F
returen returen skrev:
tåg?
cykel?
här är det 5 mil till närmsta hlp och då har man passerat arbetsplatsen halvvägs
Se där, hela sveriges befolkning bor inte på samma ställe, finns nog statisk eller register på det någonstans..

Vi betalade ett premium för vårt hus för att få bättre kollektivtrafik. Kunde köpt billigare hus men då hade vi istället haft 2 bilar eller fler när barnen växer upp. Nu kan de ta sig runt själva istället. Jag sätter dig på ignore nu, börjar bli drygt detta.
 
Redigerat:
  • Haha
returen
  • Laddar…
M MikeOz skrev:
iering: 0:-
Månadskostnad: Skatt 1060:- Försäkring 4200:-/år Sevice: 5000:-
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag känner många som bara har en bil 🤔

Iofs, jag kan räkna på vår "andrabil":

Byte bromsar: 2000kr
Nya bromsbelägg: 200kr
Nya lampor 1000kr
Slang: 100kr
Släng på någon symbolisk hundralapp för laddning av batteriet.

Detta under 6år och ca 300mil

[bild]
Glöm inte värdeminskningen.
Snart dags för ny kedja och kassett. Lämnar man in den blir det en hel del extra.
Milkostnaden på nya cyklar är ganska saftig, kanske mest pga få mil. Med mer mil kan man nog hålla den på 10-20 kr/mil
 
rotbackarn rotbackarn skrev:
Glöm inte värdeminskningen.
Snart dags för ny kedja och kassett. Lämnar man in den blir det en hel del extra.
Milkostnaden på nya cyklar är ganska saftig, kanske mest pga få mil. Med mer mil kan man nog hålla den på 10-20 kr/mil
Servar som tur är själv och beställer delar billigt från Tyskland.
Nypris 24k efter elcykelbidrag, oklart andrahandsvärde.
Kostar 0kr i försäkring.
 
  • Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
Storsockret
Tesla Model 3 LR Dual Motor 2020
~2100kr/mån finansiering (men då med restskuld vid sluttiden)
~1400kr/mån försäkring

Volvo XC70 D5 AWD 2008
~1200kr/mån finansiering
~400kr/mån försäkring
~600kr/mån skatt

Sen tillkommer såklart service och värdeminskningen, vilket på teslan har varit rätt brutal.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Servar som tur är själv och beställer delar billigt från Tyskland.
Nypris 24k efter elcykelbidrag, oklart andrahandsvärde.
Kostar 0kr i försäkring.
Volvo 960
Årsmodell 1996
skatt 2903 kr/år
helförsäkring 1737 kr/år
besiktning+div reservdelar,ca 1500 kr/år
bensin och däck beroende på körsträcka
Ingen värdeminskning, snarare värdeökning😀
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
Skulle vara kul att få in mer data i den här tråden vad folk har för kostnader runt sina bilar etc. Speciellt ner på milkostnad med tanke på skattefri reseersättningen är 25:-/mil i Sverige och 5.2€/mil i Finland…
 
A anis16 skrev:
Skulle vara kul att få in mer data i den här tråden vad folk har för kostnader runt sina bilar etc. Speciellt ner på milkostnad med tanke på skattefri reseersättningen är 25:-/mil i Sverige och 5.2€/mil i Finland…
enkelt med privatleasing, leasar en elbil, ligger på 39kr/mil i fasta kostnader, det som tillkommer är laddning samt däck.

Inte billigaste sättet att ha en bil, dock väldigt smidigt.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
F
A Anders_Tranås skrev:
enkelt med privatleasing, leasar en elbil, ligger på 39kr/mil i fasta kostnader, det som tillkommer är laddning samt däck.

Inte billigaste sättet att ha en bil, dock väldigt smidigt.
Jag tyckte leasing var en konstant stress över att skada bilen och åka på dyra återlämningskostnader tyvärr. Mycket skönare att äga..
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Jag blir väldigt stressad när jag inser att någon skär emellan mellan det jag betalar och det säljaren/tillverkaren får. Ytterst sällan mellanled tillför något positivt till mig som konsument.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Skulle vara kul att få in mer data i den här tråden vad folk har för kostnader runt sina bilar etc. Speciellt ner på milkostnad med tanke på skattefri reseersättningen är 25:-/mil i Sverige och 5.2€/mil i Finland…
Milkostnaden är ju dock en ganska värdelös måttstock eftersom det beror så mycket på individuell körsträcka. Mina två bilar har ungefär samma milkostnad, en XC70 2015 vs VW Up 2013, pga Upen körs lite.

