9 224 läst · 188 svar
9k läst
188 svar
Hur mycket kostar era bilar?
Bilmodell: Toyota Avensis 2.0
Årsmodell: 2008
Lån / Finansiering: Kostade 25k för fyra år sen. Nu verkar den typ ha gått upp i värde (?)
Månadskostnad : Försäkring och årsskatt, kanske 300kr månaden?
För mig är det helt befängt att låna pengar för att köpa något som går ner i värde
Årsmodell: 2008
Lån / Finansiering: Kostade 25k för fyra år sen. Nu verkar den typ ha gått upp i värde (?)
Månadskostnad : Försäkring och årsskatt, kanske 300kr månaden?
För mig är det helt befängt att låna pengar för att köpa något som går ner i värde
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 716 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 716 inlägg
Då är det fel tråd att skriva i. Den handlar om vad bilar kostar att äga, dyra som billiga.N naikon skrev:
"typ gått upp i värde (?)"
"kanske 300 kr månaden?"
Okej, kostar den 320kr eller 300kr i månaden trodde jag inte var så väsentligt. Med tanke på att vissa verkar lägga 10.000kr i månaden på sin bil.MultiMan skrev:
Angående värdet så är begagnatmarknaden så skev så det blir svårt att veta. Folk begär typ 50k för sin gamla rostiga 940 som för några år sedan hade kostat 10k
Du behöver nog kolla närmare, du ser en tiopotens fel. Jag har räknat på 14035 mil på 10 år. Jag kör inte taxi.Attitudeswe skrev:150.000mil på 10 år är bra jobbat. Laddar du gratis för att nå 5kr/mil?
Vår elbil kostar runt 600kr/mån i el för 3000mil/år. Också räknat på 10års ägande, men den blir den dyraste bil jag ägt ändå (4e ägda nybilen sedan jag tog körkort för 25 år sedan).
Min budget för att hålla familjen med två bilar är 9180kr/mån. Just nu finns det 72000kr i beredskap i bilbudgeten för att byta ut andrabilen mot något hållbarare (bmw 118i -08 med 20k mil)
Merparten av elen jag laddar med kommer från egna solceller, dvs utan nätavgift, skatt etc. Skillnaden i ersättning mellan egenförbrukning och försäljning gör att jag inte räknar någon kostnad för den.
Visst, det går att räkna på vad de kWh kostar baserat på hela anläggningens produktion och alternativ-intäkterna om jag har sålt den istället, men det blir så försumbara pengar att jag inte ids.
Resterande tid laddar jag baserat på timpris när det är som billigast, vilket innebär att det primärt är nätavgiften som kostar.
Dvs, de 5kr/mil är till försvinnande liten del el, förutom när jag kör långa resor och använder snabbladdare.
Men samtidigt så är ju kalkylen inte nere på 5kr förrän hela restvärdet är 0kr och jag enbart kör med trafikförsäkring och då baserat på att det inte är något allt för dyrt som går sönder...
Än så länge ligger ju priset snarare på 60-70kr/mil och visar det sig att den börjar få ett stort renoveringsbehov om några år kan det ju ändras till 100kr/mil och att jag inte står ut med att köra den kalkylen ut.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad kostar det att lägga in mekaniskt ventilerat golv år 2024?
Golv -
Vad kostar det att asfaltera garageuppfart
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur fungerar värme o fukt - rostiga bilar i garage
Övrigt Off Topic -
Vad kostar det att byta fasad och tilläggsisolera?
Artikelkommentarer -
Vad kostar det att dränera?
Artikelkommentarer