78 110 läst · 181 svar
78k läst
181 svar
Hur mycket är en m3 ved?
Han hade köpt 3 m3 fördelat på två säckar, alltså inte 2 m3. Då stämmer det med att 3 m3 skjälpt motsvarar 1,75 m3 travat.Maskintok skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 152 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 152 inlägg
Nappar ingen annan snabbare så kan jag tänka mig att ta den i veckan när jag ändå ska åt det hållet (troligen torsdag), men är det andra som är sugna så lämnar jag den till någon annan.T Taxture skrev:
Fungerar på om jag ska ta släpet eller takräcket. Takräcket lockar ju lite så får jag vara med i tråden värsta lastsurrningen också.
Eller så får den ligga löst på släpet och då platsar den ju också.
@Fairlane får ta den på takräcket. Men en bild är ett måste.T Taxture skrev:
Hade det varit färdig ved hade jag gärna betalat. Börjar luta åt Bauhaus men vågar inte pga. Framtida mobbing från Maskintok
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 152 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 152 inlägg
Äsch, Maskintok är nog rätt snäll och trevlig, så det är lugnt. Vi har olika åsikter i vissa frågor, men personangreppen uteblir så då har man att göra med en trevlig typ.Krille-72 skrev:
Självklart är allt detta rent smör, för om jag inte får igång med bensindrivna motorsåg och den där stocken behöver kapad på plats för att vara lyftbar så behöver jag skriva i ytterligare en tråd, där man får hjälp av Maskintok.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 152 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 152 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Det vedertagna sättet att räkna när man köper ved är stjälpt mått. Har ALDRIG hört talas om nån som säljer ved mätt i travat mått om det inte är förpackat i småsäckar typ 60L som man köper på macken.
Kolla gärna på blocket.se, finns nog ingen som avser travat mått när man säljer ved, detta av den enkla anledningen att veden i bulkbyttor eller storsäck är inkastad huller om buller. Skulle vedsäljaren stå och trava veden i storsäck så skulle dennes vinst omvändas till förlust då det är lika tidskrävande som när du lägger in det i din vedbod.
Så 1m3 köpt ved i storsäck eller bulkbytta blir ca. 0,7m3 när man lagt in det tätt och fint i vedboden, helt vedertaget i denna bransch.
Kolla gärna på blocket.se, finns nog ingen som avser travat mått när man säljer ved, detta av den enkla anledningen att veden i bulkbyttor eller storsäck är inkastad huller om buller. Skulle vedsäljaren stå och trava veden i storsäck så skulle dennes vinst omvändas till förlust då det är lika tidskrävande som när du lägger in det i din vedbod.
Så 1m3 köpt ved i storsäck eller bulkbytta blir ca. 0,7m3 när man lagt in det tätt och fint i vedboden, helt vedertaget i denna bransch.
Den är nog tung nog att ligga still på släpet utan lastsurrning...Fairlane skrev:Nappar ingen annan snabbare så kan jag tänka mig att ta den i veckan när jag ändå ska åt det hållet (troligen torsdag), men är det andra som är sugna så lämnar jag den till någon annan.
Fungerar på om jag ska ta släpet eller takräcket. Takräcket lockar ju lite så får jag vara med i tråden värsta lastsurrningen också.
Eller så får den ligga löst på släpet och då platsar den ju också.
Helt rättM Markarbetaren skrev:Det vedertagna sättet att räkna när man köper ved är stjälpt mått. Har ALDRIG hört talas om nån som säljer ved mätt i travat mått om det inte är förpackat i småsäckar typ 60L som man köper på macken.