Nu har jag väntat väldigt länge på fortsättningen...
 
  • Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag väntat väldigt länge på fortsättningen...
Jag har hoppet kvar! Han/hon lagar nog något riktigt smaskigt 🙌😅
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har hoppet kvar! Han/hon lagar nog något riktigt smaskigt 🙌😅
Undrar om Wolt eller Foodora kan leverera nya popcorn. Mina är slut och showen har inte ens börjat. 😢
 
  • Haha
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Undrar om Wolt eller Foodora kan leverera nya popcorn. Mina är slut och showen har inte ens börjat. 😢
Ja det hoppas jag verkligen de kan, vad ska man annars ha de till om inte nu? Bara stänga ned! Går ändå dåligt för ägarna, pandemin var deras Klondike 😂
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
sysmali
Vänta en stund. Jag är strax klar med träningen.
 
Jag är tre pilsner in i måndagskvällen och läser gärna. Kan rent av lova att förfasa mig lite om det hjälper.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
vcx och 8 till
  • Laddar…
M
Nu känner jag att jag inte kommer att kunna leva upp till till de skyhöga förväntningarna. Det är nästan så jag inte vågar skriva. :) Jag ber om förståelse för att det finns en del uppgifter jag vill hålla för mig själv i det här - det kan komma mer och en fortsättning.

Den som inte minns riktigt var vi var i frågan och tråden (inklusive undertecknad...) kan friska upp minnet här https://www.byggahus.se/forum/threa...ighet-maste-man-acceptera.511871/post-5780553

Minns ni att jag skrev att jag sa att jag inte ville ge styrelsen ett omprövat anläggningsbeslut för solceller som ger den mandat att efter eget gottfinnande sprätta runt miljoner av medlemmarnas pengar på solceller och batterianläggningar? Det är för att jag helt enkelt inte litar på dem. Det verkar som jag kan få rätt snabbare än jag trodde.

Kort sagt så hade extrastämman nyligen gått av stapeln i slutet av maj 2024 när jag skrev förra långa inlägget. På stämman fick vi återigen veta att Vattenfall inte tänkte höja vårt uttag till garagen i den berörda anläggningen. Vi fick reda på att Vattenfall vägrar säkra upp om vi inte gräver ner nya kablar. Faktum är att styrelsen (nästan uteslutande genom solcellsgubben) upprepade gånger under ett par år i olika sammanhang kommunicerat till medlemmarna genom Facebook, stämmor och t.o.m. i lokalblad sagt att "Vattenfall inte vill säkra upp för att strömmen inte räcker", "Vattenfall vill inte säkra upp om vi inte gräver ner nya kablar" och att "vi måste gräva ner nya kablar för miljontals kronor om vi inte skaffar solceller". Ni förstår själva att en solcellsanläggning (och ev batterilager) som ska kunna förse ett antal elbilar med el skulle gå på väldigt stora belopp - utöver kostnaden för omprövat anläggningsbeslut. Om det ens går att få igenom. M.a.o. har det framställts av styrelsen som att det inte finns något realistiskt alternativ till att skyffla ut pengar på solceller.

Jag har en granne (tjena M om du läser det här!) som som inte heller köpt styrelsens spretiga motiveringar. Min granne är grundlig. Han har kontaktat Vattenfall för att få reda på mer. Och jäklar vad han fick reda på mer... Enligt en anslutningsingenjör på Vattenfall så behövs inte alls någon ny kabel - tvärtom säger hon att de kan säkra upp ca 50 procent högre än nuvarande strömuttag i den anläggningen som har solceller. Och det skulle sannolikt då bara krävas en liten bråkdel av de summor som det kostar att gräva ner kablar eller skaffa en massa solceller. Vattenfall har också gett besked om att föreningen inte velat ha uppsäkrat till max kapacitet. Faktum är att Vattenfall inte ens ville ha utökningsavgift för att gå upp 50 procent högre än nuvarande max överföring. Tacka f*n för att strömmen inte räcker och att vi "måste ha solceller" när styrelsen springer runt och vrider av kranarna...

_Inget_ av det jag skrivit ovan som kommit från Vattenfall har kommunicerats till medlemmarna - sannolikt för att de ska ge mandat till styrelsen att i slutänden genomföra drömprojektet och vräka pengar på helt onödiga solceller. Tacka f*n för att de inte ville ha en sådan utredning av elsystemet och elförsöljningen jag motionerade om på stämman...

Sammanfattningsvis ligger landet nu såhär: Just nu talar mycket för att styrelsen (de brukar ju framställa sig som ett kollektiv med gemensamma beslut) ljugit i flera år el- och solcellsfrågan. Och det kan sluta med att folk tror att vi är nödgade ösa ut pengar på solceller (och batterilager).
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Arg
vcx och 24 till
  • Laddar…
Så vad är deras motivation? Ideologi? Miljöaktivister? Rättshaverister?
Korruption? De känner någon?

Det är konstigt att det är hela styrelsen som är med på det....

Du borde se till att alla får samma information som du har nu! 👏
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Jag håller med @Farstatjej90. Samla ihop all information du har fått tag på och skicka ut till medlemmarna genom brevinkastet.

Sedan är det polisanmälan som gäller.
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Är det möjligt att få vattenfall att lämna ut ev skriftlig konversation mellan dem och föreningen? Det vore ju ännu starkare om du kan få fram skriftliga bevis på vad som diskuterats bakom ryggen på medlemmarna.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
M
Hörde jag någon viska "trolöshet mot huvudman"..?
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Så vad är deras motivation? Ideologi? Miljöaktivister? Rättshaverister?
Korruption? De känner någon?

Det är konstigt att det är hela styrelsen som är med på det....

Du borde se till att alla får samma information som du har nu! 👏
Ja du... Det råder ingen tvekan om att solcellsgubben brinner för sina solceller. Det går inte att övertyga honom med rationella argument - som tex att FN:s klimatpanel säger att solceller på taket har väsentligt högre livscykelutsläpp per producerad kilowattimme än kärnkraft, vattenkraft och vindkraft. Är man fundamentalist inom en religion så är man oftast inte kapabel att agera rationellt utifrån fakta. Dessutom har fundamentalister nära till "ändamålen helgar medlen". Om solcellsgubben tror att han ska frälsa världen med sina solceller så är det rätt att ljuga för de otrogna för att övertyga dem och ta deras pengar till solpaneler.
 
  • Gilla
  • Ledsen
vcx och 9 till
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Hörde jag någon viska "trolöshet mot huvudman"..?

Ja du... Det råder ingen tvekan om att solcellsgubben brinner för sina solceller. Det går inte att övertyga honom med rationella argument - som tex att FN:s klimatpanel säger att solceller på taket har väsentligt högre livscykelutsläpp per producerad kilowattimme än kärnkraft, vattenkraft och vindkraft. Är man fundamentalist inom en religion så är man oftast inte kapabel att agera rationellt utifrån fakta. Dessutom har fundamentalister nära till "ändamålen helgar medlen". Om solcellsgubben tror att han ska frälsa världen med sina solceller så är det rätt att ljuga för de otrogna för att övertyga dem och ta deras pengar till solpaneler.
Nog för att det räcker med lite fundamentalism men det råkar inte vara så att gubbens brorson har en firma som pysslar med solcellsinstallationer och dyl? Man blir ju lite fundersam 🙄
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M
B Bästerortarn skrev:
Nog för att det räcker med lite fundamentalism men det råkar inte vara så att gubbens brorson har en firma som pysslar med solcellsinstallationer och dyl? Man blir ju lite fundersam 🙄
Nja... jag vet vilken firma som gjorde jobbet och såvitt jag känner till har han ingen koppling till den på det sättet. Jag har ju sett och hört honom rörande det här - han är VÄLDIGT intresserad av att köpa solpaneler (för sina grannars pengar, själv har han ännu inte monterat minsta solpanel på sitt hus...).
 
  • Wow
  • Gilla
TerrorTorkel och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är konstigt att det är hela styrelsen som är med på det....
Nu är ju hela det här helt uppåt väggarna, så i sak håller jag med här, men..
Det behöver inte vara så konstigt. I en styrelse är det ju vanlig arbetsgång att någon får i uppdrag att kolla upp något, och denne sedan informerar resten av styrelsen. Så om solcellsgubben pratat med vattenfall och sedan blåljuger styrelsen rätt upp i snoken är det ju inte konstigt om hela styrelsen sedan far med osanning.
Men som sagt, här borde ju fler än en dragit öronen åt sig över huvud taget.
 
  • Gilla
mattie_river och 8 till
  • Laddar…
tommib
Som Dublin är inne på, försök att få ut skriftlig kommunikation mellan Vattenfall och föreningen där det framgår svart på vitt att man avböjer uppsäkring. Det borde väl få de sista poletterna att ramla ner hos föreningens medlemmar.

Hela den här historien är otrolig. Det är verkligen extremt att man som styrelse direkt ljuger för föreningens medlemmar.

Det borde verkligen finnas grund för en polisanmälan, och ni måste som förening rimligen avsätta styrelsen.
 
  • Gilla
vcx och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.