A anis16 skrev:
Jo, det är den reella kostnaden som är intressant att se. Dvs kostnaden per mil eller per månad att äga en bil inklusive alla kostnader och värdeminskning. Jag ser det som helt omöjligt att köra en bil för 25:-/mil som skattefri milersättningen är satt till som exempel-> har hittills inte sett nått exempel i tråden att det skulle gå.
Som av en händelse landar min Subaru på 25:-/milen enligt uppställningen här ovan så visst går det. Men då ska många faktorer stämma in.
 
A anis16 skrev:
Jo, det är den reella kostnaden som är intressant att se. Dvs kostnaden per mil eller per månad att äga en bil inklusive alla kostnader och värdeminskning. Jag ser det som helt omöjligt att köra en bil för 25:-/mil som skattefri milersättningen är satt till som exempel-> har hittills inte sett nått exempel i tråden att det skulle gå.
Tja, jag kunde göra det med min Tesla model 3 under de första 2 åren.
Dels så var det enbart halvförsäkring, vilket drog ned kostnaden.
Men framförallt så var det en rätt absurd period när det var lång väntetid på en ny bil, samtidigt som suget var stort. Dessutom gjordes det vissa justeringar i priset som gjorde att vi som hade förhandsbokat innan de släpptes i Sverige hade en prisutveckling på andrahandsmarknaden där värdet på bilen faktiskt *ökade* under en period.
Det var först efter 1,5-2 år som värderingen på bilen kom ned under mitt inköpspris efter miljöbonusen. :D

Det lär dock dröja innan det upprepas och det lär inte vara Tesla som gäller den gången i så fall.
Alternativet är kanske att köra någon extremt unik samlarbil som ökar i värde, men det är ju rätt få som kör de till vardags. :)
 
Men det är ju lite konstigt att det skulle krävas att köra en mer än 10 år gammal bil (inget fel att göra det men inte så aktuellt för många) samt att man har förmåga/tid att serva den själv för att hamna under 25:- /mil. Tesla och tidigare Toyota Prius var bilar som helt plötsligt var mer värda än inköpspriset men det är ju lite svårt att ta med i beräkningarna.
 
P Pin skrev:
Välkommen till Byggahus!

Imponerande att dina däck håller 15 år till efter fyra års slitage, dvs 19000 mil. Även imponerande att köra på 0,55 i snitt. Inga reparationer som du gjort eller tar höjd för under kommande 15 år?
Jag har ca 80 000 mils erfarenhet av dessa bilar och sköter man bilen så ska det förhoppningsvis inte hända något. Det är svårt att ta höjd för något exceptionellt problem. Däck kan hålla 7-8000 mil, originaldäck på en ny bil höll över 10 000.
Jag nollar datorn vid varje tankning och på sommaren går den under 0,5 och på vintern lite mer, det är en 9 stegad automat med ett varvtal på 1500 vid 120.
Med en 80L tank så tankar jag lika ofta som jag klipper mig, var sjätte vecka :)
 
Redigerat:
C Carl-Johan Swamp skrev:
Jag har ca 80 000 mils erfarenhet av dessa bilar och sköter man bilen så ska det förhoppningsvis inte hända något. Det är svårt att ta höjd för något exceptionellt problem. Däck kan hålla 7-8000 mil, originaldäck på en ny bil höll över 10 000.
Jag nollar datorn vid varje tankning och på sommaren går den under 0,5 och på vintern lite mer, det är en 9 stegad automat med ett varvtal på 1500 vid 120.
Med en 80L tank så tankar jag lika ofta som jag klipper mig, var sjätte vecka :)
Även om du mekar själv kanske det behövs några delar under 15 år, tex bromsar eller stötdämpare?
 
F Fideliox skrev:
Och ingen höjd för alternativkostnad eller värdeminskning.

Kör man den till skrotning så får han ta 220 000kr och slå ut på milen också. Och sedan kolla vad börsen kunde gjort med 7% ränta på de pengarna 😁

De flesta stoppar huvudet i sanden här.😅
Behåller jag den tillräckligt länge så har den blivit en klassiker och får tillbaka pengarna. Skämt åsido så vet man inte värdeminskningen förrän man säljer den, eftersom det är en keeper så är det svårt.
 
  • Gilla
Mats_R
  • Laddar…
P Pin skrev:
Även om du mekar själv kanske det behövs några delar under 15 år, tex bromsar eller stötdämpare?
Ja jag schabloniserade 2000/år kanske 2500 då.
 
