25 548 läst · 331 svar
26k läst
331 svar
Hur sätta pris på parkering i bostadsrätt
Precis, dvs behöver du inte en plats under 4 mån, så säger du upp, för du "vet" att det är inga problem att få en när det behövs, i teorin. Just för att få bort kön. Varför ska de som inte har bil få högre månadsavgift för att de med bil ska få parkera billigt?S stefanbarme skrev:Ja. Så kan man ju också se det. Men intäktsmaximering tycker jag inte riktigt hör hemma i en BRF. Det kan ju leda till underliga effekter som att man höjer hyran tills man har flera lediga platser. Det kan ju hända att det går att höja flera hundra till i månaden utan att förlora mer än någon enstaka hyresgäst och då kan ju intäktsökningen på de uthyrda platserna vara större än förlusten av att 2-3 platser är outhyrda.
Däremot skall man se till medlemsnytta och rättvisa.
men som minimum så måste man ju se till så att man tar ut en hyra som täcker de kostnader som uppstår för föreningen att tillhandahålla platserna.
Men något slags marknadsvärdesperspektiv kan också vara bra. Så att man höjer hyran tills kön försvinner vilket betyder att de som behöver platserna mest har dom.
Visst, nya uttag för 10000.... och alla ska ha elbilsladdning nu kanske. Kostar de 100000? Hur räknar du fastihetsskatt, slipper man den om man inte har parkringsplatser på marken? Asfaltering... 50 kr/ mån?S stefanbarme skrev:Plus att det ska finnas pengar till att byta ut uttagen (10 000 kr/gång) och kanske också andra delar i installationen.
du har också en kostnad för att underhålla marken. Asfalt håller inte i evighet och kommer att behöva göras om till en försvarlig kostnad. Linjer slits och behöver målas om. Kantsten kan behöva återsättas osv.
Plus att fastighetsskatten för en parkeringsplats beroende på var det är och hur höga taxeringsvärdena är kan vara 40-50 kr.
Du har alltså.
Elkostnad, 80 kr/månad.
Fastighetsskatt: 40 kr/mån (Redan här är du uppe i 120 kr vilket betyder att din förening inte drar in mer än vad platserna kostar att ha,
Service och byten av uttag blir ca 50 kr/mån om dom håller i närmare 20 år innan dom behöver bytas ut vilket är en ganska snäll bedömning.
Asfaltering kostar ca 20 000 per plats och hur mycket underhåll som krävs och hur ofta man får asfaltera om beror lite på hur underarbetet ser ut. Men säg att den håller i 40 är så blir det 50 kr/månad.
Men då måste man ju ändå se till att lappa sprickor i asfalten mm under tiden vilket kostar en liten slant tillsammans med skyltar som måste bytas ut och annat diverse underhåll av platserna. Säg 30 kr i månaden,..
Föreningen har alltså direkta kostnader på 80+40+50+50+30 = 250 kr/månad. och plats
Med det i ryggen är det väldigt svårt att argumentera mot att höja hyrorna för parkeringar till åtminstone den nivån så att man åtminstone har kostnadstäckning.
Är det sådant föreningen tar betalt för? När det gäller utgifter är det ju bättre för de boende om man kan hålla ner kostnaden genom att de boende bidrar med gratis arbete. Jag ser inte parallellen.
För någon är ”vänster” och ”dålig idé” synonymt, då kan det bli så här.S stefanbarme skrev:
Ser själv inte nåt fungerande alternativ till marknadsmässig avgift.
Varför inte? Varför ska folk jobba gratis? Den BRF vi hade var det arvode + ersättning för nerlagda timmar. Avgiften för de boende är ju en direkt effekt av föreningens ekonomi, så för de som inte har bil, ska de då sponsra de som har bil?K karlmb skrev:Man får ju ha klart för sig ifall man är en bostadsrättsförening som i första hand ska ta tillvara de boendes behov och önskemål, eller en markägare som enbart vill maximera sina intäkter.
Ska man bara se till inkomster hela tiden så kan man ju ta marknadspris för styrelsearbete, gräsklippning, ja allting.
