22 295 läst · 99 svar
22k läst
99 svar
Hur stort hus för en person?
Nja - har respekt för min arkitekt 😉. Dessutom är huset anpassat till tomt, väderstreck, traditionell bybyggnation i modern tappning inkl östersjöutsikt med horizontlinje & fiskebåtarnas lanternor från min huvudkudde ...egestaal skrev:
Men annars finns exteriöra bilder på ett mycket diskret hus här i BH.
Förstår!yonna skrev:
Var mest nyfiken på hur du fick in så många rum på den ytan.
Så är det.egestaal skrev:Jag förstår det. Samtidigt vill jag ha utrymme för sällskap. Jag kan t ex se att det lätt blir trångt när mina föräldrar bjuder hem barn och barnbarn på middag sedan de flyttade till lägenhet på drygt 80 kvm. De löser det genom att ha tillgång till samlingslokal i huset, men något sånt kommer jag ju inte ha tillgång till om jag inte ser till att ytan finns från början.
Jag tänker mest på att en person skall klara av att betala och värma och städa det.
Vi bor nu två personer på ungefär 80 kvadrat. Det fungerar bra med några gäster. Det enda som saknas när man är mycket folk är ett utedass dit man kan gå om WC är upptaget. Som det är nu brukar jag skita bakom en sten i skogskanten när det är mycket folk om en WC.
Började också ca 10 år innan pensionen att bygga nytt.
149 kvm däruppe och dubbelgarage därnere.
Helt perfekt till en person med tre sovrum, två toaletter med dusch (plus badkar i det ena)
Om man trivs med mycket fester, stor familj och många vänner som kommer på besök så finns det utrymme.
Kommer också från mycket större hus när barnen bodde hemma så mindre vill jag inte ha.
Samtidigt lätt att sälja till barnfamilj när jag tröttnar då sovrummen finns och med bra isolering så ändå riktigt bra driftskostnad.
Helt perfekt till en person med tre sovrum, två toaletter med dusch (plus badkar i det ena)
Om man trivs med mycket fester, stor familj och många vänner som kommer på besök så finns det utrymme.
Kommer också från mycket större hus när barnen bodde hemma så mindre vill jag inte ha.
Samtidigt lätt att sälja till barnfamilj när jag tröttnar då sovrummen finns och med bra isolering så ändå riktigt bra driftskostnad.
Rundgång har jag haft i mitt tidigare hus från 1926 och har även vuxit upp i ett funkishus med rundgång. Då blir huset mycket luftigare. Bara arbetsköket är öppet till nock med ljusinsläpp och del av trappan öppen i ovanvåningen för att värma övervåningen via pelletskamin i vardagsrummet. Detta innebär att huset känns mycket rymligt. Inbyggda skjutdörrar sparar mycket plats - de är ändå alltid öppna då man är ensam. Glasskjutdörren mot vardagsrummet gör att man enkelt kan duka långbord när familj/vänner samlas. Arkitekten fick en över 30 punkter lång kravlista - alla punkter kom med (utom placering av mangeln 🙃 och den jättestora ärvda buffen som nu står hos en dotter).egestaal skrev:
Mina föräldrars lägenhet har rundgång, om jag förstår dig rätt. Det gör hela lägenheten, tycker jag. Blir ingen korridorskänsla utan man kan gå runt i lägenheten. Verkligen ett trevligt koncept!yonna skrev:Rundgång har jag haft i mitt tidigare hus från 1926 och har även vuxit upp i ett funkishus med rundgång. Då blir huset mycket luftigare. Bara arbetsköket är öppet till nock med ljusinsläpp och del av trappan öppen i ovanvåningen för att värma övervåningen via pelletskamin i vardagsrummet. Detta innebär att huset känns mycket rymligt. Inbyggda skjutdörrar sparar mycket plats - de är ändå alltid öppna då man är ensam. Glasskjutdörren mot vardagsrummet gör att man enkelt kan duka långbord när familj/vänner samlas. Arkitekten fick en över 30 punkter lång kravlista - alla punkter kom med (utom placering av mangeln 🙃 och den jättestora ärvda buffen som nu står hos en dotter).
I min ritning har jag också tänkt skjutdörrar mellan kök och matsal samt dörr till vardagsrum från matsalen. Inte riktigt rundgång, men man kan både öppna upp för middagar och stänga till om man vill ha ett separat rum.
TS bör skaffa tomt innan husritning planeras. Det är A & O. Läget läget läget - inte bara var i landet utan också närhet till familj.
Grannar ? Bra om det inte ligger alltför isolerat. Det var skönt för mig den juldagsmorgon jag inte kunde öppna någon ytterdörr pga 120 cm snö ... med två jyckar som skulle ut och morgonkissa ... och då en granne kunde skotta upp en dörr!
Tillgängliga allmänna kommunikationer är bra att ha den dagen man inte längre bör köra bil på gamla dar. Framför allt för att kunna ta sig till vårdcentral. Jag har 100 m till till busshållplats (även om bussen inte går ofta).
