81 700 läst · 909 svar
82k läst
909 svar
Hur mycket nytillkomna begränsningar på garageplats i samfällighet måste man acceptera?
Vad är det de inte säger? Till syvende och sist är det försäkringsbolaget det handlar om och dem du ska prata med. När det gäller elbilsladdning har LF konstaterat att elbilsladdning täcks vid händelse av brand, oavsett anläggningsbeslut.M mattie_river skrev:
Kanske dags för dig att gå med i Styrelsen snart, du verkar redan göra deras jobb? 😉
Om man kontaktar Villaägarnas rättshjälp så säger de att föreningens försäkring inte täcker verksamhet som inte omfattas av anläggningsbeslutet (laddstolpar och solceller i det här fallet). Om något försäkringsbolag betalar ut ersättning "ändå" vet inte jag. Det vet nog inte juristerna som uttalade sig heller.B bygges skrev:Vad är det de inte säger? Till syvende och sist är det försäkringsbolaget det handlar om och dem du ska prata med. När det gäller elbilsladdning har LF konstaterat att elbilsladdning täcks vid händelse av brand, oavsett anläggningsbeslut.
Kanske dags för dig att gå med i Styrelsen snart, du verkar redan göra deras jobb? 😉
Det skulle nog vara orimligt att sätta sig i en styrelse som bryr sig noll och inget vad som faktiskt gäller när det kolliderar med personliga preferenser och visioner om monsterläggningar med solceller, batterilager m.m. o.s.v...
Tilläggsförsäkringen du refererar till är mycket billig och måste has om man har t.ex. motorvärmaruttag, den har då täckt elbilsladdning, oavsett elbilsladdningens form. Prata med Joakim Solberg på VRF/LF, han är väldigt bra. När det gäller laddboxanläggning utanför samfällighetsanläggningen/utanför anläggningsbeslut är det istället av stor vikt att respektive fastighetsägare har korrekt försäkring/ansvarsförsäkring. För solcellsanläggning kan det säkert vara annorlunda.M mattie_river skrev:Om man kontaktar Villaägarnas rättshjälp så säger de att föreningens försäkring inte täcker verksamhet som inte omfattas av anläggningsbeslutet (laddstolpar och solceller i det här fallet). Om något försäkringsbolag betalar ut ersättning "ändå" vet inte jag. Det vet nog inte juristerna som uttalade sig heller.
Det skulle nog vara orimligt att sätta sig i en styrelse som bryr sig noll och inget vad som faktiskt gäller när det kolliderar med personliga preferenser och visioner om monsterläggningar med solceller, batterilager m.m. o.s.v...
Man måste börja någonstans, du är inte ensam i den sitsen. Det blir ohållbart för de flesta styrelser att protokollföra att man begår formella fel, vilket måste göras om en styrelsemedlem exempelvis poängterar och reserverar sig mot olika beslut. Nu verkar förvisso er förening speciell eftersom den väljer om styrelsen i fråga.
Har inte en susning om vilket försäkringsbolag vi har och var de står i frågan. Jag har heller ingen aning om samfällighetsföreningen aktivt gått in och ändrat försäkringsskyddet.B bygges skrev:Tilläggsförsäkringen du refererar till är mycket billig och måste has om man har t.ex. motorvärmaruttag, den har då täckt elbilsladdning, oavsett elbilsladdningens form. Prata med Joakim Solberg på VRF/LF, han är väldigt bra. När det gäller laddboxanläggning utanför samfällighetsanläggningen/utanför anläggningsbeslut är det istället av stor vikt att respektive fastighetsägare har korrekt försäkring/ansvarsförsäkring. För solcellsanläggning kan det säkert vara annorlunda.
Man måste börja någonstans, du är inte ensam i den sitsen. Det blir ohållbart för de flesta styrelser att protokollföra att man begår formella fel, vilket måste göras om en styrelsemedlem exempelvis poängterar och reserverar sig mot olika beslut. Nu verkar förvisso er förening speciell eftersom den väljer om styrelsen i fråga.
Tvärt om, det är i det fallet väldigt rimligt att själv gå med i styrelsen för att se till att det blir lite ordning.M mattie_river skrev:
Orkar man inte med att dra det lasset själv är det nog en flytt det näst bästa man kan göra.
