9 875 läst · 196 svar
10k läst
196 svar
Hur mycket kostar era bilar?
Det är så klart inte sant, det är ju uppenbart för alla som läser att han ljugit om sitt påhittade påstående om KIA och nu är tagen med byxorna nere.A Argastesnickaren skrev:
Jo, det blir ganska stor skillnad. I vårt fall har vi en stor "premiumbil" + lite enklare elbil.L Laxåplattan skrev:
Stora bilen kostar oss 114' per år och vi kör ca 1800 Mil/år = 63kr/mil + ca 15:- soppa = 78kr/mil
Lilla elbilen 36' per år och ca 900mil/år = 40kr/mil och ca 3kr/mil el = 43kr/mil
Däck/service/försäkring ingår i lease/hyran på båda bilarna. Skatt är 360:-/år per bil.
Tvärtom för mig. Får klura för att hitta exempel på bekanta med fler än en bil men det beror väl lite på var och hur man bor. Behöver man inte bil för jobbpendling så räcker en gott och väl.G Grannens Häck skrev:
Efter tjugofem år med dyra tjänstebilar gick jag i pension och bestämde mig då för att inte heller nu äga någon bil. Använde under ett par år Volvos bilpoolstjänst. Fungerade alldeles utmärkt, men motviljan att åka kommunalt under pandemin blev den verkliga stötestenen. Efter en vecka i stan med en massa ärenden som krävde bil så insåg jag att det gick överstyr; jag lade vid en sådan vecka ner ca 4,000 spänn på bilpoolen.
Så då köpte jag en gammal bil, en Toyota Yaris 1,33 2011 års modell, av en bekant. Bilen är/var i gott skick och är fortfarande funktionellt felfri och rostfri. Men kostnaden har långtifrån varit låg…. Framförallt har kostnaden för reparationer varit löjligt hög (ja, jag vet, man ska inte anlita märkesverkstäder, men 6,100 spänn i arbetskostnad för att byta en framfjäder, herregud). Kanske alltid har varit så, men efter 25 år med tjänstebil så förtränger man sånt.
Det är helt uppenbart att ska man köra en begagnad bil utan garanti eller maskinskadeförsäkring etc. så måste man ha möjlighet att själv skruva på bilen. Tyvärr har inte jag det även om det kliar i fingrarna. Som ung så gick halva fritiden åt att försöka lappa ihop min gamla Amazon.
Nåväl, så här ser mina data ut vad gäller driftskostnaderna. (Köpte bilen för 45,000 Kr. Jag har skippat finansiella kostnader, restvärde osv. )
Så då köpte jag en gammal bil, en Toyota Yaris 1,33 2011 års modell, av en bekant. Bilen är/var i gott skick och är fortfarande funktionellt felfri och rostfri. Men kostnaden har långtifrån varit låg…. Framförallt har kostnaden för reparationer varit löjligt hög (ja, jag vet, man ska inte anlita märkesverkstäder, men 6,100 spänn i arbetskostnad för att byta en framfjäder, herregud). Kanske alltid har varit så, men efter 25 år med tjänstebil så förtränger man sånt.
Det är helt uppenbart att ska man köra en begagnad bil utan garanti eller maskinskadeförsäkring etc. så måste man ha möjlighet att själv skruva på bilen. Tyvärr har inte jag det även om det kliar i fingrarna. Som ung så gick halva fritiden åt att försöka lappa ihop min gamla Amazon.
Nåväl, så här ser mina data ut vad gäller driftskostnaderna. (Köpte bilen för 45,000 Kr. Jag har skippat finansiella kostnader, restvärde osv. )
| ||
Period | 2020-11-20--2024-12-10 | |
Mätarställning under perioden (mil) | 7200-10500 | |
Skatt+försäkring+besiktning (kr) | 19 522 | |
Bensin (kr) | 33 600 | |
Service (kr) | 10 983 | |
Däck (kr) | 5 792 | |
Reparationer (kr) | 32 166 | |
Total driftskostnad (kr) | 102 063 | |
Baserat på antal mil | 3500 | |
Driftskostnad per mil (kr) | 29 |
MB E250BT 2016 som jag servar själv
17,50 x 0,55 x 1000mil = 9625:-
Skatt 1900:-
Försäkring 5000:-
Service 2000:-
18,50kr/mil
Eftersom jag fick nya sommar och vinterdäck när jag köpte bilen för fyra år sedan så kommer dom att hålla i många år, kanske 15 år. Jag tror inte jag kan köra billigare med någon bil inte ens el så länge det är politiskt möjligt.
