94 787 läst · 585 svar
95k läst
585 svar
Hur många elektriker behövs och hur lång tid tar det att fixa fler eluttag
Huga! Som lastbilschaufför så skulle det alltså vara motiverat att ta 10.000-50.000 extra för den ganska, rätt så mycket dyrare lastbilen? Under 2 mille får du inte en bil som klarar miljökrav och är anpassad för rätt typ av transport.T turbosaab skrev:Nu är jag faktiskt elektriker och ja, det är motiverat att ta fram det extrema testinstrumentet för 15-20 000 riksdaler och mäta 3 ynka uttag. När man inte är en glad hobbyskruvare finns det ett digert regelverk att rätta sig efter och då är det tryggt att veta att man dimensionerat allt rätt och att allt är rätt ihopskruvat.
För att ge ett exempel, du håller på att ansluta tre ledare i vägguttaget, när du skruvat fast de två första ledarna kommer kunden och frågar något, du svarar kunden, samtidigt som du ligger på knä vid uttaget och vänder bort uppmärksamheten från uttaget så hamnar sista ledaren utanför blecket som ska hålla fast ledaren i uttaget. Du tjoffar på kåpan, smäller igång säkringen, tar fram din fina Fluke spänningsprovare som vara visar vilken spänning det är. Allt bra, 230 volt visar Fluke’n mellan fas-nolla och fas-jord. Kalas tänker du! Ännu ett väl utfört jobb! Nu kör vi hem och fakturerar!
Fem år senare ringer kunden, uttaget har nu brunnit upp när kunden stod och strök tvätt. Visar sig att den sista ledaren, neutralledaren, har varit lös för den hamnade på fel sida blecket när du monterade uttaget.
Hade man använt det extrema testinstrumentet istället för den vanliga spänningsprovaren så hade man även fått ett mätvärde på hur bra motståndet i anslutningspunkter och ledning är fram till uttaget. Ett orimligt högt värde på detta motståndet visar till exempel på en dålig anslutning. Så ja, det är faktiskt motiverat att använda det extrema testinstrumentet även för tre simpla uttag. Är man riktigt, riktigt seriös så mäter man innan man utför jobbet och får på så sätt reda på vad för typ av karaktäristik-kurva säkringen bör ha för att uppfylla utlösningsvillkoret och vilken dimension kabeln ska ha.
Med vänlig hälsning, sladdknytaren med extremt testinstrument bak i den hutlöst dyra firmabilen.
Ursäkten att Du gör misstag för att någon pratar med Dig känns rätt fånig. Att ratta runt 18-60 ton i innerstan är lite som att köra runt i en hönslada med en jordfräs, men det betyder inte att jag kan skylla eventuella fel _jag_ gör på någon annan.
(Jag chockas inte längre, men häpnar fortfarande att 'framkörning' med en skåpbil är dyrare än normalt milpris för en lastbil.)
Trevlig helg.
Har inte läst alla inlägg så jag vet inte om du redan fått svaret. Men läs konsumentjänstelagen paragraferna 6 och 7. Du fick en prisindikation på 2000 kr. Blir det dyrare är det deras skyldighet att höra med dig hur du vill göra. Det svåra är att bevisa att du fått den uppgiften om hantverkaren inte håller med. Att diskutera detaljer som hur många som var där m.m. är ingen framkomlig väg och inte heller viktigt. Skulle han skicka dit fem elektriker men fortfarande debiterat dig 2000 kr är det hans problem, inte ditt.A Alwaysandforever2012 skrev:Hej,
Jag vill bara dubbelkolla den räkning vi precis fick av elektrikern. Vi bad att fixa 3 extra eluttag från ett ojordat eluttag. Min man frågade om ungefär kostnad för allt inkl. efter rot. Ca 2000 svarar dom och sedan får vi en räkning på nästan det dubbla.. jag gissar på den där dåliga kommunikationen där de ej räkna med resekostnader å material. Jag ville ju ha en hum om vad räkningen skulle landa på för att vara beredd..alla har inte hur mycket pengar som helst extra ..
Iaf det jag funderar på här är.. behöver man vara 2 för att detta jobb och hur lång tid kan det tänkas ta .. självklart fall till fall. Men bara på ungefär för se om detta kan stämma. De har med en lärling. Undrar om den hade behövts.. om det gjorde att det gick mycket snabbare eller inte.. å är lärlingar bara 130kr billigare..