Jag är rätt säker på att arvodet till styrelsen sällan är direkt en kopppling till vad ledamöterna skulle få ifall de jobbade istället. Då skulle du nog få se på täta och långa möten..B Boan skrev:
Alla sponsrar ju ifall dina fönster och tak börjar läcka Eller ifall något gör att du fryser. Varför? Gå och renovera själv, andra är inte intresserade av dina problem.
Du blandar nog ihop saker nu. Vänster är planekonomi där staten bestämmer allt.K karlmb skrev:Haha, så du sätter marknadspris när grannen frågar ifall han får ställa sin husvagn på en del av din tomt som du ändå inte kan använda till något annat? Eller begär att barnen betalar avgift när de kommer på besök?
Det där marknadssnacket är något vänsterfolk tycker är smart att använda mot allt de inte gillar.
Samma med skyhöga parkeringavgifter på jobbet eller vid sjukhus tom.
Varför inte marknadspris på kaffet du tar flera ggr om dagen på jobbet? Hur är det med toapappret?
Höger är marknadsekonomi där marknaden bestämmer priserna och därmed sätter marknadsvärdet.
Om grannen skulle vilja ställa sin husvagn på min tomt så skulle jag nog fråga vad det är för fel på dennes tomt. Dom kan ställa sin husvagn på sin tomt. Dom har en lika stor tomt.
Om dom faktiskt skulle vilja ställa upp något på min tomt så skulle dom få betala det jag anser att det är värt. Eftersom det enda stället som skulle vara aktuellt är uppfarten vid garaget så skulle jag i det läget kräva betalning för att dom blockerar garaget så att det inte kan användas för avsett syfte samt att dom betalar för värdeminskning mm på min bil som då inte går att använda eftersom den blir inlåst i garaget pga att dom parkerar en husvagn utanför.
Så nej. Det finns inte på kartan att jag skulle låta grannen ha fordon uppställda på min tomt. Varför skulle jag det. Så billigt är inte tomtmark i stockholmsområdet.
Och jämförelsen med människor som kommer på besök haltar enormt. Det är inte direkt så att dom varaktigt förfogar över en parkeringsplats på min tomt. Dom är inte ens garanterade en plats om det skulle vara så att jag håller på med något så min bil står ute och råkar blockera uppfarten.
Och vad gäller kaffet på arbetsplatsen så tror jag du har missat en sak. Det är väldigt vanligt bland arbetsgivare i Sverige att ge ersättning till anställda för utfört arbete. Den ersättningen brukar vara i form av lön samt förmåner. Gratis kaffe är en vanlig sådan förmån på många arbetsplatser. Om du inte får lön och förmåner från din arbetsgivare så borde du ta ett snack med denne för att se till att få det.
Skyhöga parkeringsavgifter vid jobbet beror ju lite på vart man jobbar. Om man jobbar i någon av de större städerna så är parkering vanligen rätt dyrt och om arbetsgivaren ger dig en gratis parkeringsplats eller en plats som är avsevärt billigare än marknadsvärdet för en parkeringsplats i närområdet så räknas det som skattepliktig förmån vilket gör det till en dyr affär för arbetsgivaren.
Så därmed brukar man få betala fullt marknadspris för parkering vid jobbet i många fall.
Det där är ju bara en socialistisk tolkning från Skatteverkets sida. (Skapad under sosseregering).S stefanbarme skrev:Skyhöga parkeringsavgifter vid jobbet beror ju lite på vart man jobbar. Om man jobbar i någon av de större städerna så är parkering vanligen rätt dyrt och om arbetsgivaren ger dig en gratis parkeringsplats eller en plats som är avsevärt billigare än marknadsvärdet för en parkeringsplats i närområdet så räknas det som skattepliktig förmån vilket gör det till en dyr affär för arbetsgivaren.
Så därmed brukar man få betala fullt marknadspris för parkering vid jobbet i många fall.
Moraliskt ser jag inga problem med vare sig cykelställ, bussvändplatser eller bilparkeringsplatser vid en arbetsgivare. Samtliga tillhandahålls av densamma.
