- 19 i morse. I stort sett samma till morgonen.
Här är det gott o varmt i kåken. Utan el, olja och pellets.

Ska nu till att hämta in några backar ved.
Har att välja mellan björk och fura.

Vad tror Ni jag väljer och varför?

.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Du kommer välja björk, för det är vad du tror på. Inget som helst fel i det, men det betyder inte att björk är så mycket bättre för alla vid alla tillfällen att det blir ointressant med mätbara värden på energiinnehåll.

Rätt👍😁👏

Har lärt mig genom mångårigt eldande, att när tempen kryper mot
- 20, så är valet enkelt.

Det vore kul om fler kommer med egna erfarenheter.

-

H Hybro skrev:
- 19 i morse. I stort sett samma till morgonen.
Här är det gott o varmt i kåken. Utan el, olja och pellets.

Ska nu till att hämta in några backar ved.
Har att välja mellan björk och fura.

Vad tror Ni jag väljer och varför?
Det som ligger i ordning att plockas.
Men vi har hade bara runt noll på förmiddagen.

Grannens Häck
H heimlaga skrev:
Ursäkta om du tog det så. Jag blir bara så led när jag bombarderas med ideologiskt betingade anklagelser som är fullkomligt tagna ur luften. Det gäller från båda sidorna både skogsindustrins utbildade folk och minjöaktivisterna. Båda sidor beter sig lika illa och jag är led det. Vill du stänga ute mina erfarenheter på grund av ett olyckligt ordval?

Skall vi börja vara lättkränkta här kan jag också bli kränkt då du påstod kategoriskt att det är fel att ta ut vindfällen och döda träd till ved.
Hellre tycker jag att vi drar streck och ber om ursäkt och så läser du vad jag skrev. Där jag förövrigt går precis lika hårt åt skogsindustrin som åt miljöfolket.

Jag rekommenderar verkligen att du börjar sköta din skog självverksamt med motorsåg. Det är så man verkligen lär känna den.
Jag är inte kränkt.

Min skog ligger 100mil bort, svårt att göra något. Hade gärna haft den närmre men här är det alldeles för dyrt att köpa man måste ärva.

Redigerat:
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Jag är inte kränkt.

Min skog ligger 100mil bort, svårt att göra något. Hade gärna haft den närmre men här är det alldeles för dyrt att köpa utan man måste ärva.
Ja det är galet det där. Du bor på fel ställe helt enkelt. Skulle jag ärva en stor skogsfastighet skulle det vara mycket frestande att flytta dit till trakten för att kunna driva den ordentligt.

Jag har börjat tro att det enda sättet att driva miljövänligt skogsbruk är att göra det själv. Ger man skogsbolagen ett vedträ så tar de hela skogen. De brukar skriva brev där de förklarar att hela vårt skifte absolut måste kalhuggas och att de gärna tar hand om besväret. Jag tänder i vedpannan med deras brev. Här är de inte välkomna.
Miljöfolket har vanligen mycket kunskap men den är oftast teoretisk och så glömmer de helt att om vi inte tar ut virke och ved ur skogen måste vi bygga husen av stål och betong och plast som alla har större ekologiskt avtryck än trä och så måste vi värma med fossila bränslen i brist på ved. Det är absolut inte miljövänligt när man ser på ekosystemet och planeten som helhet.
Inte är jag heller säker på att orörd skog där barkborrarna lever rövare tills allt det döda tar eld och skogsbränden städer är den mest artrika.
Utan att kunna namnen på djur och växter tycker jag att jag ser flest olika sorter i blandad skog med olika åldrar och olika trädslag i mindre bestånd eller rent blandade och med litet torrträd kvar.

Det blir att göra det själv som en form av experiment eftersom ingen etablerad grupp vill ta det på allvar.

Sedan jag jag också upptäckt att då man har skog som växer i blandade bestånd där träden tvingas uppåt och sedan hugger själv och sågar och bygger av det får man ut mycket mer hus per hektar än det kommer ur en industrikskog som huggs och sågas och byggs av enligt nu gällande läror. Det är någonting ofattbart vad det slösas med virke i dag. Till exempel en sådan sak som att jag kapar vid krokar och sprötkvistar utan att försöka hålla industrins längder. Där en maskinförare lumpar bort tre eller fyra meter massaved kapar jag kanske bort en eller två meter och så kapar jag mitt i sprötkvisten och får ofta större mängd virke av bättre kvalitet. Övergrovt är bra för där får man extremt stort utbyte av sågvirke i förhållande till mängden bakan. Byborna säger att de känner igen mina virkeshögar på långt håll på alla ovanliga längder och grovlekar som alla blir till sågvirke.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Min erfarenhet av gamla kakelugnar och en ny är att om du eldar något som brinner snabbt som tex gran så hinner inte eldstaden ta åt sig lika mycket av värmeenergin som när man eldar något som brinner långsammare. Min egen uppfattning är att ett bo med björk värmer mer än ett bo med gran eller tall. I min vedspis så märker jag stor skillnad när jag använder björkved istället för gran. Om jag använder björk så kokar jag en kastrull potatis och lagar i stort sett hela måltiden på ett bo med björkved medans med gran eller tall så måste jag fylla på flera gånger. Skulle gissa att om jag vägde veden så skulle åtgången i kilo vara ungefär densamma.
Björk ger en glöd som varar mycket längre än glöden från gran enligt min erfarenhet.
Den här spaningen ligger väldigt nära mina egna åsikter, bra skrivet.
För några år sen hade jag förmånen att rensa bort 8 björkar (14 kubik kastat ) där det skulle byggas hus.
Innan har jag blandat hejåhå, men nu när jag hade möjligheten att elda med bara björk märkte jag stor skillnad.
I min KEDDDY får jag ut ett märkbart bra resultat med grova björkkubbar och av någon anledning gärna frusna kubbar och även blöta, ej sura.
Det är som björken är avsedd att eldas med för att få ut optimalt med värme i en gjutjärnskamin.
I en panna tror jag det endast går på vikt då den har så bra verkningsgrad.
/Workingclasshero