Rummet är inte jättestort så de kanske fick dra 6m
Tyvärr är det nog mycket snedriven konkurrens det handlar om!B Bangan skrev:Huga! Som lastbilschaufför så skulle det alltså vara motiverat att ta 10.000-50.000 extra för den ganska, rätt så mycket dyrare lastbilen? Under 2 mille får du inte en bil som klarar miljökrav och är anpassad för rätt typ av transport.
Ursäkten att Du gör misstag för att någon pratar med Dig känns rätt fånig. Att ratta runt 18-60 ton i innerstan är lite som att köra runt i en hönslada med en jordfräs, men det betyder inte att jag kan skylla eventuella fel _jag_ gör på någon annan.
(Jag chockas inte längre, men häpnar fortfarande att 'framkörning' med en skåpbil är dyrare än normalt milpris för en lastbil.)
Trevlig helg.
En "Polack eller Kines eller Ryss" får inte installera en lampa enligt olika regler som regeringen Elsäkerhetsverket etc tagit fram. Men det går bra att ha till övrigt. T ex att köra varor i och till Sverige.
OBS jag är inte rasist. Tycker bara det förjävligt! Både ur det att svensk arbetskraft förlorar men även att man utnyttjar dessa stackare från andra länder med dåliga arbetsvillkor.
Sedan alla moralpoliser som är direkt "Aija Baija" när det just gäller el.
Det tydligen okej att t ex köra med undermåliga bilar utan vilopauser och andra regler på våra svenska vägar!
Hmm, jag är inte med i ditt resonemnag här...Du menar att lastbilschaufförer skulle få koppla el?kisumisu skrev:Tyvärr är det nog mycket snedriven konkurrens det handlar om!
En "Polack eller Kines eller Ryss" får inte installera en lampa enligt olika regler som regeringen Elsäkerhetsverket etc tagit fram. Men det går bra att ha till övrigt. T ex att köra varor i och till Sverige.
OBS jag är inte rasist. Tycker bara det förjävligt! Både ur det att svensk arbetskraft förlorar men även att man utnyttjar dessa stackare från andra länder med dåliga arbetsvillkor.
Sedan alla moralpoliser som är direkt "Aija Baija" när det just gäller el.
Det tydligen okej att t ex köra med undermåliga bilar utan vilopauser och andra regler på våra svenska vägar!
edit: Nu lästa jag igen, och jag tror du menar att det ska finnas auktorisation för lastbilschaufförer för att få leverera varor till Sverige?
Redigerat:
Kan du lägga fram fakta på det där?kisumisu skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...nsoker-du-om-auktorisation/utlandska-meriter/
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...eriter/utbildning-fran-annat-land-an-sverige/
Yep det sistnämdaDan1891 skrev:
Jag tänker bara på hur mycket vissa yrkeskategorier kan ha så snedriven konkurrens jämtemot andra.
Det här var ovkså bara en jämförelse med 2 helt olika yrkesgrupper. Men som likväl påverkar människors säkerhet.
Du lade ju det fram. Ansökan om auktorisation. En utlänning som kör i Sverige åt ett utländskt bolag behöver väl ingen auktorisation?Demmpa skrev:
Kan hända att jag har fel. Men var bara en tanke.
Enligt vissa här i tråden får inte ens en auktoriserad person jobba med el ens i sitt eget hem om hen är anställd. Snacka om monopolism. Men allt för säkerhets skull
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 338 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 338 inlägg
Med egen auktorisation får de det. Har de sin auktorisation vis företaget som de är anställda på så får de det inte. Jag gissar att ingen i den senare gruppen ringer en elfirma om de behöver göra om något hemma...kisumisu skrev:
Nej det tror jag inte heller.Fairlane skrev:
Sedan är väl kanske lagarna gjorda för att man inte ska kunna lura sin arbetsgivare.
Skrev själv en gång under en anställning. Som var väldigt tvivelaktigt tycker jag om det skulle hålla i rätten. "Du får inte konkurrera eller starta eget efter 2 år anställning tagit slut hos oss med ett företag som konkurrerar med oss"
Det här var längesen, är inte anställd där sen flera flera år och har inget med el och transport göra.
Men det är lite sådana här vibbar man får av diverse auktorisationer.