Att i efterhand granska, klandra och försöka få rättning av alla de fel som styrelsen gör är nog klart mer arbete än att gå med i styrelsen och se till att det blir rätt från början.
Inte riktigt så jag förstår hur du menar att det är "i efterhand". Laddarna har aldrig röstats om. Det är nu en pågående främmande verksamhet som man inte bara kan "dra ett streck över" eftersom det kommer att komma väldigt stora kostnader förknippade med laddarna för elanläggningen. De kostnaderna försöker man nu vältra över på kollektivet utan någon närmare analys om hur den kostnaden ska finansieras eller fördelas/debiteras. Det är ett högst kommande problem. Solcellerna framgick inte av stämmobelsutet. Ansökan för att ändra anläggningsbeslutet som ger mandat att utan analys nästan ge carte blanche för styrelsen spendera väldigt mycket pengar på paneler och batterilager.tveksamt skrev:
Tvärt om, det är i det fallet väldigt rimligt att själv gå med i styrelsen för att se till att det blir lite ordning.
Orkar man inte med att dra det lasset själv är det nog en flytt det näst bästa man kan göra.
Att i efterhand granska, klandra och försöka få rättning av alla de fel som styrelsen gör är nog klart mer arbete än att gå med i styrelsen och se till att det blir rätt från början.
Det tveksamt menar är att om en styrelseledamot poängterar att "nu begår vi som styrelse formellt fel, jag reserverar mig mot detta beslut vilket skall protokollföras" då blir det, ytterligare en checkstation som ska passeras för styrelsen innan beslut effektueras.M mattie_river skrev:Inte riktigt så jag förstår hur du menar att det är "i efterhand". Laddarna har aldrig röstats om. Det är nu en pågående främmande verksamhet som man inte bara kan "dra ett streck över" eftersom det kommer att komma väldigt stora kostnader förknippade med laddarna för elanläggningen. De kostnaderna försöker man nu vältra över på kollektivet utan någon närmare analys om hur den kostnaden ska finansieras eller fördelas/debiteras. Det är ett högst kommande problem. Solcellerna framgick inte av stämmobelsutet. Ansökan för att ändra anläggningsbeslutet som ger mandat att utan analys nästan ge carte blanche för styrelsen spendera väldigt mycket pengar på paneler och batterilager.
Alla håller med om att det är illa nog att man går vidare med saker stämman sagt nej till. Men som sagt, i ert fall tycks inte detta räcka utan det behövs nytt folk i styrelsen.
Det jag menar är att om man inte sitter med i styrelsen, och den på eget bevåg tar helt galna beslut, kommer man som medlem ställas inför fullbordat faktum den dag det helt plötsligt sitter solceller på taket, laddare i garagen eller vad det nu kan vara för något.M mattie_river skrev:Inte riktigt så jag förstår hur du menar att det är "i efterhand". Laddarna har aldrig röstats om. Det är nu en pågående främmande verksamhet som man inte bara kan "dra ett streck över" eftersom det kommer att komma väldigt stora kostnader förknippade med laddarna för elanläggningen. De kostnaderna försöker man nu vältra över på kollektivet utan någon närmare analys om hur den kostnaden ska finansieras eller fördelas/debiteras. Det är ett högst kommande problem. Solcellerna framgick inte av stämmobelsutet. Ansökan för att ändra anläggningsbeslutet som ger mandat att utan analys nästan ge carte blanche för styrelsen spendera väldigt mycket pengar på paneler och batterilager.
Att då i efterhand (när prylarna är installerade) lägga tid och energi på att ordna upp det, kräver sannolikt otroligt mycket mer än att sitta med på några styrelsemöten och där påpeka de fel som görs och se till att det protokollförs att styrelsen går utanför sitt mandat och därmed kunna stoppa saker innan de sker.
Säg att ni idag löser solcellsfrågan och nästa vecka löser laddpunkterna, men styrelsen sitter kvar. Vad är nästa katastrof? Hur mycket kostar det er som medlemmar i tid och pengar att åtgärda efter den katastrofala ändringen redan är genomförd?
