22 768 läst · 58 svar
23k läst
58 svar
Hur mycket sämre är granved än björkved?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Jag eldar det mesta, tall, gran, björk, asp, ask, ek, lönn, äpple, körsbär, thuja, syren etc. Gran ger som sagt mindre än björk för samma volym. Björk å andra sidan ger mindre än ask för samma volym etc.
Priset, 500 kr/kubik beror väl på var i landet man är? Har dålig koll, då jag inte köper ved.
Priset, 500 kr/kubik beror väl på var i landet man är? Har dålig koll, då jag inte köper ved.
Hos oss eldar vi allt som brinner och är grövre än tummen. Ren granved som ju oftast är litet halvrutten eftersom friska granar blir sågvirke ger litet dålig värme mitt i vintern men blandar man upp den med litet björk eller hägg eller rönn så går den bra att elda. Sommartid duger ren granved bra.
Energivärde per fast kubikmeter ved i kilowattimmar (Kwh)
Trädslag Energivärde
Rönn
3190
Bok
3000
Ek
2900
Ask
2900
Lönn
2800
Björk
2650
Klibbal
2350
Tall
2350
Asp
2000
Gran
2000
Björk är väl ca 30% bättre att elda än gran. Däremot så brinner den lugnare och renare och inte håller på och sprätter och har sig. Men eldar man i en panna så spelar det väl ingen roll, allt trä ger energi!
Trädslag Energivärde
Rönn
3190
Bok
3000
Ek
2900
Ask
2900
Lönn
2800
Björk
2650
Klibbal
2350
Tall
2350
Asp
2000
Gran
2000
Björk är väl ca 30% bättre att elda än gran. Däremot så brinner den lugnare och renare och inte håller på och sprätter och har sig. Men eldar man i en panna så spelar det väl ingen roll, allt trä ger energi!
Den här tabellen ger en fingervisning när man jämför trädslag.Kurtegon skrev:
Till syvende och sist så är det antalet kg torr ved som är intressant. Grenar från åkergranar är fantastiska, grova och tunga, nästan samma värmevärde som ek.
Det beror på! Lite lägre kan det vara och det visar min lista. Om densiteten sjunker på den toorra veden så sjunker vörmevärdet. Ofta så får torrgran med tiden lagringsröta i ytveden och då sjunker densiteten. I listan finns rötgran och torrgran med. Snabbvuxen åkergran är mycket lättare än undertryckt gran som växer under storgran.Kurtegon skrev:
Jag vill nog påstå att tallgrenar vill tjära mer, men, som sagt, det beror på hur man eldar.
Säljer du nån ved ? Svårt med en del folk som ska ha gratis hemkörning och det ska vara väldigt billigt fast det är färdigklyvet , torrt och färdigt att elda.A AndersS skrev: