J Jarlsgård skrev:
Ställer lite motfrågor och ber samtidigt om ursäkt ifall att frågorna redan ställts 😅

Har du, eller hade du använt ett separat frukostmöblemang i köket om matsal finnes?

Extra sovrum, är tanken kontor eller för övernattande gäster?

Har du någon tomt idag?

När man planerar/ritar ett hus så är det många aspekter som spelar in vilket det känns som att du redan förstått, men tänker att en del frågor behöver besvaras, i synnerhet gällande tomt för att kunna leverera något konkret :)

Vad gäller yta så blir det lite av en "hur långt är ett snöre" fråga. Jag bor på 133 kvm idag med sambo + 2 barn och ytan i sig räcker till utan bekymmer. Ritar en del och fungerar själv på framtida hus, men hade nog inte velat ha större än maximalt 150 kvm till oss.

Huset du redovisat känns i sig relativt ok planerat, men jag kan ändå känna att ett hus med 4 rok hade gått att optimera så att det känns lika stort men ändå bantar i kvm.
Jag tänker mig ett separat köksmöblemang, ja.

Det extra sovrummet är tänkt att vara kontor/gästrum.

Inte klart med tomt, men har stämt av med arkitekt och hustillverkare om byggnadsyta för tomt. Tomten kommer vara ca 1000 kvm, hyfsat kvadratisk, och det är inget problem att bygga huset på den ytan.

Klart att man kan bygga mindre. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag ett förslag på 100 kvm också.

Jag bodde själv med min son under ca 10 år i ett 1-planshus på 130 kvm med två badrum 3 sovrum. Trivdes kanonbra och tyckte det var lagom stort. Nu är jag sambo och bor i ett 200 kvm stort 2-planshus och trivs kanonbra.

• Gilla
egestaal
  • Laddar…
50 m² boyta.
120 m² förråd/verkstad.
4 m² bastu. Vedeldad såklart.

• Gilla
  • Haha
P-son83 och 7 till
  • Laddar…
Rubriken frågar efter hur stort hus för 1 person med underförståelse för en äldre person.

Jag tycker många tankar och förslag svävar ut till orimliga mått. Vitsen för merparten av äldre är väl ändå att downsiza för att få ett praktiskt, lätthanterligt, lättstädat, trivsamt och ekonomiskt hem på gamla dar.

För mig ter sig ritningsförslagen i tråden som för vilken villa som helst och definitivt inte för ett praktiskt pensionärsboende.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Malime och 14 till
  • Laddar…
egestaal egestaal skrev:
Jag tänker mig ett separat köksmöblemang, ja.

Det extra sovrummet är tänkt att vara kontor/gästrum.

Inte klart med tomt, men har stämt av med arkitekt och hustillverkare om byggnadsyta för tomt. Tomten kommer vara ca 1000 kvm, hyfsat kvadratisk, och det är inget problem att bygga huset på den ytan.

Klart att man kan bygga mindre. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag ett förslag på 100 kvm också.
Okej :)

Att göra ett funktionellt hem för högre ålder ställer en del krav och jag skulle säga att tillgängligheten är den faktor man bör titta mest på.

Såg att du skrev att du tänkt ha garage och att det kommer nyttjas som ett sådant. Då hade jag skarpt övervägt vidbyggt garage för att minska avstånd att gå + möjligheten till en halkfri gångväg.

I köket hade jag tittat på att ha gott om bänkyta (alltid trevligt) men framförallt fokuserat på kökstriangeln.

Även i badrummet hade jag tittat på dessa faktorer.

Hade också tittat på saker så som skärmtak osv.

Tänker du dig en klassisk arkitektur? 🙂

• Gilla
kilank och 2 till
  • Laddar…
Har haft möjligheten i att bo själv i diverse storlekar och mitt nuvarande hus är136kvm + 70kvm källare... och jag kan ärligt säga att jag använder mindre än 70kvm egentligen, resten endast när jag har gäster

For huset jag hoppas bygga i framtiden så planerar jag med 80kvm + 80kvm vart rummen jag faktisk kommer använda lär max vara hälften av det

