Hur kan de ens hitta på att ni måste installera solceller för att slippa dra kraftigare kablar?
Isåfall måste det ju till rejäla batterier som kan lagra sommarens el till vintern och bortkoppling från nätet.

Annars måste ju elkablarna vara dimensionerade för att kunna skicka ut full effekt från solcellerna en het sommardag när ingen laddar eller värmer bilen.

Det lärde jag mig när vi skaffade solceller, då sade de först att bara ett tiotal hus av de ca 50 på gatan kunde skaffa solceller så vi hade tur som var tidigt ute, men sedan kom de på att våra hus ju var byggda för direktverkande el och då var det fritt fram. Området nedanför med 30-talshus däremot är det begränsat, där kan de få nej i framtiden.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M
Anna_H Anna_H skrev:
Hur kan de ens hitta på att ni måste installera solceller för att slippa dra kraftigare kablar?
Isåfall måste det ju till rejäla batterier som kan lagra sommarens el till vintern och bortkoppling från nätet.

Annars måste ju elkablarna vara dimensionerade för att kunna skicka ut full effekt från solcellerna en het sommardag när ingen laddar eller värmer bilen.

Det lärde jag mig när vi skaffade solceller, då sade de först att bara ett tiotal hus av de ca 50 på gatan kunde skaffa solceller så vi hade tur som var tidigt ute, men sedan kom de på att våra hus ju var byggda för direktverkande el och då var det fritt fram. Området nedanför med 30-talshus däremot är det begränsat, där kan de få nej i framtiden.
Ja du... Det finns absolut ingen som helst logik i det här. Det spelar ingen roll vilka välfägrundade argument man framför - det är bara så att en styrelsemedlem fick för sig för flera år sedan att det skulle byggas en massa solceller (varav endast en mycket liten del byggts såhär långt), la beslag på hanteringen av alla."elfrågor" inkl. kontakten med Vattenfall. Samma person har i åratal sprutat ur sig tvärsäkra påståenden om fantastiska ekonomiska kalkyler och elbrist hos samfälligheten (fastigheterna ingår inte i det - de har egna abonnemang). Men samtidigt som personen ondgjort sig över elbrist som "bara kan lösas med solceller" så har inte pågående ärenden om att höja uttaget från Vattenfall fullföljts av styrelsen... Hmm... 🤔

• Ledsen
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.