Frågor på det?
Bra! Tack😊🙏S stefanbarme skrev:Plus att det ska finnas pengar till att byta ut uttagen (10 000 kr/gång) och kanske också andra delar i installationen.
du har också en kostnad för att underhålla marken. Asfalt håller inte i evighet och kommer att behöva göras om till en försvarlig kostnad. Linjer slits och behöver målas om. Kantsten kan behöva återsättas osv.
Plus att fastighetsskatten för en parkeringsplats beroende på var det är och hur höga taxeringsvärdena är kan vara 40-50 kr.
Du har alltså.
Elkostnad, 80 kr/månad.
Fastighetsskatt: 40 kr/mån (Redan här är du uppe i 120 kr vilket betyder att din förening inte drar in mer än vad platserna kostar att ha,
Service och byten av uttag blir ca 50 kr/mån om dom håller i närmare 20 år innan dom behöver bytas ut vilket är en ganska snäll bedömning.
Asfaltering kostar ca 20 000 per plats och hur mycket underhåll som krävs och hur ofta man får asfaltera om beror lite på hur underarbetet ser ut. Men säg att den håller i 40 är så blir det 50 kr/månad.
Men då måste man ju ändå se till att lappa sprickor i asfalten mm under tiden vilket kostar en liten slant tillsammans med skyltar som måste bytas ut och annat diverse underhåll av platserna. Säg 30 kr i månaden,..
Föreningen har alltså direkta kostnader på 80+40+50+50+30 = 250 kr/månad. och plats
Med det i ryggen är det väldigt svårt att argumentera mot att höja hyrorna för parkeringar till åtminstone den nivån så att man åtminstone har kostnadstäckning.
Jag håller med! Men det är även en känslig fråga här på forumet. Jag har redan blivit beskylld för att vara en liten kommunistråtta😀😂 som borde bli bortröstad osv.. 😀B Boan skrev:Jag satt också som v.Ordf i en BRF tidigare, och detta var ett hett hämne, Jag hävdade att rätt pris var när det alltid fanns en parkeringsplats ledig för den som önskade en, dvs höj priset tills det inträffar. Varför skall övriga medlemmar i föreningen sponsra de som har en parkeringsplats och få förlorad intäkt? Ren rättvisefråga. Jag hade vid tillfället lyckats få en parkeringsplats, liksom övriga i styrelsen, ni kan tänka er att det inte alls var populärt att föreslå en höjning då från 140kr/mån till kanske 350 kr. (Göteborg.), Det som händer är att många satt på p-plats även om de inte behövde en, för de vågade inte säga upp den.
Folk som ägnar sig åt påhopp i onödan behöver man inte bry sig om.S superfoot74 skrev:
Den personen är ganska uppenbart rätt nära att vara ett forumtroll.
Det är nu ingen tolkning utan en löneförmån.K karlmb skrev:
Det har noll med socialism å göra (du verkar ha svårt för det där) Huruvida den kom till under (s) betyder heller inget då det inte finns nåt som helst politiskt intresse att riva upp beslutet.
Det kan jag vidimera efter att ha stött på han i allsköns trådar där han skriver hellre än bra…S stefanbarme skrev:
Z Zodde skrev:
Ja. Det är ju ganska svårt att tolka lagtexten på något annat sätt än vad skatteverket gör. Den är inte direkt bland dom otydligast skrivna lagarna.Z Zodde skrev:Det är nu ingen tolkning utan en löneförmån.
Det har noll med socialism å göra (du verkar ha svårt för det där) Huruvida den kom till under (s) betyder heller inget då det inte finns nåt som helst politiskt intresse att riva upp beslutet.
Det kan jag vidimera efter att ha stött på han i allsköns trådar där han skriver hellre än bra…
Mjaaa, hur löneförmåner skall värderas är väl en klassisk tolkningsfråga? Har t.ex. haft en uppdragsgivare som fick nedslag på gratis parkering trots att de var gratis att stå på gatan 10 meter bort, och för övrigt i hela stadsdelen.S stefanbarme skrev: