Fairlane
Visst är det så att jag tar björk (eller ask, lönn, ek etc) före gran och tall när det blir riktigt kallt, men får jag gratis tall/gran så tar jag gärna det.

Folk som tagit ner träd i närheten berikar försöka sälja björk, men tall, gran, lönn, ek etc skänks bort.

För övrigt måste jag säga att jag är riktigt imponerad av din spis och köttbiten ser riktigt fin ut. Man blir lite avundsjuk (på spisen, själv grillade jag till nyår så jag är nöjd med det).

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Folk som tagit ner träd i närheten berikar försöka sälja björk, men tall, gran, lönn, ek etc skänks bort.
Hum, är det i större tätort?
Lönn och ek är ju perfekt att elda. Ek ligger väl i topp energimässigt där lönn är som björk.
Vi tar ved efter lagringsålder och sedan ligger det blandat av olika träslag, här finns ingen speciell sortering.

• Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Lönn och ek är ju perfekt att elda. Ek ligger väl i topp energimässigt där lönn är som björk.
Vi tar ved efter lagringsålder och sedan ligger det blandat av olika träslag, här finns ingen speciell sortering.
Jag tror att ek inte är så eftertraktat eftersom många tror att det är skadligt för eldstaden att bränna den.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
galento galento skrev:
I första hand för att skydda stenen när man lägger i veden , svårt att få tag i sten till Tirolia spisen.
Det går utmärkt att gjuta egna "stenar". Det finns ju också vermiculiteskivor som man kan skära till önskad storlek.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Fairlane
A AndersS skrev:
Stockholms området, hela Stockholms län har jag sett folk skänker bort lönn och ek. Är det i närområdet har jag hämtat. Många tror att det bara är björk som fungerar.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Stockholms området, hela Stockholms län har jag sett folk skänker bort lönn och ek. Är det i närområdet har jag hämtat. Många tror att det bara är björk som fungerar.
Bara att tacka och ta emot. Kan du inte kravställa att det även ska vara kapat och kluvet för att göra det gratis😇

Fairlane
A AndersS skrev:
Bara att tacka och ta emot. Kan du inte kravställa att det även ska vara kapat och kluvet för att göra det gratis😇
Kapat brukar det det vara, klyva får jag göra själv, men det är ändå något jag gillar att göra. 😀

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vad betalas idag för bränsle och massaved vid körväg?
Nu drygt 2 år senare erbjuds jag 560 kr/m3 för bränsleved (men tycker att priset är för lågt, bättre att såga det som duger till bräder och hugga hemved av resten)

• Gilla
Tonnpa
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad ska man säga. Den sista idioten är inte född. Enda nackdelen med ek är väl att den bör torka i 2 år, men den värmer ju mer än det mesta annat så det kan det ju vara värt.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Kurtegon Kurtegon skrev:
Hur mycket granved skulle ni säga motsvarar björkved? Är det värt att elda eller bör man hålla sig till björk? Det gäller stödeldning till bergvärme.
Det med att man ska elda björk är en gammal kvarleva från när man hade öppna spisar och att vissa träslag sprätter glöd.

Gud skapade många olika träd och alla brinner j-vligt bra.

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Enda nackdelen med ek är väl att den bör torka i 2 år, men den värmer ju mer än det mesta annat så det kan det ju vara värt.
En annan nackdel är ju garvsyran..

Själv eldar jag allt som växer på fastigheten, men trots allt blir det ju mycket gran då jag vill minska granandelen i min skog.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
En annan nackdel är ju garvsyran..

Själv eldar jag allt som växer på fastigheten, men trots allt blir det ju mycket gran då jag vill minska granandelen i min skog.
Ja, att elda bara ek är kanske inte så bra. Men blandar man ut det med annat så tror jag inte det är någon fara. Ytterst ovanligt med folk som eldar 100% ek. Känsliga kaminer kan säkert överhettas ifall man enbart eldar mycket ek. Finns det verkligen någon som har råkat ut för att garvsyran förstört skorstenen eller kaminen? Känns lite som när folk tror att parkslide förstör hus bara för att någon risig byggnad i England fått in rötter i grunden.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Eldat i just min ugn 22 år ren björk.

I vår fälldes en 26 m hög tall. Gav ca 6 kbm kastad ved, som jag snart eldat upp.

I dag -18 grader. Gick över från tidig morgon till ren björkved.

Egen erfarenhet sen tidigare och i dag är att elda med björk gentemot tall är minst 25 %, kanske upp emot 50 % effektivare med samma inlägg och eldningssätt.

Ett inlägg Björkved varar längre och blir definitivt varmare än motsvarande ilägg tallved.

Skönt att gå över till björkved, för då kommer ugnen till sin fulla rätt.

Alltså, stor skillnad här.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Grannens Häck
H Hybro skrev:
Eldat i just min ugn 22 år ren björk.

I vår fälldes en 26 m hög tall. Gav ca 6 kbm kastad ved, som jag snart eldat upp.

I dag -18 grader. Gick över från tidig morgon till ren björkved.

Egen erfarenhet sen tidigare och i dag är att elda med björk gentemot tall är minst 25 %, kanske upp emot 50 % effektivare med samma inlägg och eldningssätt.

Ett inlägg Björkved varar längre och blir definitivt varmare än motsvarande ilägg tallved.

Skönt att gå över till björkved, för då kommer ugnen till sin fulla rätt.

Alltså, stor skillnad här.
Energivärdet i björk är ca 25% mer än tall så inget konstigt i din iakttagelse.

Om man räknar volym, mäter man massa är skillnaden marginell.

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.