Krille-72 Krille-72 skrev:
Ingen som hade något bra tips på ved i Sthlm. Behöver inte vara något superpris. Men gärna bra ved och smidigt köp. Leverans. Ja tack!
Det finns en lantbrukare i Enköping som brukar annonsera på blocket med hemkörning av 6kbm ved inom Enköping, Uppsala och Stockholm. Jag har inte provat att köpa av honom men funderar på att slå till. Om någon har erfarenhet från honom dela gärna med er.
Skriver ej hans namn här för att inte outa någon i onödan men söker man på blocket kommer det ofta annonser upp från personen.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Maskintok skrev:
snille-72?:crysmile::crysmile:
Inge-Snille-Krille-72 kanske? :crysmile:

• Gilla
  • Haha
camaro1969 och 2 till
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Det finns en lantbrukare i Enköping som brukar annonsera på blocket med hemkörning av 6kbm ved inom Enköping, Uppsala och Stockholm. Jag har inte provat att köpa av honom men funderar på att slå till. Om någon har erfarenhet från honom dela gärna med er.
Skriver ej hans namn här för att inte outa någon i onödan men söker man på blocket kommer det ofta annonser upp från personen.
Tack för tipset. Kanske slipper Bauhaus trots allt! :rofl:

Tack för tipset. Kanske slipper Bauhaus trots allt! :rofl:
Ingen orsak, dock är det 6kbm och blandved och priset verkar rätt så Ok om man jämför med många andra aktörer, även om det är lite högre pris till Stockholm pga avståndet. Vill du ha länk till annons är det bara skicka PM och slår du till innan mig kan du meddela hur det gick.
Han verkar seriös iaf då jag inte hittade omdömen men artiklar på nätet om hans verksamhet.

V Vindens skrev:
Ingen orsak, dock är det 6kbm och blandved och priset verkar rätt så Ok om man jämför med många andra aktörer, även om det är lite högre pris till Stockholm pga avståndet. Vill du ha länk till annons är det bara skicka PM och slår du till innan mig kan du meddela hur det gick.
Han verkar seriös iaf då jag inte hittade omdömen men artiklar på nätet om hans verksamhet.
6 m3 låter lite mycket för mig. Får nog kolla runt lite till.

A
6 m3 låter lite mycket för mig. Får nog kolla runt lite till.
beror på.. :thinking:
är inte 6m3 vid stälpt.. 6m3 travat däremot
Då klarar du dig ett tag:crysmile:

• Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
När du köper på stälpt mått så räknar man ca 30-35% luft i högen..
beroende på trädslag och grovlek..

Så om du har 1.75 m3 och säljaren har gett dig 2 st 1m3 säckar så är det rätt bra med 1.75m3.. jag säljer ogärna på detta viset..
Bara i småsäckar..
Annars så tar jag för travat eller vikten..
Det är en hel del luft i en travad hög också, så rimligen måste det vara mer än 30-35% luft i en stjälpt hög. TS skrev att han köpt 3 m3 och 1,75 m3 är bara 58,3% av 3 m3 så det är inte så bra.

• Gilla
1
  • Laddar…
Scouten skrev:
Att mäta upp säckarna kan inte vara svårt, är de 1,5 m3 styck och var fulla när du fick den, så fick du 3 m3 ved, stjälpt mått.
Eftersom säckarna kommer att bukta sig är det i praktiken inte så lätt att få fram deras volym. Veden som ligger närmast säcken kommer också troligen att vara sämre packad.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
F FGLIN skrev:
Det är en hel del luft i en travad hög också, så rimligen måste det vara mer än 30-35% luft i en stjälpt hög. TS skrev att han köpt 3 m3 och 1,75 m3 är bara 58,3% av 3 m3 så det är inte så bra.
nåjo.. det ska stå INTE bra.. Men gick inte att ändra när jag sett mitt misstag...

F FGLIN skrev:
Eftersom säckarna kommer att bukta sig är det i praktiken inte så lätt att få fram deras volym. Veden som ligger närmast säcken kommer också troligen att vara sämre packad.
Säckens volym brukar vara jättelätt att få reda på, det står tom på säcken ibland, hur mycket ved den innehåller vet man inte förrän man plockat ur säcken.
Man borde sälja veden efter fukthalt och vikt men det är för dyrt att hålla på och väga så för det mesta får man nöja sej med fukthalt och volym.

Med dagens priser på el och villaolja får nog ved och pellets en renässans till vintern.

• Gilla
1
  • Laddar…
Väga är inte bökigt. Men eftersom fuktig ved väger mer och är sämre blir fukthalten väldigt viktig med den hanteringen. Den är inte smidig att mäta.

D Daniel 109 skrev:
Väga är inte bökigt.
Nej säkert inte om man har rätt utrustning, vad det nu är. För mig, och gissar jag många andra, skulle det dock vara väldigt bökigt att väga några kubik ved...

Alfredo Alfredo skrev:
Nej säkert inte om man har rätt utrustning, vad det nu är. För mig, och gissar jag många andra, skulle det dock vara väldigt bökigt att väga några kubik ved...
Man kan väl ta en klabbe och väga. Sedan räkna hur många som ligger i säcken! :geek:

• Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Man kan väl ta en klabbe och väga. Sedan räkna hur många som ligger i säcken! :geek:
Väldigt bökigt som sagt... Sen brukar åtminstone mina vedklabbar kunna variera en hel del i storlek så det enda raka är nog att väga alla en och en! :geek::geek::geek:

• Haha
  • Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Väldigt bökigt som sagt... Sen brukar åtminstone mina vedklabbar kunna variera en hel del i storlek så det enda raka är nog att väga alla en och en! :geek::geek::geek:
Det blir nog väl dyrt, bättre att mäta fukthalt och volym

A
traktor, lastare, våg med hakar..
Enkelt... Men inte så billigt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.