Grannar ? Bra om det inte ligger alltför isolerat. Det var skönt för mig den juldagsmorgon jag inte kunde öppna någon ytterdörr pga 120 cm snö ... med två jyckar som skulle ut och morgonkissa ... och då en granne kunde skotta upp en dörr!
Tillgängliga allmänna kommunikationer är bra att ha den dagen man inte längre bör köra bil på gamla dar. Framför allt för att kunna ta sig till vårdcentral. Jag har 100 m till till busshållplats (även om bussen inte går ofta).
Tänker att de stora kostnaderna är kök och badrum och ytan därutöver är inte så kostsam. I vart fall inte om man står och väger mellan 20-30 kvm.A Argastesnickaren skrev:Började också ca 10 år innan pensionen att bygga nytt.
Ser ut som en bra planlösning och trevligt med stora samvaroytor. Mycket beror också på hur ofta du räknar med att ha övernattande barn/gäster? Räknar du med övernattande gäster skulle jag nog satsa på ett större sovrum (eller kanske ett till) samt även dusch i båda badrummen.
Om man vill spara lite yta så skulle man kunna ta bort matplatsen i köket och bara ha köksö och matsal. (Vi har gjort så och tycker det fungerar jättebra trots att vi är en hel familj) Men det beror ju på hur man trivs att äta. Det är alltid trevligt med en stor entré/hall men de tar nästa 20 kvm in klk vilket är en rätt stor del av huset. Bor man ensam kanske man också oftast använder groventrén (speciellt om bilen parkeras på den sidan huset) och då kanske det går att minska entré/hall?
Lycka till!
/Krille
Om man vill spara lite yta så skulle man kunna ta bort matplatsen i köket och bara ha köksö och matsal. (Vi har gjort så och tycker det fungerar jättebra trots att vi är en hel familj) Men det beror ju på hur man trivs att äta. Det är alltid trevligt med en stor entré/hall men de tar nästa 20 kvm in klk vilket är en rätt stor del av huset. Bor man ensam kanske man också oftast använder groventrén (speciellt om bilen parkeras på den sidan huset) och då kanske det går att minska entré/hall?
Lycka till!
/Krille
Känns det inte lite dumt att göra en separat matsal i ett hus där dry är tänkt man främst skall vara själv. Visst det är trevligt men stort bord men nästan deprimerande när det rummet till 99% kommer att stå tomt alt fullt med pussel eller Tupperware hellre större kök där möjlighet att kunna duka stort vid tillfälle
Jag vet var jag vill bo och har påbörjat projekt tomt. Det finns flera alternativ i samma område jag vill bo och flera markägare är positiva till att stycka av till mig (jag bor redan i området). Däremot är det inte spikat med kommunen då området räknas som "riksintresse för naturvård".yonna skrev:TS bör skaffa tomt innan husritning planeras. Det är A & O. Läget läget läget - inte bara var i landet utan också närhet till familj.
Grannar ? Bra om det inte ligger alltför isolerat. Det var skönt för mig den juldagsmorgon jag inte kunde öppna någon ytterdörr pga 120 cm snö ... med två jyckar som skulle ut och morgonkissa ... och då en granne kunde skotta ut en dörr!
Har en plan B och plan C ifall det inte går igenom, men alla planer ligger i samma område, om än med några kilometers mellanrum.
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 634 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 634 inlägg
140kvm och enbart 2 sovrum? Vill du aldrig ha mer än två personer som sover över låter det väl bra.egestaal skrev:Stort tack för era svar! 🙏
Huset jag har ritat landar på 140 kvm i dagsläget. Tycker att det är svårt att avgöra om det är rimligt. När jag frågar runt hur stort eller litet man vill bo själv får jag allt från 50 kvm till 130 kvm + gård.
Jag kommer förmodligen komplettera med en snickarbod vid sidan av, så det är enbart själva bostadsytan jag grunnar över. Jag trivs med att kunna "gå omkring" i huset utan att känna att det är en korridor med rum. Samtidigt ska jag orka ta hand om det när jag är 80 år.
Andrahandsvärdet bryr jag mig inte så mycket om. Jag hoppas att det blir någon annans problem. 😌
Varför ska du ha 2 toaletter fattar jag inte, att städa en toalett för en 80 åring räcker gott och väl.
En 80åring vill nog ha tvättstugan nära köket, iaf de jag känner. 8,3 kvm tvättstuga känns helt onödigt för en person.
Matbord och barbord i köket plus en matsal? Jag fattar inte vitsen med det för en person.
En hall på 14kvm du kommer behöva en bänk att vila på längs vägen...
Känns som att du inte kan bestämma dig vem du designar för. Ditt jag just nu eller ditt jag när du är 80. Tror du behöver fundera några varv till.
Redigerat:
Vi bor på ca 120m2 + källare med tvättstuga och verkstad. Sekelskifteshus så rumsindelningen blev efter förutsättningarna. Köket hade behövt 3m2 till, men vi får in 14 pers med lite vilja. Dotterns sovrum stort så hon kan hänga med kompisar mm. Vårt sovrum optimerat för säng och garderober, inget mer. Gästtoa, stort badrum och kontor finns också. Så med lite planering behöver det inte vara så stora ytor…