Ungefär såhär:

Volvo XC70 AWD 2015
Värdeminskning 20 000kr/år (om man förutsätter nuvarande inbytesvärde till 100 000kr)
Skatt: 4100kr/år
Försäkring: 5800Kr/år
Service, däck och rep sedan 2018: 3500kr/år (Underhålls-servar själv men reparationer (1st) på verkstad)
Årlig körsträcka: 1200mil
Drivmedel: 15300kr
Milkostnad: 41Kr/mil (Total årskostnad 48 700kr)

VW Up 2013
Värdeminskning: 5000kr/år
Skatt 360Kr/år
Försäkring: 2800kr/år
Service, däck och rep sedan 2021: 1000kr/år (Underhållsservar själv, inga övriga reparationer ännu)
Årlig körsträcka: 300mil
Drivmedel: 2550Kr/år
Milkostnad: 39Kr/mil (Total årlig kostnad 11 710Kr (Knappt 1000kr i månad mao inklusive allt)

Jag har kollat på att köpa en begagnad Tesla Y att ersätta Volvon, kalkylen skulle se ut ungefär såhär:
Värdeminskning: År 3-9 400 000-100 000Kr, ca 50 000kr/år
Skatt: 360Kr/år
Försäkring: 23 000Kr/år
Service, däck och rep: Vet inte vad som är rimligt 3500kr/år?
Drivmedel: 5000Kr? (kör ca 600mil per år på loven till släkt, långkörning därmed snabbladdning)
Milkostnad: 68Kr/mil (Total årlig kostnad: 81860Kr) + Lite finansieringskostnad ett par år då 400 000kr klarar jag inte kontant på ett bräde.
 
Om du inte har brutalt med mil på Volvon tror jag nog du får 30-50 tusen till för den. Begagnatmarknaden för för Volvo V70 och ff.a. XC70 är galen. De verkar ju ha betydligt bättre andrahandsvärde än t.ex. V90.

Leasing är väl för övrigt den generellt sett dyraste modellen för bilägande. Har provat på det med elbil. Ingen direkt höjdare.
 
J Jomper123 skrev:
Om du inte har brutalt med mil på Volvon tror jag nog du får 30-50 tusen till för den. Begagnatmarknaden för för Volvo V70 och ff.a. XC70 är galen. De verkar ju ha betydligt bättre andrahandsvärde än t.ex. V90.

Leasing är väl för övrigt den generellt sett dyraste modellen för bilägande. Har provat på det med elbil. Ingen direkt höjdare.
Ja det är nog lite lågt räknat men inbytespris hos handlare är nog inte jättehögt ändå.

Jag kan förstå att de håller värdet bra, det har varit en fantastisk bil. Under våra 6 år har den haft en driftsäkerhet som en japansk bil men med komfort som en Mercedes S klass. Jag brukar säga att XC70n är tystare i 110Km/h än Upen i 50km/h. Man kan köra hur långt som helst under en dag utan att bli trött och pga avsaknaden av buller har barnen aldrig blivit åksjuka jämfört vår förra bil. Jag har hoppat över 1-2 bilbyten pga rådande omvärldsläge. Vet inte riktigt vad man ska köpa, det man har råd med är Skoda Octavia eller liknande, så hittils har enklaste lösningen varit att helt enkelt bara köra vidare med Volvon. Får se vad det blir om den börjar falla ihop... Inget fel med en Octavia, skulle vara skönt att downsizea lite. 😀
 
Redigerat:
returen returen skrev:
vilken dyr service för den lilla bilen
Då ska du prova att få en offert från Hedin Bil, de ville ha över 10 000 kr för en enkel service för min Kia Ceed SW från 2018 för något år sedan. 😂
 
boschkenta boschkenta skrev:
Billiga att köpa, dyra att serva... måste väl jämna ut sig förr eller senare
Betalade 4100 kr för servicen sist. Kia Ceed diesel med 3000-milsintervall.
Dock inte på Hedin Bil 🤣
 
Toyota Yaris hybrid 2018
145 000:- (delvis avbet ca 2000:-/mån, inlöst vid pensionering)
Förs. 5476:-/år
Skatt. 422:-/år
Rep. Bromsbyte pga för lite och försiktig körning! 3500:-
Service 3600:-/år
Mil ca 700/år
Klart liten värdeminskning på denna modell

Toyota Corolla 2004 (avställd över vintern ffg)
Inköp 65 000:- (avb) 2012 betald sen några år
Förs. 1992:-/år (trafik)
Skatt 1800:-/år
Service o rep ca 6000:-/år (eller mer?)
Mil ca 900/år

Många förslag från bilfirmor som ser att Corolla är avställd ;) men behöver den för last o drag.
Med mindre körning och inga jobb får det på sikt bli en bil, bekvämt med två men knappast ekonomiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.