Genom att byta ut (hela eller delar) av styrelsen kan ni alltså spara er själva mycket tid, arbete och pengar.
Ja, eller om ingen kompetent vill sitta i styrelsen så tar jag hellre en styrelse från länsstyrelsen. Som man inte behöver ha koll på.tveksamt skrev:
Det jag menar är att om man inte sitter med i styrelsen, och den på eget bevåg tar helt galna beslut, kommer man som medlem ställas inför fullbordat faktum den dag det helt plötsligt sitter solceller på taket, laddare i garagen eller vad det nu kan vara för något.
Att då i efterhand (när prylarna är installerade) lägga tid och energi på att ordna upp det, kräver sannolikt otroligt mycket mer än att sitta med på några styrelsemöten och där påpeka de fel som görs och se till att det protokollförs att styrelsen går utanför sitt mandat och därmed kunna stoppa saker innan de sker.
Säg att ni idag löser solcellsfrågan och nästa vecka löser laddpunkterna, men styrelsen sitter kvar. Vad är nästa katastrof? Hur mycket kostar det er som medlemmar i tid och pengar att åtgärda efter den katastrofala ändringen redan är genomförd?
Genom att byta ut (hela eller delar) av styrelsen kan ni alltså spara er själva mycket tid, arbete och pengar.
Det är ju inte gratis, men det skulle kunna vara värt kostnaden om man jämför med att ha en inkompetent och galen styrelse, ja.
Men om det inte är en väldigt liten förening borde det ju gå att hitta någon som inte är lika katastrofal som nuvarande. Men det bygger ju förstås på att medlemmarna är villiga att göra jobbet, något som många verkar missa med att bo i en BRF, samfällighet, delta i idrottsföreningar mm.
Men om det inte är en väldigt liten förening borde det ju gå att hitta någon som inte är lika katastrofal som nuvarande. Men det bygger ju förstås på att medlemmarna är villiga att göra jobbet, något som många verkar missa med att bo i en BRF, samfällighet, delta i idrottsföreningar mm.
Sysslomannens främsta uppgift är att hitta nya styrelseledamöter. Det är nog inget problem då arvodet är ca 1500 kr / tim.M mattie_river skrev:
Problemet är väl just detta, att många boende ofta tar för givet att ett par andra boende per automatik sköter samfälligheten/föreningen invändningsfritt och förstår och följer tillhörande juridik samt håller ordning på ekonomin. Detta oftast på ideell basis.
Skulle inte säga "ideellt". De delar på 300 tkr om året exklusive sociala avgifter (på 75 tkr, vet inte hur de räknat). Men jag vet att det är väldigt olika ersättning beroende på nerlagd tid och funktion. Det är nog från ett par tusenlappar och uppåt. 1500 kr/t hade köpt oss 250 timmar (jag tror det är så arbetsgivaravgifter inte tillkommer då) så 375 tkr hade köpt oss 250 timmar. Påstår inte att det inte hade kostat mer med syssloman men det är inte direkt gratis nu.B bygges skrev:Sysslomannens främsta uppgift är att hitta nya styrelseledamöter. Det är nog inget problem då arvodet är ca 1500 kr / tim.
Problemet är väl just detta, att många boende ofta tar för givet att ett par andra boende sköter samfälligheten invändningsfritt och förstår och följer tillhörande juridik dessutom i princip ideellt.
Redigerat:
375 tkr i styrelsearvoden och sociala avgifter var ju en hel del. Intressant förening helt klart.M mattie_river skrev:Skulle inte säga "ideellt". De delar på 300 tkr om året exklusive sociala avgifter (på 75 tkr, vet inte hur de räknat). Men jag vet att det är väldigt olika ersättning beroende på nerlagd tid och funktion. Det är nog från ett par tusenlappar och uppåt. 1500 kr/t hade köpt oss 250 timmar (jag tror det är så arbetsgivaravgifter inte tillkommer då) så 375 tkr hade köpt oss 250 timmar. Påstår inte att det inte hade kostat mer med syssloman men det är inte direkt gratis nu.
Du kan nog stryka passusen om juridik, de allra flesta nöjer sig med invändnings- fritt och ekonomi i balans (eller i alla fall utan avgiftshöjningar)B bygges skrev: