A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Var köper man billigast ved i Sthlm?
björkholmen;)(y):crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 3 till
  • Laddar…
Q
Oj vilka priser det är på färdig ved. Kapar och klyver själv annars är det knappt lönt att elda mer än för att det är trevligt, värmepumpen är ju rätt billig i drift normalt.

För några år sedan har jag för mig jag gav något på 200 kr per m3 fast under bark.
Frakten var dock ganska dyr så beställde ett fack på en timmerbil.
 
U Ulf Bagewitz skrev:
Jag har köpt 3 m3 björkved som kom i 2 säckar.
Nu har jag travat veden och mätt den travade mängden.
Det är 1,75 m3.
Använder säljarna nåt annat mått?
/Ulf
När jag en gång i tiden köpte 20 m3 per gång, så fick jag välja staplat eller ostaplat kubik. Staplat är ju bra mycket mer.
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag har precis beställt kluven fjolårsblandved. 400kr per kubik.

Staffans
Var?
 
Maskintok skrev:
björkholmen;)(y):crysmile:
Eller Aspudden?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Staffans2000
rockin_john rockin_john skrev:
Var?
Nygård. Tror jag.

Staffans
 
T tompa_62 skrev:
Eller Aspudden?
Åker hellre till Tallkrogen och handlar. Då kan man kombinera nytta med nöje..
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hur i allsin dar får man någon som helst ekonomi i att äga skog, fälla, kapa, klyva, packa och sälja ved för 400 kr stjälpt säck…? Missar jag något?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
U Ulf Bagewitz skrev:
Jag har köpt 3 m3 björkved som kom i 2 säckar.
Nu har jag travat veden och mätt den travade mängden.
Det är 1,75 m3.
Använder säljarna nåt annat mått?
/Ulf
Hej
Jag brukar räkna om all ved till m3f (fast) och ha det som facit. Köper du 3 m3 stjälp så är det x 0,5 i grova drag för att få ut fastkubiken. När du travat det så tar du travens volym gånger 0,74 för 30 cm ved, även där i grova drag, beror på hur grova klabbar och hur tätt man travar etc. Om resultaten överensstämmer någorlunda så vet du att du fått rätt mängd stjälp. Jag får det till att du fått 0,2 m3f för lite men detta är ingen exakt vetenskap ska gudarna veta.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A
Elon Musk Elon Musk skrev:
Hur i allsin dar får man någon som helst ekonomi i att äga skog, fälla, kapa, klyva, packa och sälja ved för 400 kr stjälpt säck…? Missar jag något?
Man kan köpa in massaved för vad industrin ger.. Sedan kapar och klyver man en rejält större mängd och fördelar timmarna och kostnaderna på...
Inte ovanligt med 5-6 m3 i timmen..
Då finns det ekonomi i det... Men inte att äga, hugga, kapa, klyva från egen skog...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Elon Musk Elon Musk skrev:
Hur i allsin dar får man någon som helst ekonomi i att äga skog, fälla, kapa, klyva, packa och sälja ved för 400 kr stjälpt säck…? Missar jag något?
Man använder en riktig vedmaskin som både kapar o klyver i ett, en sån kör man kanske 30m3 om dagen med.
När man köper för så lite som 400kr/m3 så gör man det oftast av en gubbe som tycker det är en ganska trevlig sysselsättning och har skrivit av sina maskiner för länge sedan.
Kan ju tillägga att jag oftast köper från sådana som själva eldar ganska mkt, kanske 40-60m3/år, då kapar de upp lite extra, säljer och får lite betalt för dieseln och maskinerna.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
U Ulf Bagewitz skrev:
Jag har köpt 3 m3 björkved som kom i 2 säckar.
Nu har jag travat veden och mätt den travade mängden.
Det är 1,75 m3.
Använder säljarna nåt annat mått?
/Ulf
Ja själpmått ej travad ved.
Så säljer man oftast ved helt normalt
 
eanders eanders skrev:
Ved säljes alltid i stjälpt mått, så har det alltid varit.
Var bor du?
I mina trakter(Östergötland) såldes veden traditionellt som kluven meterved, numera säljs bulkvara oftast stjälpt i säck eller på traktorvagn eller i container på lastbil.
Den som vill får självklart köpa handhuggen björkved staplad, det blir ett högre pris men kunden som önskar travad ved kan självklart få det.
 
U Ulf Bagewitz skrev:
Jag har köpt 3 m3 björkved som kom i 2 säckar.
Nu har jag travat veden och mätt den travade mängden.
Det är 1,75 m3.
Använder säljarna nåt annat mått?
/Ulf
Man räknar att 1 fastkubik ger ca 1,5-1,6 kubik travat och ca 2,5-2,8 kubik stjälpt mått. Om du har fått ihop 1,75 kubik travat så är det ca 1,1-1,2 fastkubik. Räknat andra vägen så blir 3 kubik stjälpt mått precis som du har fått = ca 1,75 kubik. Omräkningsfaktor är ca 0,6-0,65. 3 x 0,65 = 1,8 - 1,95 kubik. När dom stjälper upp ved så blir mängden fastkubik mindre och mindre ju längre ved man har. Så om man köper 25 cm ved och stjälper upp den i en 1,5 kubik säck så är det mer fastkubik i den än om veden är 35 eller 50 cm långa, blir mer och mer luft ju längre ved man stjälper upp. Travat hänger ju lite på hur tätt man travar och vedens grovlek, grövre ved ger som regel mindre luft mellan träna, men det är nog svårt att trava ved mycket tätare än du gjort, 3 kubik stjälpt = 1,75 travat.
 
Elon Musk Elon Musk skrev:
Hur i allsin dar får man någon som helst ekonomi i att äga skog, fälla, kapa, klyva, packa och sälja ved för 400 kr stjälpt säck…? Missar jag något?
Tror inte du missar nåt, det tyska byggvaruhuset säljer travad björkved på pall med moms och kvitto för 1595kr/m3 och med dagens energipriser tror jag att det inte är dyrt utan förmodligen ca 1.25kr/kWh

Priser på 350-400kr/m3 är nog utan kvitto
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.