Fairlane
Jag eldar det mesta, tall, gran, björk, asp, ask, ek, lönn, äpple, körsbär, thuja, syren etc. Gran ger som sagt mindre än björk för samma volym. Björk å andra sidan ger mindre än ask för samma volym etc.

Priset, 500 kr/kubik beror väl på var i landet man är? Har dålig koll, då jag inte köper ved.

• Gilla
raggboda och 1 till
  • Laddar…
Hos oss eldar vi allt som brinner och är grövre än tummen. Ren granved som ju oftast är litet halvrutten eftersom friska granar blir sågvirke ger litet dålig värme mitt i vintern men blandar man upp den med litet björk eller hägg eller rönn så går den bra att elda. Sommartid duger ren granved bra.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Energivärde per fast kubikmeter ved i kilowattimmar (Kwh)

Trädslag
Energivärde
Rönn
3190

Bok
3000

Ek
2900

Ask
2900

Lönn
2800

Björk
2650

Klibbal
2350

Tall
2350

Asp
2000

Gran
2000

Björk är väl ca 30% bättre att elda än gran. Däremot så brinner den lugnare och renare och inte håller på och sprätter och har sig. Men eldar man i en panna så spelar det väl ingen roll, allt trä ger energi!

• Gilla
Kjell-Anders och 4 till
  • Laddar…
Eldar man för värmen är väl idag det vanligaste att det görs i kamin/insats förutom vedpanna och då har det ingen betydelse om det sprätter om barrved.

• Gilla
annfru och 4 till
  • Laddar…
Jag har keddy och det är torrgran som han kapar och klyver på beställning.

Är det torrgran så är det bara att elda på.
Har blivit en del sådan utifrån grannbarkborrarnas härjningar. Man ser dem lite övetallt ute i skogarna.

• Gilla
Tibb
  • Laddar…
Kurtegon Kurtegon skrev:
Hur mycket granved skulle ni säga motsvarar björkved? Är det värt att elda eller bör man hålla sig till björk? Det gäller stödeldning till bergvärme.
Den här tabellen ger en fingervisning när man jämför trädslag.
Till syvende och sist så är det antalet kg torr ved som är intressant. Grenar från åkergranar är fantastiska, grova och tunga, nästan samma värmevärde som ek.

• Tabell som jämför värmevärde i kWh/m³ för olika trädslag som syrén, ek, gran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kurtegon
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har blivit en del sådan utifrån grannbarkborrarnas härjningar. Man ser dem lite övetallt ute i skogarna.
Är det mindre energi i den då?

Kurtegon Kurtegon skrev:
Är det mindre energi i den då?
Det beror på! Lite lägre kan det vara och det visar min lista. Om densiteten sjunker på den toorra veden så sjunker vörmevärdet. Ofta så får torrgran med tiden lagringsröta i ytveden och då sjunker densiteten. I listan finns rötgran och torrgran med. Snabbvuxen åkergran är mycket lättare än undertryckt gran som växer under storgran.

• Tabell över värmevärden i kWh/m³ för olika typer av trädslag, inklusive rötgran och torrgran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kurtegon Kurtegon skrev:
Är 500 kr/m3 en bra deal för gran?
Här vill vedhandlarn ha 950 kr/m3 för torr gran...

• Wow
BSOD och 3 till
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Här vill vedhandlarn ha 950 kr/m3 för torr gran...
Travat eller stjälpt?

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
Vad är risken för tjära i skorstenen relaterat till träslaget?

B Blejdarn skrev:
Vad är risken för tjära i skorstenen relaterat till träslaget?
Det beror mer på hur torr veden är och hur man eldar än träslag. Men visst, barr tjärar mer.

• Gilla
Kjell-Anders
  • Laddar…
Jag vill nog påstå att tallgrenar vill tjära mer, men, som sagt, det beror på hur man eldar.

galento
A AndersS skrev:
Säljer du nån ved ? Svårt med en del folk som ska ha gratis hemkörning och det ska vara väldigt billigt fast det är färdigklyvet , torrt och färdigt att elda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.