O [old rusty] skrev:
Tydligt att du inte tycker om Kia, men anledningen till att du inte ser några kan ju vara deras heeelt anonyma utseende. :)

Men dom är ju i samma storleksordning som BMW, Audi, Renault och Peugeot i antal.
Svårt att jämföra sig med Volvo och VW men så sällsynta är dom knappast.

Speciellt i pendlingstrafiken kring storstäderna där bilar oftast är ganska nya, då är väl var tredje Kia..
Tja, tar vi återigen car.info's statistik och summerar alla bilar de har i sin lista
(Listan på översiktssidan är avrundad, egentligen är det 1374927 Volvos etc. men jag ids inte gå igenom alla 44 bilmärken som har över 10.000 bilar registrerade och car.info avrundar.)
så får vi dessa andelar om vi listar alla märken som har minst 1% i andel:
Tabell över registrerade bilar: Volvo 18.95%, Volkswagen 13.45%, Toyota 6.35%, Ford 5.22%, Mercedes-Benz 5.09%, BMW 4.44%, Kia 4.23%, Audi 3.93%, m.fl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visst kan man se Audi, Skoda och Nissan som minoritetsmärken, vad det nu betyder.
Eller menar returen måntro att ingen av dem har över 50% av marknaden? :)
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
returen returen skrev:
osmakligt att citera KIA självt
Stämmer det inte?:)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Men den listan innehåller också äldre bilar. Kia är betydligt större om du tittar på 2024 eller de senaste 5 åren (3:e största märket 2020-2024 med 9% av marknaden bakom Volvo 16% och VW 12%):
https://mobilitysweden.se/statistik/databas-nyregistreringar

Så visst kan det vara så att man ser Kia mer i städer och kommer se dem mer på landsbygden när de blir äldre.
 
S sjoelund skrev:
Men den listan innehåller också äldre bilar. Kia är betydligt större om du tittar på 2024 eller de senaste 5 åren (3:e största märket 2020-2024 med 9% av marknaden bakom Volvo 16% och VW 12%):
[länk]

Så visst kan det vara så att man ser Kia mer i städer och kommer se dem mer på landsbygden när de blir äldre.
Absolut och andelen nyregistrerade bilar, där de ligger på 3:e plats har ju redan påpekats i inlägg #56 men det avfärdades ju av returen då de fortfarande bara var ett minoritetsmärke :D

Men som sagt, det är inte någon nämnvärt större skillnad i antalet registrerade bilar mellan Ford, Mercedes, BMW, Kia, Audi och Renault. och med nuvarande takt ser det ut som att Kia mycket väl kan vara uppe på en 4:e plats snart.
Så jag tycker inte att hans argument håller. :)
 
A Argastesnickaren skrev:
Stämmer det inte?:)
vinklad sanning från 3% märket
Men jag är ju lumparpolare med VDn så...
 
returen returen skrev:
vinklad sanning från 3% märket
Men jag är ju lumparpolare med VDn så...
Du har helt rätt i att 200.000 inte stämmer, då det faktiska antalet registrerade bilar från dem är 312402, men de kanske vinklar sanningen i bilregistret också? :)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Dags att byta batterier i miniräknaren? 200 000 av de 5007138 personbilar som är registrerade i trafik i November enligt SCB blir närmare 4% :)

Men enligt car.info finns det 312402 Kia's registrerade. Det blir strax över 6% och på 7:e plats i Sverige när det gäller antalet bilar. Det finns fler registrerade Kia's än det det finns Audi.
Räknar du även dem till minoritetsmärken?
enligt SCB är det 6,3 miljoner
svårt att jämföra ett budgetmärke ett sk instegsmärke mot premiumsegmentet
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
F
returen returen skrev:
lyckliga mej jag ser sällan dessa.
Ja, bor på landet där de är mycket vanliga, antagligen för att de är billiga och vi är lite fattigare här ute. 😎
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Ja, bor på landet där de är mycket vanliga, antagligen för att de är billiga och vi är lite fattigare här ute. 😎
men visst är de så vanliga som sägs (3%) så är det ju därför det är den mest vanliga bilen att bärga då
statistik förklarar ju allt......
 
mexitegel mexitegel skrev:
Med värdeminskning exkl finansieringskostnader landar du nog på runt 40 kr/milen. Intressant och det bekräftar min misstanke om att det inte är alls är billigare att åka elbil.
jag tycker detta är intressant, var går en eventuell brytpunkt där en elbil kan vara lönsam.

om det är en förmånsbil utan bränsleförmån är det väldigt enkelt att räkna på, något högre månadskostnad men mycket lägre bränslekostnad.

för en beg privatbil är värdeminskning, försäkring, service svårare att uppskatta för att hitta ev break even mot lägre bränslekostnad...

Säg att en tesla m3 kostar 250k, man har den i tre år och den minskar 90k på den tiden, en motsvarande bränslebil kanske kostar hälften i värdeminskning och lite lägre finansieringskostnader, säg man har 15.000 extra i värdeminskning mot en likvärdig bil... och man sparar 10kr/mil på att köra på el. Kör man då mer än 1500 mil så går man plus... Kanske är skillnaden i värdeminskning större än så? Försäkringen är dock mycket dyrare, dock är förhoppningsvis servicen billigare...

Har en Zoe nu, den är jättebillig att äga, men funderar på vad nästa bil ska bli. Teslan är nog bland de billigare begagnade elbilarna som faktiskt går att köra lite längre resor med. MG ZS har bara tvåfasladdning, äldre leaf och ioniq har mindre batterier, leaf har dessutom chademo laddare... e-niro kanske. id 3 kan inte ha takräcke, id4 är dyrare. Nackdelen med teslorna verkar vara den svindyra försäkringskostnaden, och för äldre m3 att de verkar rätt kasst ihopskruvade. och att många begagnade har gått långt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
men visst är de så vanliga som sägs (3%) så är det ju därför det är den mest vanliga bilen att bärga då
statistik förklarar ju allt......
Kan du visa statistik på att Kia är den mest bärgade bilen eller det är bara en skröna??
Stistik visar ju allt så visa oss:)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Kan du visa statistik på att Kia är den mest bärgade bilen eller det är bara en skröna??
Stistik visar ju allt så visa oss:)
sorry jag är förbjuden av moderator att tala om sanningen
så jag hänvisar till branschorganisationen
 
returen returen skrev:
enligt SCB är det 6,3 miljoner
svårt att jämföra ett budgetmärke ett sk instegsmärke mot premiumsegmentet
På vilket sätt påverkar det hur vanligt ett bilmärke är om de är instegs/premiummärke?
 
S Strontus skrev:
På vilket sätt påverkar det hur vanligt ett bilmärke är om de är instegs/premiummärke?
hur många rollsroyce finns det jämfört med kia
 
returen returen skrev:
sorry jag är förbjuden av moderator att tala om sanningen
så jag hänvisar till branschorganisationen
Så en moderator förbjuder dig att tala sanning?
Vad gör du då här?
Hade aldrig accepterat det och frivilligt stannat kvar i ett forum och diskuterat saker som du sen inte kan svara på pga av en moderator.
Låter LITE skumt:)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.