A
N Nickesågen skrev:
Att som "hobby" försäljare av ved som jag antar att du räknar dig som, först stapla veden för att sedan sälja den är ju rent utav idiotiskt. Ska du sälja kommersiellt är det enda måttet att sälja efter stjälpt mått. Tycker TS ska spara sig själv det samtalet och kanske får han köpa ved igen ifrån samma återförsäljare
Du, man säljer som man själv vill..
Jag har flertalet kunder som hellre betalar någon krona till för travad ved än Stälpt.
Sedan har jag de som inte bryr sig så mycket..

säljer som kunden vill ha det..
hobby eller ej.. Men 200-400m3 fast varje år tycker jag är lagom.

Den som glömt att skaka säckarna bör ge någon m3 extra så är alla nöjda..
De som säljer ved idag är alltid glada om kunderna kommer åter.. Så man anstränger sig en hel del..

• Gilla
johannord och 15 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Såg säckarna ut så här?? i så fall är dom oftast 1,5m³ stjälpt mått.
Som redan sagts så beror det på hur dom är fyllda, om dom är skakade eller ej, hur lång veden är mm.
Sen beror det ju på hur du har staplat veden om varit "slarvig" och fått mycket luft i traven, eller om du varit noggrann och inte fått någon luft alls...
Jag provade med mina säckar en gång, och fick då ut ca 1,08m³ ur en säck.
Så har du fått två säckar så borde det bli lite mer än 1,75m³

Vad fick du betala?
[bild]
1200 kr per säck

A
U Ulf Bagewitz skrev:
1200 kr per säck
Det blir 800 kr per m3..
Lite väl dyrt om inte säckarna gett mer än 1.75m3....

• Gilla
Lajnus och 5 till
  • Laddar…
U Ulf Bagewitz skrev:
1200 kr per säck
Levererat hem till dig? eller hämtade du veden själv?

Zixten Zixten skrev:
Levererat hem till dig? eller hämtade du veden själv?
Hämtat

• Wow
kulle
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
Jo men det är inte bara 1.75 m3 fast mått i 3m3 Stälpt..
Industrin räknar bort luften och barken när man säljer.. Då brukar man säga ca 55% i avdrag.. beroende på trädslag..
Men det borde ha varit ca 2.1 m3 med ved iallafall i säckar...
Jag menar att säckarna är 3 m3, och var fulla, så var det per definition 3 m3 ved stjälpt mått. Svårt att klaga om man fått vad man betalat för, även om man staplat väl.

• Gilla
JKarr och 4 till
  • Laddar…
H
N Nickesågen skrev:
Att som "hobby" försäljare av ved som jag antar att du räknar dig som, först stapla veden för att sedan sälja den är ju rent utav idiotiskt. Ska du sälja kommersiellt är det enda måttet att sälja efter stjälpt mått. Tycker TS ska spara sig själv det samtalet och kanske får han köpa ved igen ifrån samma återförsäljare
Visst, ju mer luft ju mer pengar till säljaren. Det är bättre att sälja efter staplad kubikmeter och ta betalt därefter. Mindre "risk" för oseriösa säljare som tar betalt för slarvigt packade säckar så det blir så mycket lugåft i som möjligt. Det tar lite extra tid att packa, säljaren får väl ta lite extra betalt för det. Köparen vet iallafall hur mycket ved som ingår i köpet.

• Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
A
Scouten skrev:
Jag menar att säckarna är 3 m3, och var fulla, så var det per definition 3 m3 ved stjälpt mått. Svårt att klaga om man fått vad man betalat för, även om man staplat väl.
visst kan man hävda så..
Men har man inte skakat säckarna väl under tillverkningen så blir de för magra på innehållet.. Och då kostar ju inte veden 800 kr per kubik utan mer.... Vilket inte är helt rätt.. man ska ju få det man betalat för..
Även om säcken kan innehålla 1.5 m3...

• Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
U Ulf Bagewitz skrev:
Jag har köpt 3 m3 björkved som kom i 2 säckar.
Nu har jag travat veden och mätt den travade mängden.
Det är 1,75 m3.
Använder säljarna nåt annat mått?
/Ulf
En m3 är 1000l

Om du köpt 3m3 ved löst i säck och får det till 1,75m3 när du travat den tycker inte jag är nått konstigt.

Det går jättebra att köpa travad ved för den som så önskar, Bauhaus tar 1600kr för 1m3 staplad björkved så det pris du fått betala är inget uppseendeväckande heller.
Lars Myttings bok Ved innehåller det mesta man som vedeldare kan behöva veta om ved, omräkningstal, värmevärden osv

• Gilla
  • Haha
Lajnus och 6 till
  • Laddar…
B
1m3 stjälpt mått blir ca .6 till 0.7 staplad ved. 3 x 0.6 = 1.8m3, dvs i samma region som du uppmätt. Inte långt ifrån förväntan skulle jag sägs.

Ska man klaga så är det när man hämtar veden eller direkt när de lämnar, om man då ser att påsarna inte är välfyllda.

Alla vedförsäljare säljer i stjälpt mått, eftersom man säljer per volym och i säck, alternativt på flak.

Kan även vara så att man fyllt säcken med blöt ved som sedan torkat. Då kryper veden lite. Fyller man inte på lite till i säcken innan leverans så är ju volymen lite i underkant.

(Industriförsäljning sker ofta i andra mått, t.ex. Fub, eller kr per ton)

• Gilla
JKarr och 5 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Alla vedförsäljare säljer i stjälpt mått, eftersom man säljer per volym och i säck, alternativt på flak.
Som säljare lerererar man vad kunden efterfrågar, Bauhaus har ett tydligt exempel på att det finns efterfrågan på staplad ved.
Det blir mycket manuell hantering och ett relativt högt pris om kunden vill ha travad ved, men det blir det ju för de kunder som köper småsäckar också.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Stjälpt mått är standard när det handlar om ved. Det är så ved hanteras. Men man kan tycka att vedsäljare borde skriva ut det tydligt. Inte bara kubikmeter. Då skulle man bli av med dessa missförstånd.

• Gilla
Lajnus och 5 till
  • Laddar…
B
F fribygg skrev:
Som säljare lerererar man vad kunden efterfrågar, Bauhaus har ett tydligt exempel på att det finns efterfrågan på staplad ved.
Det blir mycket manuell hantering och ett relativt högt pris om kunden vill ha travad ved, men det blir det ju för de kunder som köper småsäckar också.
Ska man köpa ett par 60 liters säckar, så fungerar ju staplat i påsen. Det är ju ved för nån mysbrasa. Men när det är bulkmängder så är det en helt annan marknad.

om man köper m3 vis med ved så är det ju ett helt ologiskt förfarande att först stapla veden i säcken för att sedan efter transport stapla den en gång till i vedboden. Det är helt bortkastad tid att sälja veden i staplad form, är man pratar flera m3. Och tid är pengar. Vem kastar bort pengar?

Dessutom blir det väldigt dyr ved, eftersom travningsmomentet tar väldigt lång tid, iförhållande till kapning/klyvning/fyllning.

Det är mer rimligt att man som kund lär sig vilka standarder som finns och köper utifrån det. Eller helt enkelt kommunicerar med säljaren lite mer om man är osäker.

• Gilla
JKarr och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Där håller jag inte med, TS hade kunnat spara 200 kr på att köpa samma(levererad) volym i småsäck från Byggmax.

• Gilla
oobum och 4 till
  • Laddar…
A
S Schwingen skrev:
Där håller jag inte med, TS hade kunnat spara 200 kr på att köpa samma(levererad) volym i småsäck från Byggmax.
instämmer... Det som TS betalat för veden är inte okej om TS uppgifter stämmer..

• Gilla
ADent och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.