78 130 läst · 181 svar
78k läst
181 svar
Hur mycket är en m3 ved?
under 500 kr kommer man sällan för ved med kvitto.. Men det är klart blandved är lite billigare...F fribygg skrev:
vi i Tornedalen tycker asp är utmärkt i sommarbastun som inte behöver vara lika het (+75 duger) har alla de fördelar du nämner björken sparas till vinterkaminen när det är minus 22 i februariF fribygg skrev:
Ja som "fribygg" skriver, all ved oavsett vilken sort det är ger lika mycket värme/kilo, ett kilo björkved eller ek tar ju mindre plats för att det är tyngre än tex gran men ett kilo gran ger lika mycket värme förutsatt att alla träslag är torra vid förbränning, och att den som eldar vet hur man gör (inte alla som vet, bara titta på om det kommer rök från skorsten och vilken färg) , det ska alltid brinna friskt och bör inte komma mer än varmluft ur skorsten, knappt någon rök. En del pannor jag hjälpt till att elda i har varit komplicerade innan man får fullt drag i dom, och det kan vara svårt för den som bara eldar då och då att komma på hur man eldar effektivast, det är ju inte bara att tända på, brasan startar och sedan då det tagit sig så får man oftast ändra på inställningar i spjäll m.m. och då det även brinner ut, stänga spjäll och drag då det inte finns någon glödeld kvar. Rör om i glöden och om det kommer blå lågor ur den får man inte stänga spjället helt, gasen som bildas (blåa lågorna) är giftig och ska ut genom skorsten.S Sona2012 skrev:
Det fanns anledning till att äldre bakade med hjälp sv granved förr, den ger en jämnare och långsammare förbränning.. Inte som björkH HåkanM676 skrev:Ja som "fribygg" skriver, all ved oavsett vilken sort det är ger lika mycket värme/kilo, ett kilo björkved eller ek tar ju mindre plats för att det är tyngre än tex gran men ett kilo gran ger lika mycket värme förutsatt att alla träslag är torra vid förbränning, och att den som eldar vet hur man gör (inte alla som vet, bara titta på om det kommer rök från skorsten och vilken färg) , det ska alltid brinna friskt och bör inte komma mer än varmluft ur skorsten, knappt någon rök. En del pannor jag hjälpt till att elda i har varit komplicerade innan man får fullt drag i dom, och det kan vara svårt för den som bara eldar då och då att komma på hur man eldar effektivast, det är ju inte bara att tända på, brasan startar och sedan då det tagit sig så får man oftast ändra på inställningar i spjäll m.m. och då det även brinner ut, stänga spjäll och drag då det inte finns någon glödeld kvar. Rör om i glöden och om det kommer blå lågor ur den får man inte stänga spjället helt, gasen som bildas (blåa lågorna) är giftig och ska ut genom skorsten.
fort värme men brinner fortare slut.
Ja, man använder annat mått som säljare. Man stjälper ved i säck som rymmer 1 m2, dvs vedträna hamnar huller om buller och tar upp väldigt mycket mer plats än om man travat.
Måttet är etablerat och det är fullt möjligt att jämföra leverantörers pris.
Måttet är etablerat och det är fullt möjligt att jämföra leverantörers pris.
U Ulf Bagewitz skrev:
jo det blir ju precis samma kalkylMaskintok skrev:
jag gallrar ju själv, och istället för att sälja till bolaget för 280:- så kapar jag upp det till ved.
volymen blir det dubbla
och jag tar 600 för björk och 450 för blandved stjälpt
så 1 m3fub till bolaget för 280 kr ger alltså istället 2m3s, är det då björk blir det alltså 1200:-
det kan jag stå vid vedmaskinen för i 35 minuter
Jajemän och vara stolt överC camaro1969 skrev:jo det blir ju precis samma kalkyl
jag gallrar ju själv, och istället för att sälja till bolaget för 280:- så kapar jag upp det till ved.
volymen blir det dubbla
och jag tar 600 för björk och 450 för blandved stjälpt
så 1 m3fub till bolaget för 280 kr ger alltså istället 2m3s, är det då björk blir det alltså 1200:-
det kan jag stå vid vedmaskinen för i 35 minuter
precis!
men jag tror jag ska höja priset på veden.. varför ska den va billig när allt annat blivit svindyrt?
va nyss och köpte 2 hinkar färg, 10 liter grund och 9 liter vitfärg
4500:-
nej faan sa jag glöm att jag betalar listpris..
efter några minuter va det nere i 3000:-
tyckte det va tillräckligt dyrt men gick inte pruta mer...
så 160:- litern för färg?
men jag tror jag ska höja priset på veden.. varför ska den va billig när allt annat blivit svindyrt?
C camaro1969 skrev:men jag tror jag ska höja priset på veden.. varför ska den va billig när allt annat blivit svindyrt?
[\QUOTE]
Det är rätt, ta ordentlig betalt om du säljer nått.
TS ved hadde väl ett lågt kWh pris och trots att TS inte tyckte sej få så många kubik som väntat är det inga dyra kWh om man eldar i en effektiv eldstad.
Jo de kan och tar betalt allt...C camaro1969 skrev:precis!
Men det är ju också så att det kostar tillverkarna en hel del i miljöavgifter också..
Så då blir ju slutkunden lidande..
"Säljare" av kapad kluven ved använder ofta "stjälpt" mått. Vedvolymen blir då ca 55-60% av jämfört med staplat, och ca 45-50% jämfört med fast-m3 (stock) från skogen.U Ulf Bagewitz skrev:
Gäller att förstå vad man betalar för. Det blir mycket luft om man betalar för stjälpt mått.
Stjälpt eller kastad jämfört med travad, som du redan har fått svar på så är det olika. Jag förstår de som säljer ved, först ska man fälla, kapa, hugga och sedan trava, allt detta får ju ett pris i slutändan. Det oturliga var att du inte förstod, men nu vet du men jag gissar att om du jämför priset mellan stjälpt och travad ved så kanske du inte har betalat för mycket?
Har allt blivit dyrare? Blev glatt överraskad när jag beställde hem pellets för vintern och fick det lägsta priset på fem år. Var orolig att det skulle vara tvärtom när virkespriserna gått upp som det gjort i år.C camaro1969 skrev:precis!