Saab 9-5 Vector, 2.3T Biopower
Årsmodell 2007
Köpt 2023 för 15k

Drar ca 0.9 liter milen i stan, bättre när husflyttet sker men längre sträcka.

Har kostat:
Vinterdäck, Sommardäck, Extra fälgar ,nya bussningar i framram.
Körda ca 1100 mil sedan köp

Total kostnader inklusive inköp, 15 mån.
75k SEK.

Kostnad: 70-75 kr/milen

Värderad till ca 20k om det nu har någon betydelse. Tänkte köra bilen tills det inte går längre så däcken betalar av sig lite mer.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F
A anis16 skrev:
Men det är ju lite konstigt att det skulle krävas att köra en mer än 10 år gammal bil (inget fel att göra det men inte så aktuellt för många) samt att man har förmåga/tid att serva den själv för att hamna under 25:- /mil. Tesla och tidigare Toyota Prius var bilar som helt plötsligt var mer värda än inköpspriset men det är ju lite svårt att ta med i beräkningarna.
Förr oss var det en no brainer att skaffa nyare bil när vi fick barn. Dagens bilar är mycket säkrare än de från 90-talet.
 
C Carl-Johan Swamp skrev:
Ja jag schabloniserade 2000/år kanske 2500 då.
Det var service du skrev om. Med det menas årlig schemalagd förebyggande service såsom oljebyte. Jag menar sådant som byts först när det går sönder. Det är väldigt lågt räknat att du ska köpa delar för 5000 kronor kommande 10 år. Eller räknade du in sådant också i de 2000? Och då antar jag att du gör jobbet själv vilket egentligen är fel om inte din tid är gratis (du har alltid tid och lust att laga bilen oavsett när det behövs).

Värdeminskning kan du räkna hela beloppet om du har bilen länge, eller ett lågt restvärde. Eller någon procentuell Minskning per år. Att bilen är värd samma om 15 år är osannolikt.
 
D Dkvist skrev:
Saab 9-5 Vector, 2.3T Biopower
Årsmodell 2007
Köpt 2023 för 15k

Drar ca 0.9 liter milen i stan, bättre när husflyttet sker men längre sträcka.

Har kostat:
Vinterdäck, Sommardäck, Extra fälgar ,nya bussningar i framram.
Körda ca 1100 mil sedan köp

Total kostnader inklusive inköp, 15 mån.
75k SEK.

Kostnad: 70-75 kr/milen

Värderad till ca 20k om det nu har någon betydelse. Tänkte köra bilen tills det inte går längre så däcken betalar av sig lite mer.
Skönt att se någon som räknar på värsta tänkbara på begagnat 👍
 
P Pin skrev:
Det var service du skrev om. Med det menas årlig schemalagd förebyggande service såsom oljebyte. Jag menar sådant som byts först när det går sönder. Det är väldigt lågt räknat att du ska köpa delar för 5000 kronor kommande 10 år. Eller räknade du in sådant också i de 2000? Och då antar jag att du gör jobbet själv vilket egentligen är fel om inte din tid är gratis (du har alltid tid och lust att laga bilen oavsett när det behövs).

Värdeminskning kan du räkna hela beloppet om du har bilen länge, eller ett lågt restvärde. Eller någon procentuell Minskning per år. Att bilen är värd samma om 15 år är osannolikt.
Med 1000 mil per år så är sannolikheten låg att något går sönder. Som pensionär har jag lön dygnet runt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pin skrev:
Skönt att se någon som räknar på värsta tänkbara på begagnat 👍
Känns lättare att bara räkna restvärde 0 kronor än att försökta guestimera "värdeminskning" imo, inte minst på lite äldre bilar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
C Carl-Johan Swamp skrev:
Med 1000 mil per år så är sannolikheten låg att något går sönder. Som pensionär har jag betalt dygnet runt.
1000 mil är ganska nära snittet på körsträcka. På 10 år går säkert något sönder, eller slits ut kanska man ska säga om slitdelar.

Med ditt resonemang är det väldigt låg sannolikhet att något gör sönder just idag när jag bara kör en (1) mil. Men milkostnaden blir gigantisk för just den milen pm bilen råkar gå sönder.
 
P Pin skrev:
1000 mil är ganska nära snittet på körsträcka. På 10 år går säkert något sönder, eller slits ut kanska man ska säga om slitdelar.

Med ditt resonemang är det väldigt låg sannolikhet att något gör sönder just idag när jag bara kör en (1) mil. Men milkostnaden blir gigantisk för just den milen pm bilen råkar gå sönder.
Så är det matematiskt, gäller alla bilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.