29 933 läst · 174 svar
30k läst
174 svar
Hur mycket sämre är granved än björkved?
Är nog inte så ofta man varit i skogen och kapat gran för ved 🤔 , antingen har
man kapat för att få sågat bräder och plank av det eller kapat och sålt till sågverk
alternativt avverkning .
Men blir ju en del granved ändå av gallring mm. Skulle tycka det är mer jobb med
granens alla grenar än björken men en annan är ju "hobbysågare" 😉😀
man kapat för att få sågat bräder och plank av det eller kapat och sålt till sågverk
alternativt avverkning .
Men blir ju en del granved ändå av gallring mm. Skulle tycka det är mer jobb med
Får de fortsätta att få gehör för sina aktioner kan vi lägga ner allt bruk av skog och mark i landet snart.A AndersS skrev:
Häpnadsväckande att det tillåts fortsätta.
Det är ju bl.a. såna här dumheter som lämnar politiskt utrymme för sådana som han i väster, till slut tröttnar gemene man på att minoriteter ska styra över majoriteten.
Jag har tröttnat rätt rejält och ser gärna en dramatisk förändring, men balansen är som alltid svår att upprätthålla någonstans där alla är nöjda.
Redigerat av moderator:
En gran kvistar man ju. Sedan har man raka fina pinnar. En björk är i allmänhet mer grenved att hantera på. Så jag vill nog påstå att det går fortare att hantera gran. Övrigt hålet jag med dig.galento skrev:Är nog inte så ofta man varit i skogen och kapat gran för ved 🤔 , antingen har
alternativt avverkning .
Den stora skillnaden är hur lättillgänglig veden är. Om man måste fälla ut på en åker och samla ihop riset eller om riset kan ligga kvar. Om man måste ploga isväg och i värsta fall vattna den. Om man måste vinscha långt. Om man måste arbeta med insnöade vindfällen. Om man måste lunna långt innan det är åtkomligt med kärran. Om man kan gå fram till träden eller om man skall klättra i ett stenhålster eller över vindfallsbrötar.H Hybro skrev:
Fast om allt annat är lika så går det litet snabbare att få kubikmetrar av gran än av björk.
De där problemen grundar sig egentligen på att ni har lagstiftning som gör att skägsägarna och i synnerhet de självverksamma skogsägarna blir färre och färre.mikethebik skrev:Får de fortsätta att få gehör för sina aktioner kan vi lägga ner allt bruk av skog och mark i landet snart.
Häpnadsväckande att det tillåts fortsätta.
Det är ju bl.a. såna här dumheter som lämnar politiskt utrymme för sådana som han i väster, till slut tröttnar gemene man på att minoriteter ska styra över majoriteten.
Jag har tröttnat rätt rejält och ser gärna en dramatisk förändring, men balansen är som alltid svår att upprätthålla någonstans där alla är nöjda.
Medan resten av befolkningen inte äger skog och inte driver skogsbruk och har fritt fram att bilda sig vanföreställningar.
Det enkla botemedlet är att precis som i Finland tillåta klyvning av skogsfastigheter ned till mellan en och två hektar beroende på brukbarhet. I stället för den där bisarra 50-hektarsgränsen som ni har i Sverige. Sluta bråka om att andra eldar med ved.
Ju fler aktiva skogsägare det är destu större politisk makt har de och destu fler vet ens någonting om skogen.
Jag arbetar med motorsåg i skogen men jag klyver metersved med traktordriven hydraulklyvare. Då blir det kubiker litet snabbare av gran.F fribygg skrev:
Medlem
· Västmanland
· 1 645 inlägg
Om det runt i kring, som tillgänglighet, utrustning och trädens diameter är likställt då är granen lättare än björk att jobba med. Åtminstone när det kommer till vuxna träd.H Hybro skrev:
Nu pratar jag om manuell fällning och kvistning, småskalig hantering med traktor och vagn med vinsch. Motorsåg och traditionell vedklyv hemma på backen.
Det som avgör är att björken oftast förgrenar sig och att man dessutom vill åt de grövre grenarna.
Eldar det som finns tillgängligt och kluvet i pannan jag har i släktgården. ”Jobbar ” just nu bort de sista 10 kubiken ved som pappa tillverkade medan han var i livet. Den veden är nog egentligen alldeles för gammal och torr då den uppskattningsvis legat staplad i vedhäckarna 5-8 år, man märker tydligt att det inte är så mkt energivärde kvar i varje vedpinne men det gör detsamma då jag kan elda lite mer istället….
Håller just nu på att röja upp i en åkerkant nedanför huset, för att få bättre utsikt ner mot sjön och här har det hittills blivit 12 kubik staplad blandved ( asp, sälj, tall, gran, björk osv). Mycket ved på begränsad areal just i det här området, men fy vad jobb det är då småträden stått allt mellan 15-50 cm mellan varandra. Har varit så tätt att röjsågen ofta varit oanvändbar, motorsågen har varit smidigare att använda.
Marken är så sank att jag inte vill riskera traktorn utan har handburit det mesta upp till säkrare mark. Vissa större vattensjuka stockar har jag dragit fram med 4-hjulningen för att sedan lasta på traktorn.
Edit:
För att återknyta till trådens ämne så brukar jag lita till de energitabeller jag sett för brännved, men lägger inte så stor vikt vid vad de säger. Jag eldar likt så många andra ved som blivit tillgänglig vid röjning, bakaved från sågning, vindfällor, torrträd, överblivet kapspill osv oavsett träslag.
Målat trä, imp osv går däremot bort av förklarliga skäl…
Mvh
Håller just nu på att röja upp i en åkerkant nedanför huset, för att få bättre utsikt ner mot sjön och här har det hittills blivit 12 kubik staplad blandved ( asp, sälj, tall, gran, björk osv). Mycket ved på begränsad areal just i det här området, men fy vad jobb det är då småträden stått allt mellan 15-50 cm mellan varandra. Har varit så tätt att röjsågen ofta varit oanvändbar, motorsågen har varit smidigare att använda.
Marken är så sank att jag inte vill riskera traktorn utan har handburit det mesta upp till säkrare mark. Vissa större vattensjuka stockar har jag dragit fram med 4-hjulningen för att sedan lasta på traktorn.
Edit:
För att återknyta till trådens ämne så brukar jag lita till de energitabeller jag sett för brännved, men lägger inte så stor vikt vid vad de säger. Jag eldar likt så många andra ved som blivit tillgänglig vid röjning, bakaved från sågning, vindfällor, torrträd, överblivet kapspill osv oavsett träslag.
Målat trä, imp osv går däremot bort av förklarliga skäl…
Mvh
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Toshiba AC/luftvärmepump ger säsong tre betydligt sämre kyleffekt
Värmepumpar -
LK fördelare MED avstägningsventiler, sämre flöde?
Vatten & Avlopp -
Åtgärder e 2 årsbesiktningen, sämre än före..
Bostadsrätt -
Olika kostnadsnivåer för finare/sämre områden?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kan en avfuktare bli sämre
Grund & Markarbeten