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur gammal du är, och därmed inte alls hur långt fram i tiden det är. Men det tycks ju vara tänkt som ett seniorboende åt dig. Men ditt resonemang, önskemål, och tankar tycks baserade på ditt nuvarande liv. När man blir äldre har man ju inte samma ork att städa. Man har ofta inte heller ork att hålla på med många intressen. Intressen kan också ändras. Jag skulle kanske därför försöka banta ner ytan. Om du inte behöver gott om gästrum förstås. Men det finns även möjlighet att bygga en friggebod eller liknande åt gäster. Vissa tycker ju trädgårdsarbete är roiigt, och då kanske en stor trädgård är viktig.
Jag har själv byggt en lillstuga på tomten, som är perfekt för ändamålet. Enda dumma är att den är på 1 1/2 plan. Men annars är den på ca 70m2 med öppen planlösning på bägge planen. Detta gör att man kan dela av i olika rum med hjälp av möblerna och eventuella skärmväggar. Vill man däremot ha storfrämmande möblerar man mer mot väggarna, och öppnar upp ytan i mitten. Då kan man få in ett långbord för ca 15 personer. På kvällen går det även att göra iordning flera sängplatser. Men det är, som sagt, bara ett av många hus man kan tänka sig.
Röd lillstuga på en snötäckt tomt med ett altandäck runt. Trähus i lantlig miljö med snötäckta träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd stuga med svart tak i vintermiljö, omgiven av snö och skog. En parabolantenn är monterad på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kilank och 3 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Okej :)

Att göra ett funktionellt hem för högre ålder ställer en del krav och jag skulle säga att tillgängligheten är den faktor man bör titta mest på.

Såg att du skrev att du tänkt ha garage och att det kommer nyttjas som ett sådant. Då hade jag skarpt övervägt vidbyggt garage för att minska avstånd att gå + möjligheten till en halkfri gångväg.

I köket hade jag tittat på att ha gott om bänkyta (alltid trevligt) men framförallt fokuserat på kökstriangeln.

Även i badrummet hade jag tittat på dessa faktorer.

Hade också tittat på saker så som skärmtak osv.

Tänker du dig en klassisk arkitektur? 🙂
Klassisk arkitektur vill jag ha och det passar bäst in i omgivningarna.

Jag har ritat in en större entré för att jag vill ha veranda.

En ytterligare fördel med stora ytor gör det enklare att ta sig runt.

A AG A skrev:
Nu vet jag inte hur gammal du är, och därmed inte alls hur långt fram i tiden det är. Men det tycks ju vara tänkt som ett seniorboende åt dig. Men ditt resonemang, önskemål, och tankar tycks baserade på ditt nuvarande liv. När man blir äldre har man ju inte samma ork att städa. Man har ofta inte heller ork att hålla på med många intressen. Intressen kan också ändras. Jag skulle kanske därför försöka banta ner ytan. Om du inte behöver gott om gästrum förstås. Men det finns även möjlighet att bygga en friggebod eller liknande åt gäster. Vissa tycker ju trädgårdsarbete är roiigt, och då kanske en stor trädgård är viktig.
Jag har själv byggt en lillstuga på tomten, som är perfekt för ändamålet. Enda dumma är att den är på 1 1/2 plan. Men annars är den på ca 70m2 med öppen planlösning på bägge planen. Detta gör att man kan dela av i olika rum med hjälp av möblerna och eventuella skärmväggar. Vill man däremot ha storfrämmande möblerar man mer mot väggarna, och öppnar upp ytan i mitten. Då kan man få in ett långbord för ca 15 personer. På kvällen går det även att göra iordning flera sängplatser. Men det är, som sagt, bara ett av många hus man kan tänka sig.
[bild][bild]
Jag tänker att vad man har mycket glädje av är att umgås med nära och kära. Jag kan se det hos mina 80+-föräldrar, att det är vad de helst gör. De har gjort allt annat. Både jag och min bror har samma känsla för att umgås i familjen så vi kommer fortsätta med de stora middagarna.

Jag kommer inte ha behov av många gästrum. I de flesta fall sover familjen inte över, men ett kontor/gästrum ser jag värdet med då det också kan tjänstgöra som kontor.

Huset jag ritat är alldeles för litet för mitt nuvarande liv, så det är ritat specifikt för ett liv som själv, men med plats för många gäster utan att kännas trångt.

Trivs du där du bor idag så kanske du skall överväga att bygga om befintliga huset och skärma av 1-2 lägenheter som du hyr ut och huserar i resten. Blir också ett fint komplement till inkomsten och framtida pension.

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
F
egestaal egestaal skrev:
Stort tack för era svar! 🙏

Huset jag har ritat landar på 140 kvm i dagsläget. Tycker att det är svårt att avgöra om det är rimligt. När jag frågar runt hur stort eller litet man vill bo själv får jag allt från 50 kvm till 130 kvm + gård.

