G
D D.alarna skrev:
Nyfiken på hur mycket ni lägger på era bilar.

Skriv :
Bilmodell
Årsmodell
Lån / Finansiering
Månadskostnad
Liten kombi och liten stadsbil.
2012 & 2018
Cashat
Alldeles för mycket

A Argastesnickaren skrev:
Så en moderator förbjuder dig att tala sanning?
Vad gör du då här?
Hade aldrig accepterat det och frivilligt stannat kvar i ett forum och diskuterat saker som du sen inte kan svara på pga av en moderator.
Låter LITE skumt:)
tänk efter
de låter trådarna spåra iväg hur långt som helst med bara en massa blaj
säger du sanningen så kommer intäkterna minska då tex tillverkarna blir sura
det är ju några konton som plötsligt har upphört

G
De flesta som skriver anger EN bil med jag personligen känner ingen i min bekantskap som bara har en bil per hushåll.

G Grannens Häck skrev:
De flesta som skriver anger EN bil med jag personligen känner ingen i min bekantskap som bara har en bil per hushåll.
de visar bara den som ser billigast ut

• Haha
Intet
  • Laddar…
G
returen returen skrev:
de visar bara den som ser billigast ut
Brukar vara så, alla är alltid väldigt duktiga. Säker förhandlat räntan till minus också.

returen returen skrev:
tänk efter
de låter trådarna spåra iväg hur långt som helst med bara en massa blaj
säger du sanningen så kommer intäkterna minska då tex tillverkarna blir sura
det är ju några konton som plötsligt har upphört
Så nu har Kia klagat på att du talar sanning?:):)

• Gilla
returen
  • Laddar…
returen returen skrev:
hur många rollsroyce finns det jämfört med kia
Väldigt få antar jag. Men frågan gällde hur vanligt ett bilmärke är, inte orsaken till det.

S Strontus skrev:
Väldigt få antar jag. Men frågan gällde hur vanligt ett bilmärke är, inte orsaken till det.
då förstår jag inte hur du menar

G
Känns som att många saknar en post för reparationer och "större" slitagedelar. Service finns men det är ju bara löpande underhåll och att sätta 5tkr per år service räcker ju inte långt.

Det är ju på reparationer de blir riktigt spännande med femsiffriga oförutsedda händelser.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Finns det ingen moderator som kan tala om, om det är sant som returen säger att man inte får tala sanning i byggahus forumet??

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Jag känner många som bara har en bil 🤔

Iofs, jag kan räkna på vår "andrabil":

Byte bromsar: 2000kr
Nya bromsbelägg: 200kr
Nya lampor 1000kr
Slang: 100kr
Släng på någon symbolisk hundralapp för laddning av batteriet.

Detta under 6år och ca 300mil

Lastcykel av märket Babboe Curve, parkerad framför en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
D D.alarna skrev:
Nyfiken på hur mycket ni lägger på era bilar.

Skriv :
Bilmodell
Årsmodell
Lån / Finansiering
Månadskostnad
Bilmodell: XC90 - T8 AWD
Årsmodell: 2021
Lån / Finansiering: Care by Volvo abonnemang (som hyrbil, 3mån uppsägning)
Månadskostnad: 9495:-/mån + 360:- per år i skatt,varit oförändrat över 3 år

• Gilla
D.alarna
  • Laddar…
F
G Grannens Häck skrev:
Eftersom jag jobbar hemma mestadels eller tar cykeln till tåget, har vi svårt att motivera kostnaden för mer än en bil.

F Fideliox skrev:
Eftersom jag jobbar hemma mestadels eller tar cykeln till tåget, har vi svårt att motivera kostnaden för mer än en bil.
tåg?
cykel?
här är det 5 mil till närmsta hlp och då har man passerat arbetsplatsen halvvägs

• Haha
Violina
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
jag tycker detta är intressant, var går en eventuell brytpunkt där en elbil kan vara lönsam.

om det är en förmånsbil utan bränsleförmån är det väldigt enkelt att räkna på, något högre månadskostnad men mycket lägre bränslekostnad.

för en beg privatbil är värdeminskning, försäkring, service svårare att uppskatta för att hitta ev break even mot lägre bränslekostnad...

Säg att en tesla m3 kostar 250k, man har den i tre år och den minskar 90k på den tiden, en motsvarande bränslebil kanske kostar hälften i värdeminskning och lite lägre finansieringskostnader, säg man har 15.000 extra i värdeminskning mot en likvärdig bil... och man sparar 10kr/mil på att köra på el. Kör man då mer än 1500 mil så går man plus... Kanske är skillnaden i värdeminskning större än så? Försäkringen är dock mycket dyrare, dock är förhoppningsvis servicen billigare...

Har en Zoe nu, den är jättebillig att äga, men funderar på vad nästa bil ska bli. Teslan är nog bland de billigare begagnade elbilarna som faktiskt går att köra lite längre resor med. MG ZS har bara tvåfasladdning, äldre leaf och ioniq har mindre batterier, leaf har dessutom chademo laddare... e-niro kanske. id 3 kan inte ha takräcke, id4 är dyrare. Nackdelen med teslorna verkar vara den svindyra försäkringskostnaden, och för äldre m3 att de verkar rätt kasst ihopskruvade. och att många begagnade har gått långt.
Ja, det är intressant. Jag står inför att byta tjänstebil i egna firman och räknade lite lätt på det och kom fram till att exkl. finansieringskostnader så blir förmånsvärdet per månad mer eller mindre den samma oavsett om jag väljer en hel-el Audi Q8, Hybrid A6 eller Diesel A4. Skillnaden ligger i om bolaget ska köpa en bil för dryga 800 tkr eller nöja sig med en diesel för knappa halvmiljonen. Bränslekostnaden blir runt 18 tkr/år dyrare med Dieseln men det är inget mot värdeminskningen på Q8:an...

Fullt medveten om att det inte är jämförbara bilar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.