V Vardagsrum skrev:
Travat eller stjälpt?
Stjälpt

Eldade en brasa på morgonen och då såg vedkorgen ut så här, det var blandat.
Från vänster, sälg, björk, gran och någon torrträdsbit. Finns säkert också ek i korgen. Mixat är inte så tokigt trots allt. Vedkorg med blandade vedträn inklusive sälg, björk, gran och torrträdsbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Vedklyvaren234 och 3 till
  • Laddar…
Väldigt dum fråga kanske men måste man torka torrgran?

Kurtegon Kurtegon skrev:
Ofta är den så torr att den är möjlig att elda men för att bli riktigt torr bör all ved torkas kluven under tak.

• Gilla
Kurtegon
  • Laddar…
Kurtegon Kurtegon skrev:
Torrträd av barr kan eldas säsong som den klyvs, beror mest på var jag lagrat den om den eldas eller får ligga något år.
Fördelen med att låta ligga något år är att de larver som brukar finnas hinner bli skalbaggar och flyga iväg. Kan knapras i veden annars och skalbaggar komma krypande, t.ex. blåhjon, inga farliga för hus/hem bara lite enerverande.;)

Redigerat:
  • Gilla
Fumble och 2 till
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Stjälpt
Det var ett saftigt pris tycker jag..

Men allt beror väl på tillgång, efterfrågan samt priset på el.

Vad betalas idag för bränsle och massaved vid körväg?
250 kr kbm fub för bränsle och det dubbla massa?
Ska sedan sågas och klyvas, samt köras ut till kund.

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
galento
A AndersS skrev:
Eldade en brasa på morgonen och då såg vedkorgen ut så här, det var blandat.
Från vänster, sälg, björk, gran och någon torrträdsbit. Finns säkert också ek i korgen. Mixat är inte så tokigt trots allt.[bild]
Blandar här också , gött med vedvärmen nu.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Kurtegon Kurtegon skrev:
Småland
Har sett många som säljer blandved för 500kr/m2 runt om smålands mitt. Hjälpte mina föräldrar att köpa hem en extra kubik senast igår, 80/20 björk/gran skulle jag uppskatta det till.

Så det känns som ett ganska genomsnittligt pris numera. Vet att de brukade köpa 2m2 hemkört och avlastat för 600kr för bara några år sedan (ett pris jag dock tycker är löjligt billigt)..

Det är stjälpt kbm de köper och inte staplat? Det är billigt i vilket fall som helst med 300. Men blir det oskattat så......
Du har angivit kvm, då blir det dyrt;)

Köpte blandved i helgen. 250:- / kubik inkl hemkörning. Men då hade jag specialpris på det. Köpte fyra kubik.

Skumpe
Kurtegon Kurtegon skrev:
Småland
Kan inget om priserna där men gissar att det är mycket billigare än Skåne.

Skumpe
C cdt skrev:
Köpte blandved i helgen. 250:- / kubik inkl hemkörning. Men då hade jag specialpris på det. Köpte fyra kubik.
Fick köpa tio kubik staplad och snustorr björkved för 75 kr/kubik och jag anser att om man betalar mer är man lurad. Den var till och med kvistfri.

• Haha
galento och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Fick köpa tio kubik staplad och snustorr björkved för 75 kr/kubik och jag anser att om man betalar mer är man lurad. Den var till och med kvistfri.
Du glömde ironisymbolen.;)
Räcker ju knappt att hålla igång maskiner med bensin och olja.

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.