H Håkan Hooksjö skrev:
Orkade inte läsa alla inlägg men här kommer troligen en repris men är en del viktiga saker men det finns säkert mycket mera. Jag tycker att en gjuten platta med golvärme är att föredra, naturligtvis enplans utan trappor och trösklar med breda dörrhål! Men du bör bestämma dig för vad du vill ha, hur många gästrum och skall de ha 1 säng, dubbelsäng, våningssäng, tv, soffa och /eller garderober? Det måste säkert finnas 2 toaletter, hur skall köket vara, kanske kamin eller vedspis, flera eldstäder i huset, antal och storlek av förråd och garderober(det saknas alltid). Hur stor tvättstuga, tumlare eller torklinor? Garage, verkstad eller pannrum, värma med el, olja, ved eller värmepump? Kanske extra plats för något mera.
Själv planerar jag att bygga ett uterum i söder, öppet upp i nocken och isolerat med täckt tak, och en altan utan tak i anslutning.
En farstukvist på 5 kanske 6 kvadratmeter eller mer är bra.
Mja, jag har redan koll på vad jag vill ha i själva planlösningen. Frågan är hur stort som är rimligt.

Tony Kübek Tony Kübek skrev:
[bild]
Byggde detta för inflyttning för 1.5 år sedan. Ca. 135kvm i huvudbostaden, bor största delen av tiden själv med katten men har även en 'särbo' relation så vissa dagar har jag sällskap. Tycker storleken och planlösningen nästan är perfekt. Sovrum2 är inrett som mitt kontor då jag jobbar hemma men även 'mancave' med humidor, whiskyförvaring och vinylspelare mm. Sovrum3 är främst gästrum och är väl det rummet som jag egentligen inte skulle behöva men beroende på husform mm så blev det till och jag har där idag en säng, fåtölj, TV mm och använder det (när det inte är gäster där) som 'gaming-room' då jag har diverse tv-spel där.
Sen byggde jag i förlängning av huset ett 'attefallshus' (byggtekniskt är det en del av huset eftersom de sitter ihop och byggde själv så det blev klart först nu i höst) för barn/barn-barn och andra gäster. 25kvm separerat från huset och kan användas helt fristående då det har alla faciliteter, golvvärme från husets bergvärme men även luftvärmepump som komplement för snabbare värme/kyla vid behov, toalett med dusch, kök med spis/mikro/kyl/frys mm.
Mellan huset och 'attefallet' blev det ett uterum som kan nyttjas med gasolkamin större delen av året.
Vi alla är olika men för mig känns detta lyxigt, men också nästan perfekt.
Bifogar en gammal bild (nästan ett år sedan) från drönare då det är lite svårt att se hur allt hänger ihop via ritningen.
[bild]
Jag känner heller inte att jag vill ha ett tredje sovrum "permanent" i boningshuset. Däremot är jag inte främmande för att bygga ett attefallshus som gäststuga om det behövs, men det blir ett senare projekt i så fall.

Planskiss över bottenvåning med kök, vardagsrum och eldstad med glas mellan för öppen syn från båda håll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade öppnat upp köket lite då det är där vi är 95% när vi har gäster eller besöker vänner.
Man hänger runt köksön medan käket fixas, man sitter vid bordet och äter, står och snackar runt ön igen, sätter sig vid bordet osv
Sen en eldstad mellan som har glas på båda sidor så man ser elden från både kök och vardagsrum.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
egestaal egestaal skrev:
Jag känner heller inte att jag vill ha ett tredje sovrum "permanent" i boningshuset. Däremot är jag inte främmande för att bygga ett attefallshus som gäststuga om det behövs, men det blir ett senare projekt i så fall.
Jo, tänk bara på att beroende på förutsättningar för tomten och utsikt mm. att om 'attefall' skulle hamna nära eller direkt ansluten mot huvudbyggnaden gäller brandtekniska krav som är ganska krångliga att lösa till rimliga kostnader och utan begränsande kompromisser. I dessa fall eftersom du liksom jag bygger nytt är det mycket enklare att rita in komplementshuset/attefall som en del av huset från början det blir då byggtekniskt bara en brandcell. Framförallt om du inom några år tänkt att bygga attefall ändå.
Sen mitt extra sovrum3, jag tänkte nog mer det var onödigt från början men nu successivt med snyggare/mer flexibil inredning m.m så har jag förlikat mig och använder faktiskt alla rummen ganska lika för olika ändamål. Så mitt 'sovrum3' ( gaming-room :) ) används minst lika mycket som vardagsrummet när jag är själv.

egestaal egestaal skrev:
Hej,
Jag har börjat planera för att så småningom bygga ett enplanshus till mig själv, men med utrymme för att kunna ha större middagar och såklart barnen på besök evt. med resp, familj. Jag tänker att huset ska byggas ca 10 år innan jag går i pension, men vara planerat så att det är rimligt att bo där under pensionen och, om allt går väl, tills jag inte längre finns till.

Jag bor idag på 248 kvm + källare och tror att min bild av vad som är "normal" storlek på ett hus är något rubbad. Jag har helt enkelt svårt att avgöra vad som passar för en person.

Om ni skulle planera hus för er själva - hur många kvadrat skulle ni tycka var rimligt att husera på?
Vad upplevs lagom för en person?

