78 141 läst · 181 svar
78k läst
181 svar
Hur mycket är en m3 ved?
nåjo.. Men en brasa gjord på stickor av al eller asp.. är nästan bättre och lättare att få upp hettan på... lågan blir vackrare med en blåaktig nyans närmast veden..F fribygg skrev:
Och lukten är mildare...
klart.. aspen är ännu trevligare... För att inte glömma sälgen..med lite sprätt.. Som knäpper så skönt...
Att blanda asp och ek är ingen hitt. Aspen brinner mycket fortare och bildar luckor. Jag upplever att det funkar klart bättre att elda hyfsat homogen ved. Inte att blanda lätt och tung ved.
Ja det håller jag med om.Fairlane skrev:Jag tror att det beror på att det är "allmänt" känt att björkved är bäst, det är också det som säljs mest till vanligt myseldande personer.
Gran sägs vara dåligt för det sprätter. Jag har stängda luckor och tycker det brinner bra och knäpper trevligt,
Asp är inget bra för det brinner för fort sägs det. Jaha, då slänger jag i en klabbe till.
Ek kan man inte elda för det blir för varmt och så är det garvsyra. Jaha, det får torka lite längre och så kan jag väl blanda det med den dåliga aspen då.
Lönn? Kan man elda det? Jajamen, det går utmärkt, men berätta inte det för folk så tar jag gärna den veden.
Får jag välja mellan björk och lönn så tar jag björk, men inte för att veden skulle vara bättre, utan för att jag hellre ser lönnen stå, för jag tycker trädet är så underbart på hösten, där spöar det en björk alla dagar i veckan.
brinner det fort... lägg på igen då..
ek bör torka dubbla tiden iallafall.. om inte mer.. lönn är fint att elda..
Jag tog skott från lönnar på en kyrkogård...
De växer som ogräs..
precis som lärken...
Vad eldar du i?D Daniel 109 skrev:
Jag försöker välja ved efter väder och värmebehov, dvs oftast duger rutten gran, torrgran, sågytor, asp och al från gallring men då det någon enstaka ggn blir kallt typ-20° väljer jag energirikare ved.
Ja, den är effektiv och klarar dem mesta. Men det funkar inte lika bra med vad som helst. Riktigt grov ved visade sig inte funka helt bra. Så man får inte bli för lat när man klyver. Men då pratar vi rejält grov. Asp blandat med tung ved ökar tendensen att det hänger sig, då brinner det inte lika bra.
Eftersom den här tråden är rätt så bred innan inläggen blir OT, tar jag mig friheten, att för de matematiskt intesserade nämna, att för kluven brasved så är volymförhållandet mellan stjälpt mått och travat ungefär det gyllene snittet (golden ratio).
För de matematiskt obevandrade är enkelt uttryckt gyllene snittet det tal som är 1 mer än talet sjäv inverterat. Lite mer än 1,6.
För de matematiskt obevandrade är enkelt uttryckt gyllene snittet det tal som är 1 mer än talet sjäv inverterat. Lite mer än 1,6.
Är ju oxå ganska stor skillnad mellan 25cm ved och 50cm. Mer luft i stjälpt 50cm än 25.
Vi köpte ved som stockar, placerade lite här och där. Kom överens om priset innan.V Vindens skrev:
Sågade på plats och klöv hemma. Funkade bra men lite jobb förstås.
Inget för 08-or alltså.....
Jag är 08a men aldrig köpt ved utan kunnat försörja myseldning med bortskänkes ved som klyvs med yxa. Dock har jag inget emot att betala för bra ved (stockar/kubbar) om så behövs.W WilleR skrev:
Efterfrågan i Stockholm har gått upp och det är inte lätt att hitta bortskänkes längre.
Det kanske inte är så konstigt, någon yrade nyss om elpriser i en tråd om grannars utomhusaktiviteter som var olämpliga
https://www.facebook.com/267388236634152/posts/4495613490478251/ Om ni har facebook, så finns en kul sida att se i sammanhanget, ved hantering i industriformat. Dahlbergs skogsvård, i Jämtland.