F fribygg skrev:
Jag däremot är av uppfattningen att miljömupparnas version inte är så gynnsam om man vill behålla den medelålders eller gamla granskogen växande i sin egen och sina barns livstid, den okontrollerade insekts odlingen som länstyrelsen i vårat hemlän bedrivit i naturreservat åtminstonde sedan 2018 har tydligt minskat andelen levande mogen granskog i länet både i och utanför reservaten.

Men det finns mycket döende skog som duger i pannan både hemma och i de kommunalt ägda värmeverket, priserna på energi veden är ju dessutom ca 3 ggr högre än år 2020.
Dessa enhetliga granskogar som är vanliga nu är inte något eftersträvansvärt ur ekologiskt perspektiv.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dessa enhetliga granskogar som är vanliga nu är inte något eftersträvansvärt ur ekologiskt perspektiv.
Jag har såvitt jag vet inte skrivit nått på detta forum om "enhetliga granskogar".
Att medelålders och äldre gran dominerad naturlig (och planterad barrskog) i Östergötland dött och fortfarande dör delvis på grund av "miljömupparnas" påverkan står jag dock fast vid, mig själv gör det inte så mycket då jag anser att granskog är rätt mörkt och trist;)

Brännvärdet på döende och död gran är heller inte nått vidare per kubikmeter, men priset på energived är nu ganska bra för de som behöver avverka innan barken trillar av.

Den skog jag vistats i är det på typiska tallmarker som tex torra höjder som granarna har dött på.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den skog jag vistats i är det på typiska tallmarker som tex torra höjder som granarna har dött på.
Sådant förekommer men lika ofta är det av andra orsaker

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
De träd som drabbas är främst de som inte mår bra av någon anledning.

D Daniel 109 skrev:
De träd som drabbas är främst de som inte mår bra av någon anledning.
Min erfarenhet är att i första hand tar barkborrarna färska vindfällen. I andra hand granar som är skadade eller sjuka. Men sedan när de är många och den godaste maten är slut så äter de växande skog.
Jag förklarade det här högre upp i tråden. Jag har ingen vetenskap bakom det men erfarenhetsmässigt tycks det stämma på ett ungefär.

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nej det är dom inte om man vill driva ett skogsbruk.
Jodå, det är bra med död ved i skogen.
Förklara gärna varför du anser motsatsen!

Jag har under mellandagarna kapat och kluvit upp ca 6 kubik tavat mått. Blandved av gran, tall, björk, asp, sälg och al, allt efter vad som växer i åkerkanter med mera.
Allt brinner bra i pannan och värmer huset.
Grövre stock är sådant som legat för länge men med frisk ved. Den brinner bra den med.

• Vedtrave utanför en träbod i vintermiljö med snö på marken. Ett släpvagnsstativ finns vid sidan av boden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Så skall det vara Risarvaren! Miljömässigt och ekonomiskt sund vedeldning handlar just om att ta vara på skräp och biprodukter som inte duger till någonting annat och göra ved av det och få värme ur det i stället för att låta det ruttna och släppa ut sin koldioxid på det viset.

Sedan har jag en klar uppfattning att man inte skall driva det här till ytterlighet utan lämna en del torrträd och omkullblåst torrträd och skräpträd (inträngda björkar och spar och rönnar av usel kvalitet) kvar i skogen för att hålla en sund insektbalans. Inte allt men en så pass stor del att systemet mår bra.

En helt annan sak än att medvetet anlägga barkborreodlingar genom att låta allt ligga kvar i synnerhet efter större vindfällningar. Att lämna stora mängder färsk omkullblåst gran att ligga kvar är i grunden en form av monokultur där endast granbarkborren skall få leva och allt annat trängs ut. Monokulturer är som vi vet inga sunda ekosystem. Fast det blir barkborremonokultur när miljöaktivisterna läser sina böcker och inte ser vad de ställer till med.

En annan sak att fundera på är hur det påverkar borrarna att man både gallrar hårt och hugger på sommaren.
Det här är bara funderingar baserat på erfarenheter från andra som iaktar skogen omkring sig så jag är inte säker på det ännu men barkborrarna verkar föredra gles granskog. Gles granskog är onaturligt. Får granskogsekosystemet vara med och bestämma blir skogen ganska tät. Större arealer gles granskog finns nästan bara när man har gjort en hård sistagallring. Så som det görs numera för att få ut mycket pappersved vilket är bra enligt ekonomernas nuvärdeskalkyler. Jag undrar om det har något samband......
En annan sak är att naturligt börde det inte finnas färsk död granved för borrarna att äta efter andrasvärmningen på sensommaren. Av naturen och i traditionellt skogsbruk så torkar ju kvarlämnade vindfällen och hyggesrester på försommaren så på sensommaren finns bara levande gran och torrgran. Nu när det har blivit modernt att hugga på sommaren står matbordet dukat med borrarnas favoritmat också på sensommaren och då kan det bli en andra svärmning. Undrar om det här stämmer.....

Bara funderingar.

R Risarvaren skrev:
Jodå, det är bra med död ved i skogen.
Förklara gärna varför du anser motsatsen!
Min upplevelse av att bo bredvid en nationalpark där allt lämnas orört. Det är en skog som håller på att dö. Blåser det lite mera ska man inte gå där. Skulle man nu lämna skogen helt orörd och inte lägga sig i naturens gång överhuvudtaget så skulle det säkert bli bra på några hundra år.

Men om man vill bedriva skogsbruk så bör man städa bort det mesta av den döda veden.

- 23 ute, 16 inne när vi vaknade.
Borde ha eldat lite längre i ugnen i går kväll.

Nåja, efter några timmars eldande är det åter gött o varmt.

Noterade då jag eldat upp all björkved och la in ett lass med ved av tallved. Inte alls samma trygga värme. Brann ut på halva tiden mot ett likadant inlägg med björk.

Alltså på med tjocka jackan o vintermössan för att hämta björk.

Staplar även upp på verandan. Ska inte gå törrt till morgonen.

Redigerat:
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Nä man vill inte börja dagen med att hämta ved , har ett litet vedlager på verandan här också 👍. Vi kör ju llvp också så 22-23 grader inne 24/7.

Vi eldar allt möjligt här 😉 tar tillvara på grenar i skogen också , det blir varmt av det också 👌

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Samma här men bvp, man vill ju ha 20 grader i snickarrummet också.😉

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento
På natten är llvp avstängd men om vi eldar (och det gör vi ofta) så lägger vi i köksspisen innan vi lägger oss och sen cirkulerar kanalfläkten varmluften från spisen runt i huset under natten. Men
vi använder el element också inne / ute
vintertid .

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Som vanligt när det är minus 20 och kallare går det åt betydligt mer ved.
Typ 50 % mer..

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.