22 295 läst · 100 svar
22k läst
100 svar
Hur stort hus för en person?
Ooh nej, hade jag designat för mitt jag nu hade det lätt varit dubbelt så stort!Grannens Häck skrev:140kvm och enbart 2 sovrum? Vill du aldrig ha mer än två personer som sover över låter det väl bra.
Varför ska du ha 2 toaletter fattar jag inte, att städa en toalett för en 80 åring räcker gott och väl.
En 80åring vill nog ha tvättstugan nära köket, iaf de jag känner. 8,3 kvm tvättstuga känns helt onödigt för en person.
Känns som att du inte kan bestämma dig vem du designar för. Ditt jag just nu eller ditt jag när du är 80. Tror du behöver fundera några varv till.
Jag ser inte vitsen med fler än 2 sovrum. Däremot fler än 1 toalett när man har 15 personer på besök. Jag tänkte först bara 1 toalett, men inser hur snålt det blir när man är ett gäng som behöver gå på toa.
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 634 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 634 inlägg
Om du är seriös med att din design ska passa dig när du är 80 så prata med några i den åldern så kommer du få svar.egestaal skrev:
Mina föräldrar byggde ett enplanshus på drygt 130m2 strax innan dom gick i pension.
Tre sovrum kök allrum och matsal. Där det är öppet mellan kök och matsalen. Stort badrum och en gästtoalett. Kombinerad grovingång och tvättstuga. Dom har även flera utgångar till altanen. Det är bra ifall man kan slippa trösklar och ha breda öppningar mellan rummen.
Tre sovrum kök allrum och matsal. Där det är öppet mellan kök och matsalen. Stort badrum och en gästtoalett. Kombinerad grovingång och tvättstuga. Dom har även flera utgångar till altanen. Det är bra ifall man kan slippa trösklar och ha breda öppningar mellan rummen.
Jag tänker att allt beror på livsstil. Om man inte är van vid stora middagar så ter det sig säkert märkligt med så stor umgängesyta. Jag har ingen användning för flera små rum. Det är inte så livet kommer se ut när jag går I pension. Däremot kommer jag ha behov av sällskapsutrymmen.Grannens Häck skrev:
Mina föräldrar är 80 och 83. De har just det problemet med minskad sällskapsutrymme sedan de skaffade lägenhet på drygt 80 kvm. De löser det med att ha tillgång till samlingslokal i huset. Mitt hus behöver ha en sån "samlingslokal" i sig själv. T ex genom att ha skjutdörrar mellan kök och matsal för att kunna placera ut större/fler bord.
128 kvadrat (6 RoK) på 2 våningar har vi och har klarat 5 i familjen + gäster. Man skulle lätt kunna ha ett mycket större vardagsrum än vi har om man bor ensam, och använda sig av bäddsoffor eller någonting för extra gäster som inte får plats i ett färre gästrum.
Spontant känns det som väldigt stort kök + en stor matsal. Om du ville kapa lite utrymme skulle du kunna göra det där. Vardagsrummet känns också väldigt stort (större än vårt sovrum + vardagsrum + klädkammare/FTX + hall + trappa). Om du kollar vilket avstånd som tillverkarna rekommenderar från TVn så upptäcker du nog fort att det mesta av det rummet inte kommer användas.
Spontant känns det som väldigt stort kök + en stor matsal. Om du ville kapa lite utrymme skulle du kunna göra det där. Vardagsrummet känns också väldigt stort (större än vårt sovrum + vardagsrum + klädkammare/FTX + hall + trappa). Om du kollar vilket avstånd som tillverkarna rekommenderar från TVn så upptäcker du nog fort att det mesta av det rummet inte kommer användas.
Ett tips är att ha en altandörr i sovrummet om du har tänkt o ha uteplats åt det hållet samt dubbeldörr eller skjutparti ut ifrån matplatsen trevligt att kunna öppna upp den varma årstiden..egestaal skrev:Stort tack för era svar! 🙏
Huset jag har ritat landar på 140 kvm i dagsläget. Tycker att det är svårt att avgöra om det är rimligt. När jag frågar runt hur stort eller litet man vill bo själv får jag allt från 50 kvm till 130 kvm + gård.
Jag kommer förmodligen komplettera med en snickarbod vid sidan av, så det är enbart själva bostadsytan jag grunnar över. Jag trivs med att kunna "gå omkring" i huset utan att känna att det är en korridor med rum. Samtidigt ska jag orka ta hand om det när jag är 80 år.
Andrahandsvärdet bryr jag mig inte så mycket om. Jag hoppas att det blir någon annans problem. 😌
När jag tidigare i livet levde ensam och köpte hus så blev det ett runt 85kvm + lika stor källare.
