H Hybro skrev:
Eldat i just min ugn 22 år ren björk.

I vår fälldes en 26 m hög tall. Gav ca 6 kbm kastad ved, som jag snart eldat upp.

I dag -18 grader. Gick över från tidig morgon till ren björkved.

Egen erfarenhet sen tidigare och i dag är att elda med björk gentemot tall är minst 25 %, kanske upp emot 50 % effektivare med samma inlägg och eldningssätt.

Ett inlägg Björkved varar längre och blir definitivt varmare än motsvarande ilägg tallved.

Skönt att gå över till björkved, för då kommer ugnen till sin fulla rätt.

Alltså, stor skillnad här.
Vad fint att ha bra torr ved med högt energiinnehåll när midvinternattens köld blir hård, men det brukar väl vara åtminstånde 5 månader av uppvärmningssäsongen då det duger med granved? Eller som i mitt fall gran med faströta eller sågbakar från det egna sågverket, asp, al, sälg och ungtall från röjningsgallring.

Om temperaturen nån enstaka gång går under -20 tycker jag det är fint att ha rönn och björk så huset håller sig behagligt varmt.

• Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om man räknar volym, mäter man massa är skillnaden marginell.
Fast just ved är väl alltid (åtminstone för privatpersoner) prissatt med volymmått.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om man räknar volym, mäter man massa är skillnaden marginell.
Finns det ens någon skillnad på energiinnehållet i 1kg björk och 1kg gran eller ek om man jämför kluven ved från stammen?

F fribygg skrev:
Finns det ens någon skillnad på energiinnehållet i 1kg björk och 1kg gran eller ek om man jämför kluven ved från stammen?
Om man räknar per Kg är det mindre skillnad än man tror... det går väl att googla för den som är intresserad.

Skillnaden beror mer på att de olika vedsorterna brinner olika fort och man får in olika mycket i varje inlägg.

/ATW

H Hybro skrev:
De vete tusan... Kanske det handlar mer om hur träet är uppbyggt, alltså i varje klamp. Hur det avger värme vid eldning o s v. Finns säkert tabeller om detta om man söker på nätet.

Själv helt säker på att björkved är det jag bör elda resten av dagen och närmast följande, då det blir rejält kallt.

- Ni som tvivlar och gömmer er balkom Googleinfo, testa själv och återkom.

Ska tända björkvedsbrasan om några timmar, för att ha det gott o varmt till möran.
...

H Hybro skrev:
...
De vete tusan... Kanske det handlar mer om hur träet är uppbyggt, alltså i varje klamp. Hur det avger värme vid eldning o s v. Finns säkert tabeller om detta om man söker på nätet.

Själv helt säker på att björkved är det jag bör elda resten av dagen och närmast följande, då det blir rejält kallt.

Ska tända björkvedsbrasan om några timmar, för att ha det gott o varmt till möran.

A ArneTW skrev:
Om man räknar per Kg är det mindre skillnad än man tror... det går väl att googla för den som är intresserad.
Finns det nån skillnad?

Garanterat vid praktiskt eldande.

Testa detta i stället för Googlande.

Återkom.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja, det finns skillnad. Inte per kelvingram. Men du kan använda valfri enhet för massa.

Skillnaden är dock så liten att det inte är meningsfullt att ta hänsyn till. Fukthalten är viktigare.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja, ja... Det är inget Ni behöver teoretisk negligera.

Återkom till verkligheten... Typ nu tänder jag min brasa med björkved.
Bara att komma å delta.

H Hybro skrev:

Intressant att du misstror google och andras iaktagelser, men om man läser det du skriver verkar du ha eldat en gång på 22 år med annat än björk. Lite klent underlag för att vara så säker.

Själv myser jag framför kakelugnen som just nu eldas med en blandning av valnöt och mahogny. Känns lite lite bonnigt att inte importera det bästa.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Garanterat vid praktiskt eldande.

Testa detta i stället för Googlande.

Återkom.
Jag har nog eldat betydligt kortare tid än du, började inte värma min bostad med ved förän jag byggde min kåk i början av nittiotalet och har sedan dess varmt mig med egenodlad, egen avverkad, egenkapad, egenkluven ved varenda vinter.

Det har hitills varit lika mycket energi per kg torr stamved. När det är kallt kan det ju vara bekvämt att ha perfekt torr ved av bästa sort så man inte behöver bära in så många korgar.

Återkom gärna när du har nån vederhäftig källa (eller länk) som visar motsatsen..

F fribygg skrev:
Just björk har enligt forskningen aningen mer värme i sig per kilo men allt annat har praktiskt taget samma värmeinnehåll per kilo. Såvida den inte är rutten.

I min värld kostar veden per traktorlass och tar man allt och städar efter sig kan man få veden nästan gratis. Därför eldar vi allt utom tryckimpregnerat och sådant som är målat med blyhaltig målfärg.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Just björk har enligt forskningen aningen mer värme i sig per kilo men allt annat har praktiskt taget samma värmeinnehåll per kilo.
Källa?

F fribygg skrev:
Källa?
Jag minns inte källan men jag granskade den och den tyckts vara seriös.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.