Kollade på en Bentley 99:a. Den var till salu för 360000 och hade gått 5000 mil.
Värdeminskningen var 400kr/mil.

• Wow
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
H H-Thomasson skrev:
8 st däck för 10 000 kr
Vad är det för b däck? Regumerade 14 tums däck?

Knappast testvinnare a 18 tum eller större.
Vill man inte sattsa på sin egen eller sina medtrafikanters säkerhet?

4 st däck a 18 tum brukar landa på runt 10 000 kr för mig inkl omläggning balansering.
Ja, mina vinter-Hakka till Saaben kostade över 8000 kr.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
8 st däck för 10 000 kr
Vad är det för b däck? Regumerade 14 tums däck?

Knappast testvinnare a 18 tum eller större.
Vill man inte sattsa på sin egen eller sina medtrafikanters säkerhet?

4 st däck a 18 tum brukar landa på runt 10 000 kr för mig inkl omläggning balansering.
Ja, du kan ju läsa vad det är för bil först. Tveksamt om det blir någon plats kvar för för däck om jag skruvar dit 18-tumsfälgar. 😅 De åtta däcken består av sex stycken Continental och två stycken Kumho i storlekarna 14 och 15 tum.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Volvo V70 årsmodell 2006
Inköpt februari 2016 för 59 000 kr
Kört hittills 94 590 km
Total bränslekostnad 126 252 kr
Reparationer och service 108 867 kr
Skatt 24 128 kr
Försäkring 27 659
Övriga kostnader 7770 kr
Snittar 3,34 kr/km eller 3318 kr/månad, och då är hela inköpskostnaden inräknad. Räknar inte med något restvärde.

Volvon är något dyrare än bilen innan som var en SAAB 9000, årsmodell 1997. Den snittade 3,17 kr/km, men billigare än min första bil som var en BMW 318, årsmodell 1987, som drog iväg på hela 4,50 kr/km.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, det beror väl lite på vad du jämför med.

Den största delen av värdeminskningen består ju i att jag köpte en ny bil för 660' (efter miljöbonusen).
En ny bil är ju alltid en helt värdelös ekonomisk investering och ger en rätt brutal värdeminskning oavsett drivmedel.
Den största posten utöver värdeminskningen är ju sedan försäkringen, som också har en direkt koppling till värdet på bilen.

Rullar den fortfarande som den ska när de 10 åren har gått när jag själv räknar värdet på den till 0kr tänkte jag byta till trafikförsäkring. Då hamnar jag. på ungefär 5kr milen plus eventuella reparationer. :D
150.000mil på 10 år är bra jobbat. Laddar du gratis för att nå 5kr/mil?

Vår elbil kostar runt 600kr/mån i el för 3000mil/år. Också räknat på 10års ägande, men den blir den dyraste bil jag ägt ändå (4e ägda nybilen sedan jag tog körkort för 25 år sedan).

Min budget för att hålla familjen med två bilar är 9180kr/mån. Just nu finns det 72000kr i beredskap i bilbudgeten för att byta ut andrabilen mot något hållbarare (bmw 118i -08 med 20k mil)

Nån som tycker det är onödigt dyrt med sprak ny elbil, kanske behöver köpa en bil i klass med mina... För max 15 000 kr.
Blir pengar över. Kanske då kan gå ned i arbetstid... nåt år om det känns trevligt

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Jag hade en sån bil innan, att lägga den lilla fritid man har som småbarnsförälder på att ligga i duggregn på uppfarten mekandes kärvande bromsar har jag varit med om och klarar mig utan...

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
H Hyperspam skrev:
Räknade grovt på våra bilar och blev förvånad:

KIA EV6 AWD 2024 - ca. 2000 mil / år
Leasing 77000 kr / år inkl. allt
Skatt 360 kr / år
Elkostnad (enligt 2024): 1,7 kr / mil
Total milkostnad: 40,4 kr / mil

Suzuki Grand Vitara 2011 - ca. 1000 mil / år
Värdeminskning 15000 kr / år (kanske högt men den lever ett hårt liv och lär väl gå max 3-4 år till, så stämmer nog hyfsat)
Försäkring 1940 kr / år
Skatt 2200 kr / år
Skatteavdrag -4000 kr
Service 2000 kr / år (gör själv)
Bensinkostnad: 15 kr / mil
Total milkostnad: 36,1 kr / mil

Förvånansvärt liten skillnad på ett 13 år gammalt as och en sprillans ny elbil.
Men om man ska använda milkostnaden för att jämföra med så måste det vara samma antal mil. Om man t ex räknar på KIA:n om du kört den också 1000 mil så hade det blivit ca: 79 kr/mil.

Krilleman
Är det ingen mer än jag som bortser från pengarna, men samtidigt lägger in krocksäkerheten som en oerhört viktig aspekt för att färdas i bil?

Det jag menar är att ju fler mil man kör så ökar risken för en kollision, det är ofrånkomligt.
Och vill man då köra en Ford Ka eller en XC90?

För en Ford Ka får man för en spottstyver.
En XC90 kostar massor.

Jag har alltid ansett (så länge dom ekonomiska resurserna funnits) att jag vill alltid ha den större bilen i en eventuell krock.

Och för den delen så är det inte sin egna förmåga man bör ta höjd för i trafiken.
Det är den motparten som ofta är onykter och kör på blankslitna sommardäck vintertid som man bör ta höjd för.

Så tänker jag, och således får bilar kosta pengar som aldrig någonsin kommer tillbaka enligt en budget.

Det är en ren och skär utgift i min kalkyl.

Men skillnaden mellan att kunna gå blåslagen från en kollision, till att vara i värsta fall vara avliden, är ovärderligt.

Väldigt tänkvärt i juletider.
Ta väl hand om er!

⛄⛄🎄🎄🎅🎅

• Gilla
OskarJ och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Är det ingen mer än jag som bortser från pengarna, men samtidigt lägger in krocksäkerheten som en oerhört viktig aspekt för att färdas i bil?

Det jag menar är att ju fler mil man kör så ökar risken för en kollision, det är ofrånkomligt.
Och vill man då köra en Ford Ka eller en XC90?

För en Ford Ka får man för en spottstyver.
En XC90 kostar massor.

Jag har alltid ansett (så länge dom ekonomiska resurserna funnits) att jag vill alltid ha den större bilen i en eventuell krock.

Och för den delen så är det inte sin egna förmåga man bör ta höjd för i trafiken.
Det är den motparten som ofta är onykter och kör på blankslitna sommardäck vintertid som man bör ta höjd för.

Så tänker jag, och således får bilar kosta pengar som aldrig någonsin kommer tillbaka enligt en budget.

Det är en ren och skär utgift i min kalkyl.

Men skillnaden mellan att kunna gå blåslagen från en kollision, till att vara i värsta fall vara avliden, är ovärderligt.

Väldigt tänkvärt i juletider.
Ta väl hand om er!

⛄⛄🎄🎄🎅🎅
Största skillnaden är nog inte inköp (eller värdeminskning) utan driftskostnader för xc90 jämfört med ka.

Men visst är säkerhet och även driftsäkerhet värdefullt.

G
Är det ingen mer än jag som bortser från pengarna
Det är väldigt många som bortser från pengarna när det kommer till bil. Det absoluta majoriteten skulle jag säga.

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
P Pin skrev:
Största skillnaden är nog inte inköp (eller värdeminskning) utan driftskostnader för xc90 jämfört med ka.
I detta fallet med inköp kontra driftskostnad, så trumfar inköpet driftkostnaden stort.

Tog båda av dom billigaste jag hittade...

Silverfärgad Ford Ka 1.2 Titanium till salu på Blocket för 11 000 kr, parkerad på en asfalterad yta med träd och byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart Volvo XC90 D4 AWD Geartronic Advanced Edition parkerad på en asfalterad yta framför en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
G Grannens Häck skrev:
Det är väldigt många som bortser från pengarna när det kommer till bil. Det absoluta majoriteten skulle jag säga.
Många gör nog så, men är det så klokt i det långa loppet? 🤔

I detta fallet med inköp kontra driftskostnad, så trumfar inköpet driftkostnaden stort.

Tog båda av dom billigaste jag hittade...

[bild]

[bild]
Hur har du sökt? Det finns xc90 för 100000 runt 25000 mil eller under 50 000 om du accepterar höga mil.

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/volvo_xc90_2_5t_manuell_vxl_awd_xenon_/1401510503

Vist stor procentuell skillnad i pris men inte så många kronor. Skatt, däck, service och reparationer kommer dra iväg på den större och mer komplicerade bilen

Krilleman
P Pin skrev:
Hur har du sökt? Det finns xc90 för 100000 runt 25000 mil eller under 50 000 om du accepterar höga mil.
Första bästa träff på Blocket, men undvikt "långkörare" som inte blir sålda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.