Där upp var typ 75% av ytan vardagsrum/kök, sen ett sovrum lagom stort för dubbelsäng, ett mindre "gäst/barn rum" och en toa med dusch...
Källaren var en enda stor verkstad/garage, med ett mindre utrymme i ena hörnet där det stod en BVP.
I min mening precis klockren planlösning.
Att man hade under 500k i lån på skiten och en elräkning under 1000lappen/mån gjorde inte saken sämre....
Där upp var typ 75% av ytan vardagsrum/kök, sen ett sovrum lagom stort för dubbelsäng, ett mindre "gäst/barn rum" och en toa med dusch...
Källaren var en enda stor verkstad/garage, med ett mindre utrymme i ena hörnet där det stod en BVP.
I min mening precis klockren planlösning.
Att man hade under 500k i lån på skiten och en elräkning under 1000lappen/mån gjorde inte saken sämre....
Det är inte värt att.bygga så litet att det blir svårt att sälja! Skulle säga att 120 m2 (och då i ett plan) är absolut det minsta.egestaal skrev:Hej,
Jag har börjat planera för att så småningom bygga ett enplanshus till mig själv, men med utrymme för att kunna ha större middagar och såklart barnen på besök evt. med resp, familj. Jag tänker att huset ska byggas ca 10 år innan jag går i pension, men vara planerat så att det är rimligt att bo där under pensionen och, om allt går väl, tills jag inte längre finns till.
Jag bor idag på 248 kvm + källare och tror att min bild av vad som är "normal" storlek på ett hus är något rubbad. Jag har helt enkelt svårt att avgöra vad som passar för en person.
Om ni skulle planera hus för er själva - hur många kvadrat skulle ni tycka var rimligt att husera på?
Vad upplevs lagom för en person?
Förstår att det är individuellt, men vill gärna ha input från olika håll innan jag bestämmer mig.
Tack på förhand,
/E
Jag har idag ett vardagsrum på 44 kvm, ett separat tvrum på 32 kvm och ett kök på 24 kvm. Jag trivs jättebra med det.S sjoelund skrev:128 kvadrat (6 RoK) på 2 våningar har vi och har klarat 5 i familjen + gäster. Man skulle lätt kunna ha ett mycket större vardagsrum än vi har om man bor ensam, och använda sig av bäddsoffor eller någonting för extra gäster som inte får plats i ett färre gästrum.
Förstår att det känns stort, men för mig innebär planlösningen en minskning på 30 kvm.
Ställer lite motfrågor och ber samtidigt om ursäkt ifall att frågorna redan ställts 😅
Har du, eller hade du använt ett separat frukostmöblemang i köket om matsal finnes?
Extra sovrum, är tanken kontor eller för övernattande gäster?
Har du någon tomt idag?
När man planerar/ritar ett hus så är det många aspekter som spelar in vilket det känns som att du redan förstått, men tänker att en del frågor behöver besvaras, i synnerhet gällande tomt för att kunna leverera något konkret
Vad gäller yta så blir det lite av en "hur långt är ett snöre" fråga. Jag bor på 133 kvm idag med sambo + 2 barn och ytan i sig räcker till utan bekymmer. Ritar en del och fungerar själv på framtida hus, men hade nog inte velat ha större än maximalt 150 kvm till oss.
Huset du redovisat känns i sig relativt ok planerat, men jag kan ändå känna att ett hus med 4 rok hade gått att optimera så att det känns lika stort men ändå bantar i kvm.
Har du, eller hade du använt ett separat frukostmöblemang i köket om matsal finnes?
Extra sovrum, är tanken kontor eller för övernattande gäster?
Har du någon tomt idag?
När man planerar/ritar ett hus så är det många aspekter som spelar in vilket det känns som att du redan förstått, men tänker att en del frågor behöver besvaras, i synnerhet gällande tomt för att kunna leverera något konkret
Vad gäller yta så blir det lite av en "hur långt är ett snöre" fråga. Jag bor på 133 kvm idag med sambo + 2 barn och ytan i sig räcker till utan bekymmer. Ritar en del och fungerar själv på framtida hus, men hade nog inte velat ha större än maximalt 150 kvm till oss.
Huset du redovisat känns i sig relativt ok planerat, men jag kan ändå känna att ett hus med 4 rok hade gått att optimera så att det känns lika stort men ändå bantar i kvm.
Tänker absolut att jag kommer ha flera altandörrar. Jag har 3 altaner och 3 balkonger på mitt hus idag och tycker att det gör mycket för trivseln, även om det är "onödigt".R Rejäl skrev: