78 156 läst · 181 svar
78k läst
181 svar
Hur mycket är en m3 ved?
Du vet mycket väl vad du ska göra för att dubbla priset på björken, bara att kapa och klyva så kan volymen dubblas.Maskintok skrev:
Torkar du sen björken och säljer den i svindyra småförpakningar till förbipasserande storstadsbor kan nog även du komma över 1000kr/m3, i banankartong för en hundralapp st förmodligen 2000kr kubiken till fjällresenärer som vill ha ved till påsk.
Jo dåF fribygg skrev:Du vet mycket väl vad du ska göra för att dubbla priset på björken, bara att kapa och klyva så kan volymen dubblas.
Torkar du sen björken och säljer den i svindyra småförpakningar till förbipasserande storstadsbor kan nog även du komma över 1000kr/m3, i banankartong för en hundralapp st förmodligen 2000kr kubiken till fjällresenärer som vill ha ved till påsk.
Men även då måste jag göra en viss kalkyl över min arbetsinsats..
säljer jag till industrin har jag behov av halva jobbet...
Men de betalar dåligt..
De behöver inte betala mer om du säljer för 265, min björk får de aldrig under 400kr.Maskintok skrev:
Kluven i vedboden står sej nog björk en mansålder, i något så när effektiv eldstad är väl värdet >1500kr sett till årets energipriser. Jag ser ingen anledning att slumpa bort prima råvara för att massaindustrin ska göra rekordvinser på skogsägarnas bekostnad.
Aspen gör sig bättre som massaved än brännved. Förra året eldade jag blandved som till största delen bestod av asp och självdöd gran. Det var ingen toppenved direkt. Det mesta annat är bättre.
Jag tycker att asp gör sig utmärkt som brännved, lätt kluven, brinner lätt och vackert, sotar minimalt och har samma värmevärde per kilo som björk och ek. Visst får man bära in fler m3 än om man eldar ek, men man slipper garvsyran i eken och sotet från björknävern.
Jajemän. det är fin ved precis som rönn och sälg... al m,fl...F fribygg skrev:
Den tenderar att mögla och är som sagt lätt. De övriga träslagen ni nämner tycker jag är klart bättre. Jag tycker att pannan verkar funka bättre med ved som har högre densitet. Aspen brinner väl fort.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 152 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 152 inlägg
Jag känner igen det där. Björkved hittar man inte gratis, med några få undantag och då är det att de vill att man tar ner björken också, gärna en halvstor björk ståendes på en liten villatomt med olika byggnader rätt nära.V Vindens skrev:
Gran och tall brukat inte vara något problem att hitta gratis. Själv eldar jag alla möjliga träslag (också mest för myseldning, men jag sätter gärna värmen lågt på elementen och värmer upp med ved.
I år har jag fått tag på ek, lönn, tall, asp, ask och sälg. Sen har jag tagit ner en del större grenar på äppelträden också som är uppsågat och klyvt och lite från en syrén också. Björk vill folk ha betalt för, men lönn skänks bort och det tar jag gärna emot.
Förstår inte riktigt varför man är så tänd på Björk?Fairlane skrev:Jag känner igen det där. Björkved hittar man inte gratis, med några få undantag och då är det att de vill att man tar ner björken också, gärna en halvstor björk ståendes på en liten villatomt med olika byggnader rätt nära.
Gran och tall brukat inte vara något problem att hitta gratis. Själv eldar jag alla möjliga träslag (också mest för myseldning, men jag sätter gärna värmen lågt på elementen och värmer upp med ved.
I år har jag fått tag på ek, lönn, tall, asp, ask och sälg. Sen har jag tagit ner en del större grenar på äppelträden också som är uppsågat och klyvt och lite från en syrén också. Björk vill folk ha betalt för, men lönn skänks bort och det tar jag gärna emot.
al som fått torka riktigt är tusan så mycket trevligare att elda...
Enda nackdelen med al är att det ofta blir vridna vedträn. Men det är sällan ett problem. Bra ved är det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 152 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 152 inlägg
Jag tror att det beror på att det är "allmänt" känt att björkved är bäst, det är också det som säljs mest till vanligt myseldande personer.Maskintok skrev:
Gran sägs vara dåligt för det sprätter. Jag har stängda luckor och tycker det brinner bra och knäpper trevligt,
Asp är inget bra för det brinner för fort sägs det. Jaha, då slänger jag i en klabbe till.
Ek kan man inte elda för det blir för varmt och så är det garvsyra. Jaha, det får torka lite längre och så kan jag väl blanda det med den dåliga aspen då.
Lönn? Kan man elda det? Jajamen, det går utmärkt, men berätta inte det för folk så tar jag gärna den veden.
Får jag välja mellan björk och lönn så tar jag björk, men inte för att veden skulle vara bättre, utan för att jag hellre ser lönnen stå, för jag tycker trädet är så underbart på hösten, där spöar det en björk alla dagar i veckan.