Förstår att det är individuellt, men vill gärna ha input från olika håll innan jag bestämmer mig.

Tack på förhand,

/E
Vi byggde ett pensionärshus för 2 personer.
Enplan på 85 m2 + inglasat rum på 15 m2.
Har bott nu i 8 år och tycker det är lagom stort och lätt städat

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi bor i 134 m² på höst,vinter och vår. På sommaren bor vi i fritidshus på 35 m² men med stor öppen uteplats. Man anpassar sig snabbt till den nya boytan om bara viljan finns.

När man bygger nytt så är den stora kostnaden i kök, badrum/toalett, tvättstuga och uppvärmningsystem samt fönster. Några extra kvm på vardagsrum, matrum eller kök kostar inte många kronor. Stora sovrum är lyxigt men känns med åren väldigt onödigt med outnyttjade golvytor. Jag föredrar en hel vägg med garderober och skjutdörrar i spegelglas istället för en klädkammare, en klädkammare blir ofta mer ett förråd än en klädkammare och då ska dörren inte öppnas in mot sovrummet. Om man önskar ett walk-in closets så ska det vara minst 10 m².

Handfat ska helst finnas nära en toalett, att placera dusch mellan toalett och handfat anser jag vara fel.

Tänk även på takets konstruktion när du saknar bärande vägg i mitten.

Ett garage med förråd och arbetsbänk är alltid bra att ha.

• Gilla
egestaal
  • Laddar…
Det första man bör ta ställning till är väl vad huset får kosta. Att ha bygga ett hus som är ekonomiskt hållbart med tanke på inkomst och kommande pensionering är väl minst lika viktigt som husets utformning och inredningsdetaljer. Huset kanse bör vara så planlagt att ägaren kan bo kvar om denne blir handikappad eller på ålderns höst träffar en partner.
Att titta på kataloger och ritningar är som att gå i en godisaffär och det är lått att bli förblindad av reklam och fantasier.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Det första man bör ta ställning till är väl vad huset får kosta. Att ha bygga ett hus som är ekonomiskt hållbart med tanke på inkomst och kommande pensionering är väl minst lika viktigt som husets utformning och inredningsdetaljer. Huset kanse bör vara så planlagt att ägaren kan bo kvar om denne blir handikappad eller på ålderns höst träffar en partner.
Att titta på kataloger och ritningar är som att gå i en godisaffär och det är lått att bli förblindad av reklam och fantasier.
Jag vet vad jag har för ekonomiskt utrymme och håller mig inom ramen för det.

• Gilla
Ingmar Albinson
  • Laddar…
egestaal egestaal skrev:
Mja, jag har redan koll på vad jag vill ha i själva planlösningen. Frågan är hur stort som är rimligt.
Du är klar med hur du vill ha planlösningen och du vet ditt ekonomiska utrymme, då är det väl klart?

Jag förstår inte vad du söker svar på?

Rimlig storlek för dig blir ju svårt för någon annan att svara på.

Har jag missat något?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
egestaal egestaal skrev:
egestaal egestaal skrev:
Jag vet vad jag har för ekonomiskt utrymme och håller mig inom ramen för det.
Om du har råd är det väl inget problem att bygga precis så stort som du själv önskar? Jag tror att ett tredje sovrum (eller möjligheten till ett tredje sovrum) är mycket värt den dagen huset ska säljas, om du ändå tänker vara död då spelar det ju ingen roll för dig men kanske gör en slant för dina barn. Annars tycker jag det verkar klokt att bygga ett hus med väl tilltagna umgängesytor. Två toaletter känns som ett måste om man ska kunna vara många.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Grannens Häck
K Kling 1 skrev:
Du är klar med hur du vill ha planlösningen och du vet ditt ekonomiska utrymme, då är det väl klart?

Har jag missat något?
Tråden handlar inte om råd eftersom alla ratas. Verkar snarare finnas ett socialt behov, och det är väl trevligt att det kan fyllas genom forumet.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:

Har jag missat något?
Möjligen har du missat att jag frågar hur andra tänker om storlek på hus för en person och vad de hade upplevt vara lagom. Jag frågar varken om planlösning eller ekonomi, utan just bara vad olika personer upplever är lagom för en person.

Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Tråden handlar inte om råd eftersom alla ratas. Verkar snarare finnas ett socialt behov, och det är väl trevligt att det kan fyllas genom forumet.
Helt korrekt att jag inte frågar om råd. Jag frågar hur andra tänker om storlek på hus för en person och vad de hade upplevt vara lagom.

• Gilla
Kling 1
  • Laddar…
egestaal egestaal skrev:
Möjligen har du missat att jag frågar hur andra tänker om storlek på hus för en person och vad de hade upplevt vara lagom. Jag frågar varken om planlösning eller ekonomi, utan just bara vad olika personer upplever är lagom för en person.
Ok. Då förstår jag👍😃

egestaal egestaal skrev:
Jag frågar hur andra tänker om storlek på hus för en person och vad de hade upplevt vara lagom.
Nuvarande kåk är 119 m2 skulle jag bygga nytt i dag tror jag att jag skulle få in det jag önskar på 75-80m2

Att ha en massa kvadratmeter bostadsyta man inte använder uppvärmt och städat tycker jag inte är så meningsfullt, men en maskinhall eller trippel garage skulle däremot passa mig fint;)

• Gilla
egestaal och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.