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
N Niq skrev:
Min erfarenhet av gamla kakelugnar och en ny är att om du eldar något som brinner snabbt som tex gran så hinner inte eldstaden ta åt sig lika mycket av värmeenergin som när man eldar något som brinner långsammare. Min egen uppfattning är att ett bo med björk värmer mer än ett bo med gran eller tall. I min vedspis så märker jag stor skillnad när jag använder björkved istället för gran. Om jag använder björk så kokar jag en kastrull potatis och lagar i stort sett hela måltiden på ett bo med björkved medans med gran eller tall så måste jag fylla på flera gånger. Skulle gissa att om jag vägde veden så skulle åtgången i kilo vara ungefär densamma.
Björk ger en glöd som varar mycket längre än glöden från gran enligt min erfarenhet.
Den här spaningen ligger väldigt nära mina egna åsikter, bra skrivet.
För några år sen hade jag förmånen att rensa bort 8 björkar (14 kubik kastat ) där det skulle byggas hus.
Innan har jag blandat hejåhå, men nu när jag hade möjligheten att elda med bara björk märkte jag stor skillnad.
I min KEDDDY får jag ut ett märkbart bra resultat med grova björkkubbar och av någon anledning gärna frusna kubbar och även blöta, ej sura.
Det är som björken är avsedd att eldas med för att få ut optimalt med värme i en gjutjärnskamin.
I en panna tror jag det endast går på vikt då den har så bra verkningsgrad.
/Workingclasshero
D Daniel 109 skrev:
Jag vill nog hävda att miljömupparnas version är bäst för den biologiska mångfalden, och skogsindustrins är bäst för avkastningen. Det du gör är ju någon sorts balans mellan dessa intressen.
De som du kallar MM har sällan någon kunskap om skogsbruk, skogsindustrin har du rätt om, men du glömde de andra ingångsvärdena, skogsägarna och ekosystemet.
Det finns många infallsvinklar, tex de som vårdat sina skogar i några generationer och som blir av med den skogen då någon utlyser det till något naturresarvat så det längre inte går att bruka skogen som ägaren vill.
Nu ska jag slänga in björk i KEDDYN då det är -9 ute.
/W

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Eldade lind några år. Jobbig att klyva och svår att få eld på men värmde bra när den väl brann.

N Niq skrev:
Eldade lind några år. Jobbig att klyva och svår att få eld på men värmde bra när den väl brann.
Vikingarna använde lind till sköldar. Antar att egenskapen svårkluven är bra då.

L lbgu skrev:
Vikingarna använde lind till sköldar. Antar att egenskapen svårkluven är bra då.
Troligen en bra egenskap till det ändamålet.
Tråkigare när man ska göra ved

Lind är lätt och svårkluven. Det passar ju bra för en sköld.

D Daniel 109 skrev:
Jag vill nog hävda att miljömupparnas version är bäst för den biologiska mångfalden, och skogsindustrins är bäst för avkastningen.
Jag däremot är av uppfattningen att miljömupparnas version inte är så gynnsam om man vill behålla den medelålders eller gamla granskogen växande i sin egen och sina barns livstid, den okontrollerade insekts odlingen som länstyrelsen i vårat hemlän bedrivit i naturreservat åtminstonde sedan 2018 har tydligt minskat andelen levande mogen granskog i länet både i och utanför reservaten.

Men det finns mycket döende skog som duger i pannan både hemma och i de kommunalt ägda värmeverket, priserna på energi veden är ju dessutom ca 3 ggr högre än år 2020.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag däremot är av uppfattningen att miljömupparnas version inte är så gynnsam om man vill behålla den medelålders eller gamla granskogen växande i sin egen och sina barns livstid, den okontrollerade insekts odlingen som länstyrelsen i vårat hemlän bedrivit i naturreservat åtminstonde sedan 2018 har tydligt minskat andelen levande mogen granskog i länet både i och utanför reservaten.

Men det finns mycket döende skog som duger i pannan både hemma och i de kommunalt ägda värmeverket, priserna på energi veden är ju dessutom ca 3 ggr högre än år 2020.
Stämmer bra, har ringt till Skogsstyrelsen tidigare angående deras egen skog där det legat
vindfällen efter storm och senare granbestånd med många borrdöda träd. Effekten blev att det ställdes ut fällor för att räkna borrar.
Idag är det åtgärdat efter att en annan myndighet tagit över skogen.

Nu jädrar, vi har haft minus 8-9 grader i två nätter. Har eldat lite extra med den ved som funnits inne i kamin, så en blandning av löv och barr.
Brännvärdet kan nog variera hur länge veden torkat kan jag tänka mig, rannsakar jag oss så idag är det 2-3år innan klamparna eldas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.