Jag köpte bilen för 220 000 och behåller den så länge jag kan.
17,50 x 0,55 x 1000mil = 9625:-
Skatt 1900:-
Försäkring 5000:-
Service 2000:-
18,50kr/mil
Eftersom jag fick nya sommar och vinterdäck när jag köpte bilen för fyra år sedan så kommer dom att hålla i många år, kanske 15 år. Jag tror inte jag kan köra billigare med någon bil inte ens el så länge det är politiskt möjligt.
Jag köpte bilen för 220 000 och behåller den så länge jag kan.
Medlem
· Västmanland
· 1 610 inlägg
Jag har två bilar och har räknat in precis allt som kostat något fram till idag.
Notera att milkostnaden gäller endast om jag säljer bilarna till aktuellt restvärde.
Alla jobb och normal service i egen regi sedan start.
Inga lån vid köpen så inga räntor eller liknande.
Subaru Legacy 3.0 2007
Med några örens vingelmån 25:- milen inklusive allt sedan köpet 2010.
Då ingår köp av takräcke/skidhållare/dragkrok och lite annat "extra" utanför ordinarie underhåll.
Jeep MJ 1989 med 4.0 liters motor som drar 1,5 i snitt men den har å andra sidan stigit i värde sedan köpet 2006 så resultatet blir inte så tokigt ändå.
I underhåll ingår en fullständig motor renovering vilket drar upp kostnaden.
Notera att milkostnaden gäller endast om jag säljer bilarna till aktuellt restvärde.
Alla jobb och normal service i egen regi sedan start.
Inga lån vid köpen så inga räntor eller liknande.
Subaru Legacy 3.0 2007
Med några örens vingelmån 25:- milen inklusive allt sedan köpet 2010.
Då ingår köp av takräcke/skidhållare/dragkrok och lite annat "extra" utanför ordinarie underhåll.
Jeep MJ 1989 med 4.0 liters motor som drar 1,5 i snitt men den har å andra sidan stigit i värde sedan köpet 2006 så resultatet blir inte så tokigt ändå.
I underhåll ingår en fullständig motor renovering vilket drar upp kostnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till Byggahus!C Carl-Johan Swamp skrev:MB E250BT 2016 som jag servar själv
17,50 x 0,55 x 1000mil = 9625:-
Skatt 1900:-
Försäkring 5000:-
Service 2000:-
18,50kr/mil
Eftersom jag fick nya sommar och vinterdäck när jag köpte bilen för fyra år sedan så kommer dom att hålla i många år, kanske 15 år. Jag tror inte jag kan köra billigare med någon bil inte ens el så länge det är politiskt möjligt.
Jag köpte bilen för 220 000 och behåller den så länge jag kan.
Imponerande att dina däck håller 15 år till efter fyra års slitage, dvs 19000 mil. Även imponerande att köra på 0,55 i snitt. Inga reparationer som du gjort eller tar höjd för under kommande 15 år?
Och ingen höjd för alternativkostnad eller värdeminskning.P Pin skrev:
Kör man den till skrotning så får han ta 220 000kr och slå ut på milen också. Och sedan kolla vad börsen kunde gjort med 7% ränta på de pengarna 😁
De flesta stoppar huvudet i sanden här.😅
Redigerat:
Medlem
· Västmanland
· 1 610 inlägg
De flesta vill inte inse vad en bil kostar, sanningen är att det finns inga mirakelbilar som är billiga och endast kostar bränsle. Sedan verkar många inte ens ha koll på grundläggande matematik.F Fideliox skrev:
Är lite som med solceller. "Jag har gratis el" men glömmer sen bort att det kostade 200 000kr.TorpAnders skrev:
Jo, det är den reella kostnaden som är intressant att se. Dvs kostnaden per mil eller per månad att äga en bil inklusive alla kostnader och värdeminskning. Jag ser det som helt omöjligt att köra en bil för 25:-/mil som skattefri milersättningen är satt till som exempel-> har hittills inte sett nått exempel i tråden att det skulle gå.