21 713 läst · 290 svar
22k läst
290 svar
Hur mycket kostar era bilar?
Jag har en Tesla model 3 från 2019.
Ingen lånekostnad på den och min pessimistiska kalkyl är att jag ska köra den i 10 år och att den är värd 0kr efter det, så inköpspriset/10 per år i värdeminskning.
Kommande år är bara grova höftningar. Gissningsvis kommer jag få några reparationer och fler däckbyten som ökar kostnaden men inget (utöver däckbyten) som visar några tecken ännu.
Utan värdeminskningen ligger kostanden på 16-22kr/mil
Ingen lånekostnad på den och min pessimistiska kalkyl är att jag ska köra den i 10 år och att den är värd 0kr efter det, så inköpspriset/10 per år i värdeminskning.

Kommande år är bara grova höftningar. Gissningsvis kommer jag få några reparationer och fler däckbyten som ökar kostnaden men inget (utöver däckbyten) som visar några tecken ännu.
Finns ganska bra listor och sidor för det.F Fideliox skrev:
Detta får jag inte heller ihop. Drog den 1.5 liter milen? Isf borde ni lättat på gasen eller servat den oftare.. (Jag började räkna för jag tyckte 29kr/mil lät mycket för ett gammalt lik, det är nästan alltid värdeminskning som ger stora siffror)F Fideliox skrev:
Dina kostnader summerar till 42868kr/år. Och sen får du 29kr/mil på det. Så 1478mil.
Med en bensinkostnad på 2885 pår månad och ett bensinpris på typ 16 kr/l så blir det 1.5 l/mil.
Jag gissar på att en V70 borde dra "typ en liter" lägre vid långkörning.
Då hamnar milpriset på 19 kr/mil istället.
En rimligare siffra för en bil utan stora reparationer och värdeminskning.
Ja ungefär. Men den hade 30k mil på mätaren, allmänt sliten, gick dåligt och min fru är italienare och kör som en idiot för det mesta. 😊O [old rusty] skrev:
Var ett helvete när vi hade elbil innan, känns säkrare nu med en riktigt slö Kia.
Med värdeminskning exkl finansieringskostnader landar du nog på runt 40 kr/milen. Intressant och det bekräftar min misstanke om att det inte är alls är billigare att åka elbil.Dowser4711 skrev:
Jag har en Tesla model 3 från 2019.
Ingen lånekostnad på den och min pessimistiska kalkyl är att jag ska köra den i 10 år och att den är värd 0kr efter det, så inköpspriset/10 per år i värdeminskning.[bild]
Ford Focus 2008. Köpte den kontant för fyra år sen, ihopsparade pengar, för 38.000. Kör ca 1400 mil/år så ca 20.000 i bensin. Service, slitdelar och reparationer ungefär lika mycket och så har jag köpt däck, sommar och vinter för ca 10.000 samt skattat knappt 4.000. Försäkring ca 25.000.
Så totalkostnaden under 4 år är ca 120.000 eller 21:50/mil
Edit: värdeminskningen har jag inte räknat med men om jag tappat halva inköpsvärdet blir totalkostnaden ca 25kr/mil
Så totalkostnaden under 4 år är ca 120.000 eller 21:50/mil
Edit: värdeminskningen har jag inte räknat med men om jag tappat halva inköpsvärdet blir totalkostnaden ca 25kr/mil
Redigerat:
Saab 9-5 2.0 SC
Årsmodell 2002
19 000 mil
Lån / Finansiering Köpt 2014 för 25 000, inga lån.
Försäkring 110 kr/månad halvförsäkring
Skatt 230kr/månad (äckligt när man bara kör 500 mil om året)
Servar allt själv, men behövt göra mycket lite på 10 år. Fyra nya bromsskivor och belägg samt handbromsbackar. Vevaxelgivare Bosch 700kr. Bränslepump inkl armatur 1000kr, byttes direkt vid inköp förebyggande, befintlig fungerade. Bytte kränghämmarstag fram förra året. 280 kr totalt. Värmekran efter 2 år, original kostade 300kr.
Köpt nya Hakka vinterdäck en gång. När sommardäcken var slut tog jag 17" fälgar med sommardäck i mycket bra skick från en exakt likadan reservdelsbil jag köpt för 3000kr. Fortfarande inte behövt plocka något från den annat än däcken.
Linoljat hela bilen själv för kanske 500kr totalt i material, så ingenting rostar längre. Perfekta avgasvärden varje gång med HC 0-3, lambda 1,01. Original avgassystem sedan när bilen var ny, bara svetsat fast ena fästet till mellandämparen som lossat. AC fungerar som den ska, aldrig fyllt på något. Motorn drar i storleksordningen 1 dl olja per 1000 mil, om ens det. Märks knappt på stickan när det är dags för oljebyte som sker pga tid, inte mil. 0,85L per mil blandat med min körstil, använder alltid motorvärmare på vintern.
Bilen kanske överlever mig. Trivs väldigt bra med den, så inte mig emot!
Årsmodell 2002
19 000 mil
Lån / Finansiering Köpt 2014 för 25 000, inga lån.
Försäkring 110 kr/månad halvförsäkring
Skatt 230kr/månad (äckligt när man bara kör 500 mil om året)
Servar allt själv, men behövt göra mycket lite på 10 år. Fyra nya bromsskivor och belägg samt handbromsbackar. Vevaxelgivare Bosch 700kr. Bränslepump inkl armatur 1000kr, byttes direkt vid inköp förebyggande, befintlig fungerade. Bytte kränghämmarstag fram förra året. 280 kr totalt. Värmekran efter 2 år, original kostade 300kr.
Köpt nya Hakka vinterdäck en gång. När sommardäcken var slut tog jag 17" fälgar med sommardäck i mycket bra skick från en exakt likadan reservdelsbil jag köpt för 3000kr. Fortfarande inte behövt plocka något från den annat än däcken.
Linoljat hela bilen själv för kanske 500kr totalt i material, så ingenting rostar längre. Perfekta avgasvärden varje gång med HC 0-3, lambda 1,01. Original avgassystem sedan när bilen var ny, bara svetsat fast ena fästet till mellandämparen som lossat. AC fungerar som den ska, aldrig fyllt på något. Motorn drar i storleksordningen 1 dl olja per 1000 mil, om ens det. Märks knappt på stickan när det är dags för oljebyte som sker pga tid, inte mil. 0,85L per mil blandat med min körstil, använder alltid motorvärmare på vintern.
Bilen kanske överlever mig. Trivs väldigt bra med den, så inte mig emot!
Produkter som diskuteras: "Linoljat"

Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
osmakligt att citera KIA självtA Argastesnickaren skrev:Jag vet inte om det är ett marginellt märke.
Ca 200 000 bilar från Kia rullar i Sverige.
Rekordhög marknadsandel för Kia 2022
Dela via FacebookDela via LinkedinDela via TwitterLadda ned som PDF
- Kia tredje största bilmärke för sjätte året i rad
- Återigen Sveriges populäraste bilmärket hos privatköparna
- Högsta marknadsandelen hittills: 10,4 procent
- Företagsförsäljningen slår rekord
- Kia EV6 – Årets Bil 2022
- Kias laddbara försäljning 84 % jämfört med marknaden 56 % – målet 100 % nästa år
dvs 3% av personbilflottan i sverige YES JÄTTEstor andelA Argastesnickaren skrev:Jag vet inte om det är ett marginellt märke.
Ca 200 000 bilar från Kia rullar i Sverige.
Rekordhög marknadsandel för Kia 2022
Dela via FacebookDela via LinkedinDela via TwitterLadda ned som PDF
- Kia tredje största bilmärke för sjätte året i rad
- Återigen Sveriges populäraste bilmärket hos privatköparna
- Högsta marknadsandelen hittills: 10,4 procent
- Företagsförsäljningen slår rekord
- Kia EV6 – Årets Bil 2022
- Kias laddbara försäljning 84 % jämfört med marknaden 56 % – målet 100 % nästa år
Tja, det beror väl lite på vad du jämför med.mexitegel skrev:
Den största delen av värdeminskningen består ju i att jag köpte en ny bil för 660' (efter miljöbonusen).
En ny bil är ju alltid en helt värdelös ekonomisk investering och ger en rätt brutal värdeminskning oavsett drivmedel.
Den största posten utöver värdeminskningen är ju sedan försäkringen, som också har en direkt koppling till värdet på bilen.
Rullar den fortfarande som den ska när de 10 åren har gått när jag själv räknar värdet på den till 0kr tänkte jag byta till trafikförsäkring. Då hamnar jag. på ungefär 5kr milen plus eventuella reparationer.
Dags att byta batterier i miniräknaren? 200 000 av de 5007138 personbilar som är registrerade i trafik i November enligt SCB blir närmare 4%returen skrev:
Men enligt car.info finns det 312402 Kia's registrerade. Det blir strax över 6% och på 7:e plats i Sverige när det gäller antalet bilar. Det finns fler registrerade Kia's än det det finns Audi.
Räknar du även dem till minoritetsmärken?
Tydligt att du inte tycker om Kia, men anledningen till att du inte ser några kan ju vara deras heeelt anonyma utseende.returen skrev:
Men dom är ju i samma storleksordning som BMW, Audi, Renault och Peugeot i antal.
Svårt att jämföra sig med Volvo och VW men så sällsynta är dom knappast.
Speciellt i pendlingstrafiken kring storstäderna där bilar oftast är ganska nya, då är väl var tredje Kia..