A Anaii skrev:
Här vill vedhandlarn ha 950 kr/m3 för torr gran...
Torrgran innehäller ca 2300 kWh energi för fastvolym utan bark, en kubik själpt ved kanske hälften då det är en massa luft mellan klabbarna.
Hur mycket är 1100-1200 kWh värme värt?

• Tabell över energiinnehåll i kWh/m³ för olika träslag sorterat från högst till lägst energivärde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Blejdarn skrev:
Vad är risken för tjära i skorstenen relaterat till träslaget?
Ingen risk om man eldar rätt!
Givetvis så kommer en sotare regelbundet för sotning och översyn.
Fuktig ved och snåleldning är det värsta man kan göra oavsett trädslag!!!
Torr granved sägs vara bra mot tjära men det sprätter och lämpar sig bäst i pannan!

galento galento skrev:
Säljer du nån ved ? Svårt med en del folk som ska ha gratis hemkörning och det ska vara väldigt billigt fast det är färdigklyvet , torrt och färdigt att elda.
Säljer ingen, det blir för dyrt.:rofl:
Var nu i vecka ett nyhetsinslag om att vedhandlarna börjar få tomt, så idag är det väl närmast så att en köpare inte kan välja och vraka. Men utifrån det antal borrangripna torrgranar man ser i skogarna här nere så borde det finnas råvara, när man inte får någon import från öst.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Kurtegon Kurtegon skrev:
Är det mindre energi i den då?
Räknar inte på energi utan tar det som finns då jag gör allt själv.

Eldade embalagevirke i 3 år, kom från Frankrike, ingen aning om vad det var för träslag, lite rödare än furu, varmt blev det iaf, och det var gratis. Sotaren hade inget att klaga på, förbränningen verkade bra i en Norahammar kökspanna.
Nu har jag inget att elda i. slänger allt virke som blir över på jobbet, kanske dax att börja samla igen och sälja.

• Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Premiär här också idag :)
Sträckmetallen har vi i bakkant för
att skydda bakre stenen , byter ut det
ibland.

[bild]

Bara för att veden/glöden inte skall ligga uppåt bakre stenen...eller har den något annat syfte också?

galento
H hakan_o skrev:
Bara för att veden/glöden inte skall ligga uppåt bakre stenen...eller har den något annat syfte också?
I första hand för att skydda stenen när man lägger i veden , svårt att få tag i sten till Tirolia spisen.

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Trä, oavsett sort, har ca 4,8kWh/kg. Ved borde säljas på vikt x %fukthalt. Då betalar man bara för veden och inte vatteninnehållet och funkar även på rå ved.

M
A AndersS skrev:
Har man förmånen att hantera veden hela vägen från skog till kamin så ser man allt som eldningsbart. Gör lite ont att teoretiskt diskutera olika "brännvärden", men idag har till min glädje varje vedbit värderats upp(y)
Säljer inget, men ger bort lite.
Ja jämför man med vad folk betalar för att frivilligt åka till gymmet så är ved idag nästan värt besväret.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Kurtegon Kurtegon skrev:
Är 500 kr/m3 en bra deal för gran?
Var i Sverige bor du? Det är helt avgörande. I Skåne är veden slut. Senaste priset jag såg var 1500 kr stjälpt mått nykluven blandved.

A Argastesnickaren skrev:
Allt som brinner avlastar pumpen.
Skämt åsido så är nästan värmevärdet i veden beroende på vikten.
Lika många kg av barr eller löv så tror jag inte att det skiljer mycket i effekt som blir värme.
Det som påverkar mest är fukten i veden men här kan du jämföra:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:522819/fulltext01.pdf

S
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]

Bara att jämföra .

Sågade upp ett stormfält ekträd , ca 20 cm vid roten . Vilken enorm skillnad på vikt mot tex asp som jag har massor av i vedhögen :surprised:
Mycket tätt mellan årsringarna (y)
Ek och andra bandporiga trädslag får högre densitet/ blir starkare ju frodigare de växer. Det betyder att ek med glest mellan årsringarna är tyngre än ett som är tätt mellan årsringarna.

All torr ved innehåller ungefär lika mycket energi per kg men sedan kan de brinna på lite olika sätt. Allt från lungt som lövträ till att det sprätter och sprakar som kådrik barrved. Googla på värmevärdet per kg. Spelar ingen roll i en sluten eldstad men skillnaden märks i en öppen spis. Förr barrved kan ett brasgaller vara praktiskt framför öppna spisen.
Björn Dahlroth

Skumpe Skumpe skrev:
Var i Sverige bor du? Det är helt avgörande. I Skåne är veden slut. Senaste priset jag såg var 1500 kr stjälpt mått nykluven blandved.
Småland

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.