvm boyta beroende på ens krav och önskemål så kommer man klara sig alla gånger.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Beror ju lite på om man har som mål att de ska vara lite mer kompakt och hur dyrt man ska leva.

Vill ma ha öppen planlösning så blir man ju av med några kvadratmeter. Sedan hall, sovrum, extrarum/hobby rum. Och sedan skulle jag nog rekommendera ett varmgarage, och då kanske gärna om du planerar att bli gammal i huset i nivå.

De är inget farligare när man kommer runt 70 års åldern och sitta fast i sitt hus. Varmgarage är guld för mobiliteten. (de räcker att hålla typ 10C i varmgaraget, så de behöver inte ta mycket energi)

Ser väldigt trevligt ut. En liten detalj: om du gillar att ha middagar kanske du även gillar att dricka vin? Glöm inte bort utrymme för vinförvaring, antingen i form av vinkällare eller plats för lagringsskåp ...

Ja det blir ju helt egna preferenser och vad man själv trivs med.
Jag förstår inte grejen med litet boende alls & vill absolut inte ha det.
Men har full förståelse att vissa trivs på 50m2.

Vi bor 2 vuxna & 2 vv tonåringar på 330 m2 + 25 m2 uterum och 70-80m2 garage.
stormtrivs verkligen.
Inga tomma rum och vill absolut inte downsiza.

Skulle jag bo helt själv skulle jag ”nöja” mig med ca200 m2 + garage ( så stort det går )

• Gilla
PaddyO och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.