81 137 läst · 909 svar
81k läst
909 svar
Hur mycket nytillkomna begränsningar på garageplats i samfällighet måste man acceptera?
Så för att det inom vissa områden är helt omöjligt (och sug på den karamellen, vi sitter helt i knät på en ond diktatur inom många områden) så ska man inte försöka göra rätt (välja något annan än mage in china) där det går?K Klacken skrev:
Är det så jag ska tolka dina inlägg?
Så det är alltså vilken produkt från Kina du köper som avgör? Telefon, dator o annan hemelektronik som du "måste" ha så är det helt OK. Om jag däremot köper en solcellsanläggning med Kinesiska komponenter, för att sänka mina driftskostnader i kåken så är det helt förkastligt....M mattie_river skrev:
Vi väl bara säga så att du stoppar dina pengar i de fickor du vill så stoppar jag mina pengar i de fickor jag vill.K Klacken skrev:
Redigerat:
Hmm, Samsung mobilen är tillverkad i Vietnam, moderkort och minne i min stationära dator är tillverkade i Taiwan, Intel CPUn kan möjligen vara kapslad och testad i Kina men wafer tillverkas inte i Kina. Jag har en Bosch regelsökare ligger på border, den är tillverkad i Czech Republic. Har troligen en hel del elektronik från Kina också som jag inte har koll på, försöker att undvika men det går inte alltid.
Det blir hur som helst väldigt besvärligt om Xi invaderar...
Hade min regelsökare här också. Men den var inte heller kinesisk - "Designed in the U.S. Assembled in Mexico."T TommyC skrev:Hmm, Samsung mobilen är tillverkad i Vietnam, moderkort och minne i min stationära dator är tillverkade i Taiwan, Intel CPUn kan möjligen vara kapslad och testad i Kina men wafer tillverkas inte i Kina. Jag har en Bosch regelsökare ligger på border, den är tillverkad i Czech Republic. Har troligen en hel del elektronik från Kina också som jag inte har koll på, försöker att undvika men det går inte alltid.
Jag köpte anläggning Tyska/ Österikiska Kostal, men tror inte för ett ögonblick att den skulle vara helt befriad från Kinesiska delar. Man skall nog vara lite försiktig innan man klättrar upp på alltför höga moraliska hästar...M mattie_river skrev:
Det verkar vara något som gnager hos dig.K Klacken skrev:
Kanske kände du dig lite väl träffad när någon "ville undvika" kinesiska saker om möjligt för att du själv börjat känna dig lite smutsig när du ursinningslöst jagar billigaste prylarna och frugans fjärde paket från Shein denna veckan ligger i hallen, oöppnat för att hon glömt vad hon beställt.
(Ren spekulation och tillspetsning från min sida.
Själv gör jag vad jag tycker är en rimlig ansats när jag behöver något.
1) Några sekunders googling om det finns alternativ tillverkade i länder jag sympatiserar med.
2) Är det en rimlig merkostnad? (så även min själ är till salu m.a.o..)
Senaste utmaningen var en ny brödrost, det var inte lätt. Slutade med en brittisktillverkad 4-5ggr dyrare en motsvarande från köpladorna. Så ett urbota korkat köp.
Fast den var ju väldans fin också och i till synes en kvalite som riskerar bli arvegods..
Varför spekulerar du?O [old rusty] skrev:Det verkar vara något som gnager hos dig.
Kanske kände du dig lite väl träffad när någon "ville undvika" kinesiska saker om möjligt för att du själv börjat känna dig lite smutsig när du ursinningslöst jagar billigaste prylarna och frugans fjärde paket från Shein denna veckan ligger i hallen, oöppnat för att hon glömt vad hon beställt.
(Ren spekulation och tillspetsning från min sida.)
Själv gör jag vad jag tycker är en rimlig ansats när jag behöver något.
1) Några sekunders googling om det finns alternativ tillverkade i länder jag sympatiserar med.
2) Är det en rimlig merkostnad? (så även min själ är till salu m.a.o..)
Senaste utmaningen var en ny brödrost, det var inte lätt. Slutade med en brittisktillverkad 4-5ggr dyrare en motsvarande från köpladorna. Så ett urbota korkat köp.
Fast den var ju väldans fin också och i till synes en kvalite som riskerar bli arvegods..
Klicka här för att svara
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Ljugit i besiktning?!
Juridik -
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Juridik -
Grannarna vägrar låta oss rulla fram soptunnorna för tömning
Juridik -
Vad kan/skall vi begära och kan förvänta oss i kompensation
Juridik -
Fel i entreprenad - dröjsmål hos entreprenören och sedan "försent"
Juridik