Jag kommer förmodligen komplettera med en snickarbod vid sidan av, så det är enbart själva bostadsytan jag grunnar över. Jag trivs med att kunna "gå omkring" i huset utan att känna att det är en korridor med rum. Samtidigt ska jag orka ta hand om det när jag är 80 år.

Andrahandsvärdet bryr jag mig inte så mycket om. Jag hoppas att det blir någon annans problem. 😌
Vi är 2 vuxna och två barn på 140 kvadrat..tycker det är något litet. Till 2 pers är det nog rätt lagom.

• Gilla
egestaal
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Trivs du där du bor idag så kanske du skall överväga att bygga om befintliga huset och skärma av 1-2 lägenheter som du hyr ut och huserar i resten. Blir också ett fint komplement till inkomsten och framtida pension.
Det hade kunnat göras om till två lägenheter, men jag vill ha ett enplanshus.

Cheesen
egestaal egestaal skrev:
Hej,
Jag har börjat planera för att så småningom bygga ett enplanshus till mig själv, men med utrymme för att kunna ha större middagar och såklart barnen på besök evt. med resp, familj. Jag tänker att huset ska byggas ca 10 år innan jag går i pension, men vara planerat så att det är rimligt att bo där under pensionen och, om allt går väl, tills jag inte längre finns till.

Jag bor idag på 248 kvm + källare och tror att min bild av vad som är "normal" storlek på ett hus är något rubbad. Jag har helt enkelt svårt att avgöra vad som passar för en person.

Om ni skulle planera hus för er själva - hur många kvadrat skulle ni tycka var rimligt att husera på?
Vad upplevs lagom för en person?

Förstår att det är individuellt, men vill gärna ha input från olika håll innan jag bestämmer mig.

Tack på förhand,

/E
Skulle jag bo själv så hade nog storleken på fritidshuset räckt mer än väl.. 40 kvm. Men där har jag även uthus och förråd på 150 kvadrat för att husera allt från bastu och vedförråd till enkel "verkstad" och "garage" som är ouppvärmd.

• Gilla
Ingemar Kenndal och 3 till
  • Laddar…
Det viktigaste är nog att badrum, tvätt och kök är funktionella och enkla att underhålla. Där sker 90% av hushållsarbetet. Att ta hand om ett sovrum/gästrum som inte används är ju en väldigt liten insats. Bara stänga dörren och kanske dra ner lite på värmen, så kan det stå till nästa besök. Så jag tror inte man ska stirra sig blind på antal rum eller m2.

En husvagn är nog mycket jobbigare att underhålla/bo i för en 80-åring än ett 4 gånger så stort hus.

För att få mindre jobb i vardagen tror jag man ska tänka på:

Att ha bra arbetshöjd på tvättmaskin, odlingslådor osv beroende på intresse.

Släta och fria ytor på bänkar, skåp och golv samt i material som är lätta att städa och kan hanteras av robotdamsugare.

Undvika trappor, trånga passager, tunga dörrar osv.

Släta gångytor ute som är lätta att skotta/rensa, gärna överbyggnad mellan garage och dörr.

Underhållsfri fasad (eller budget för att leja ut)

Plats under tak där leveranser kan lämnas. Ex matkassar osv

Tomt utan backar till det man vill komma åt. Tomt som kan klippas med robot.

Sen måste man ju inte göra alla anpassningar direkt, bara se till att huset/tomten har förutsättningarna.

• Gilla
Sotarsyster och 8 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Känns det inte lite dumt att göra en separat matsal i ett hus där dry är tänkt man främst skall vara själv. Visst det är trevligt men stort bord men nästan deprimerande när det rummet till 99% kommer att stå tomt alt fullt med pussel eller Tupperware ;) hellre större kök där möjlighet att kunna duka stort vid tillfälle
Vardagsrum med plats för matbord tycker jag är betydligt smidigare än att ha ett stort matbord i köket. Köket har man för att förbereda maten i och bordet där går åt för det om man är fler än normalt. Om det sedan ligger ett pussel eller står en symaskin på bordet i vardagsrummet övrig tid så gör det inget.

Extra breda dörrar, inga trösklar och sov- och badrum med plats för lyft är det viktigaste om.man vill bo kvar länge i huset. Enkel drift och tomt anpassad för varierande ork är också bra.

Jag skulle hamna på 120 kvadrat om jag hade ett separat garage och verkstad. Vilket är större än vad vi har idag.

• Gilla
egestaal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.