9 664 läst · 194 svar
10k läst
194 svar
Hur mycket kostar era bilar?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 716 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 716 inlägg
Ja, mina vinter-Hakka till Saaben kostade över 8000 kr.H H-Thomasson skrev:
Ja, du kan ju läsa vad det är för bil först. Tveksamt om det blir någon plats kvar för för däck om jag skruvar dit 18-tumsfälgar. 😅 De åtta däcken består av sex stycken Continental och två stycken Kumho i storlekarna 14 och 15 tum.H H-Thomasson skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 1 818 inlägg
Volvo V70 årsmodell 2006
Inköpt februari 2016 för 59 000 kr
Kört hittills 94 590 km
Total bränslekostnad 126 252 kr
Reparationer och service 108 867 kr
Skatt 24 128 kr
Försäkring 27 659
Övriga kostnader 7770 kr
Snittar 3,34 kr/km eller 3318 kr/månad, och då är hela inköpskostnaden inräknad. Räknar inte med något restvärde.
Volvon är något dyrare än bilen innan som var en SAAB 9000, årsmodell 1997. Den snittade 3,17 kr/km, men billigare än min första bil som var en BMW 318, årsmodell 1987, som drog iväg på hela 4,50 kr/km.
Inköpt februari 2016 för 59 000 kr
Kört hittills 94 590 km
Total bränslekostnad 126 252 kr
Reparationer och service 108 867 kr
Skatt 24 128 kr
Försäkring 27 659
Övriga kostnader 7770 kr
Snittar 3,34 kr/km eller 3318 kr/månad, och då är hela inköpskostnaden inräknad. Räknar inte med något restvärde.
Volvon är något dyrare än bilen innan som var en SAAB 9000, årsmodell 1997. Den snittade 3,17 kr/km, men billigare än min första bil som var en BMW 318, årsmodell 1987, som drog iväg på hela 4,50 kr/km.
Redigerat:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 506 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 506 inlägg
150.000mil på 10 år är bra jobbat. Laddar du gratis för att nå 5kr/mil?Dowser4711 skrev:Tja, det beror väl lite på vad du jämför med.
Den största delen av värdeminskningen består ju i att jag köpte en ny bil för 660' (efter miljöbonusen).
En ny bil är ju alltid en helt värdelös ekonomisk investering och ger en rätt brutal värdeminskning oavsett drivmedel.
Den största posten utöver värdeminskningen är ju sedan försäkringen, som också har en direkt koppling till värdet på bilen.
Rullar den fortfarande som den ska när de 10 åren har gått när jag själv räknar värdet på den till 0kr tänkte jag byta till trafikförsäkring. Då hamnar jag. på ungefär 5kr milen plus eventuella reparationer.
Vår elbil kostar runt 600kr/mån i el för 3000mil/år. Också räknat på 10års ägande, men den blir den dyraste bil jag ägt ändå (4e ägda nybilen sedan jag tog körkort för 25 år sedan).
Min budget för att hålla familjen med två bilar är 9180kr/mån. Just nu finns det 72000kr i beredskap i bilbudgeten för att byta ut andrabilen mot något hållbarare (bmw 118i -08 med 20k mil)
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 382 inlägg
Jag hade en sån bil innan, att lägga den lilla fritid man har som småbarnsförälder på att ligga i duggregn på uppfarten mekandes kärvande bromsar har jag varit med om och klarar mig utan...
Men om man ska använda milkostnaden för att jämföra med så måste det vara samma antal mil. Om man t ex räknar på KIA:n om du kört den också 1000 mil så hade det blivit ca: 79 kr/mil.H Hyperspam skrev:Räknade grovt på våra bilar och blev förvånad:
KIA EV6 AWD 2024 - ca. 2000 mil / år
Leasing 77000 kr / år inkl. allt
Skatt 360 kr / år
Elkostnad (enligt 2024): 1,7 kr / mil
Total milkostnad: 40,4 kr / mil
Suzuki Grand Vitara 2011 - ca. 1000 mil / år
Värdeminskning 15000 kr / år (kanske högt men den lever ett hårt liv och lär väl gå max 3-4 år till, så stämmer nog hyfsat)
Försäkring 1940 kr / år
Skatt 2200 kr / år
Skatteavdrag -4000 kr
Service 2000 kr / år (gör själv)
Bensinkostnad: 15 kr / mil
Total milkostnad: 36,1 kr / mil
Förvånansvärt liten skillnad på ett 13 år gammalt as och en sprillans ny elbil.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 642 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 642 inlägg
Är det ingen mer än jag som bortser från pengarna, men samtidigt lägger in krocksäkerheten som en oerhört viktig aspekt för att färdas i bil?
Det jag menar är att ju fler mil man kör så ökar risken för en kollision, det är ofrånkomligt.
Och vill man då köra en Ford Ka eller en XC90?
För en Ford Ka får man för en spottstyver.
En XC90 kostar massor.
Jag har alltid ansett (så länge dom ekonomiska resurserna funnits) att jag vill alltid ha den större bilen i en eventuell krock.
Och för den delen så är det inte sin egna förmåga man bör ta höjd för i trafiken.
Det är den motparten som ofta är onykter och kör på blankslitna sommardäck vintertid som man bör ta höjd för.
Så tänker jag, och således får bilar kosta pengar som aldrig någonsin kommer tillbaka enligt en budget.
Det är en ren och skär utgift i min kalkyl.
Men skillnaden mellan att kunna gå blåslagen från en kollision, till att vara i värsta fall vara avliden, är ovärderligt.
Väldigt tänkvärt i juletider.
Ta väl hand om er!
⛄⛄🎄🎄🎅🎅
Det jag menar är att ju fler mil man kör så ökar risken för en kollision, det är ofrånkomligt.
Och vill man då köra en Ford Ka eller en XC90?
För en Ford Ka får man för en spottstyver.
En XC90 kostar massor.
Jag har alltid ansett (så länge dom ekonomiska resurserna funnits) att jag vill alltid ha den större bilen i en eventuell krock.
Och för den delen så är det inte sin egna förmåga man bör ta höjd för i trafiken.
Det är den motparten som ofta är onykter och kör på blankslitna sommardäck vintertid som man bör ta höjd för.
Så tänker jag, och således får bilar kosta pengar som aldrig någonsin kommer tillbaka enligt en budget.
Det är en ren och skär utgift i min kalkyl.
Men skillnaden mellan att kunna gå blåslagen från en kollision, till att vara i värsta fall vara avliden, är ovärderligt.
Väldigt tänkvärt i juletider.
Ta väl hand om er!
⛄⛄🎄🎄🎅🎅
Största skillnaden är nog inte inköp (eller värdeminskning) utan driftskostnader för xc90 jämfört med ka.Krilleman skrev:Är det ingen mer än jag som bortser från pengarna, men samtidigt lägger in krocksäkerheten som en oerhört viktig aspekt för att färdas i bil?
Det jag menar är att ju fler mil man kör så ökar risken för en kollision, det är ofrånkomligt.
Och vill man då köra en Ford Ka eller en XC90?
För en Ford Ka får man för en spottstyver.
En XC90 kostar massor.
Jag har alltid ansett (så länge dom ekonomiska resurserna funnits) att jag vill alltid ha den större bilen i en eventuell krock.
Och för den delen så är det inte sin egna förmåga man bör ta höjd för i trafiken.
Det är den motparten som ofta är onykter och kör på blankslitna sommardäck vintertid som man bör ta höjd för.
Så tänker jag, och således får bilar kosta pengar som aldrig någonsin kommer tillbaka enligt en budget.
Det är en ren och skär utgift i min kalkyl.
Men skillnaden mellan att kunna gå blåslagen från en kollision, till att vara i värsta fall vara avliden, är ovärderligt.
Väldigt tänkvärt i juletider.
Ta väl hand om er!
⛄⛄🎄🎄🎅🎅
Men visst är säkerhet och även driftsäkerhet värdefullt.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 642 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 642 inlägg
I detta fallet med inköp kontra driftskostnad, så trumfar inköpet driftkostnaden stort.P Pin skrev:
Tog båda av dom billigaste jag hittade...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 642 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 642 inlägg
Hur har du sökt? Det finns xc90 för 100000 runt 25000 mil eller under 50 000 om du accepterar höga mil.Krilleman skrev:
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/volvo_xc90_2_5t_manuell_vxl_awd_xenon_/1401510503
Vist stor procentuell skillnad i pris men inte så många kronor. Skatt, däck, service och reparationer kommer dra iväg på den större och mer komplicerade bilen
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 642 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 642 inlägg