Vad skiljer förfaringssättet för en svensk person kontra för en utländsk person för att få jobba som anställd elektriker?kisumisu skrev:Du lade ju det fram. Ansökan om auktorisation. En utlänning som kör i Sverige åt ett utländskt bolag behöver väl ingen auktorisation?
Kan hända att jag har fel. Men var bara en tanke.
Enligt vissa här i tråden får inte ens en auktoriserad person jobba med el ens i sitt eget hem om hen är anställd. Snacka om monopolism. Men allt för säkerhets skull
Vad skiljer förfaringssättet för en svensk person kontra för en utländsk person för att få jobba som egen elektriker?
Ingenting!
Det är alltså lika lätt/svårt oberoende var man kommer ifrån.
Nu kommer det här sent, jag måste missat det här inlägget.
Vad är orimligt högt värde?, var ligger gränsen? Jag brukar ju också använda sådana instrument, och skulle vara lite glad över lite vägledning.
Och en bonusfråga, hur kollar du fasledarens anslutningsresistans med ditt instrument, för du måste väl kolla alla anslutningar, antar jag.
Jag tycker nog mest att jag kan ana en okunnig elektriker här. Som försöker glänsa med ett dyrt mätinstrument och fina ord, utan att riktigt förstå vad man får ut av mätningen.T turbosaab skrev:Nu är jag faktiskt elektriker och ja, det är motiverat att ta fram det extrema testinstrumentet för 15-20 000 riksdaler och mäta 3 ynka uttag. När man inte är en glad hobbyskruvare finns det ett digert regelverk att rätta sig efter och då är det tryggt att veta att man dimensionerat allt rätt och att allt är rätt ihopskruvat.
Vet du inte när kontroll av arbetet börjar?T turbosaab skrev:För att ge ett exempel, du håller på att ansluta tre ledare i vägguttaget, när du skruvat fast de två första ledarna kommer kunden och frågar något, du svarar kunden, samtidigt som du ligger på knä vid uttaget och vänder bort uppmärksamheten från uttaget så hamnar sista ledaren utanför blecket som ska hålla fast ledaren i uttaget. Du tjoffar på kåpan, smäller igång säkringen, tar fram din fina Fluke spänningsprovare som vara visar vilken spänning det är. Allt bra, 230 volt visar Fluke’n mellan fas-nolla och fas-jord. Kalas tänker du! Ännu ett väl utfört jobb! Nu kör vi hem och fakturerar!
Kul.T turbosaab skrev:Hade man använt det extrema testinstrumentet istället för den vanliga spänningsprovaren så hade man även fått ett mätvärde på hur bra motståndet i anslutningspunkter och ledning är fram till uttaget. Ett orimligt högt värde på detta motståndet visar till exempel på en dålig anslutning. Så ja, det är faktiskt motiverat att använda det extrema testinstrumentet även för tre simpla uttag.
Vad är orimligt högt värde?, var ligger gränsen? Jag brukar ju också använda sådana instrument, och skulle vara lite glad över lite vägledning.
Och en bonusfråga, hur kollar du fasledarens anslutningsresistans med ditt instrument, för du måste väl kolla alla anslutningar, antar jag.
Jag har läst om det och även själv märkt på trafiken. Stora lass som åker i bra bit över 100km/h. Har man då färdskrivare i bilen? Som krävs av svenskreggade lastbilar.Nyfniken skrev:
Läst om det att det är bla olika löner dvs orättvisor mot svenska förare.
Även andra saker som bränsle och skatt mm. Visst måste de kanske tanka i Sverige.
Låter kanske som jag vill förbjuda all utländsk trafik. Men man kanske borde gå mer efter svenska regler på svenska vägar.
Ja det skiljer sig inte var man är medborgare okej....Demmpa skrev:Vad skiljer förfaringssättet för en svensk person kontra för en utländsk person för att få jobba som anställd elektriker?
Vad skiljer förfaringssättet för en svensk person kontra för en utländsk person för att få jobba som egen elektriker?
Ingenting!
Det är alltså lika lätt/svårt oberoende var man kommer ifrån.
Men vi tar nu.
Jag jobbar som Elektriker i Norge. Har gått Norsk utbildning. Jobbar till ett elföretag i Norge. Nu är jag besök hos min släkting i Sverige. Han vill att jag ska installera ett nytt eluttag.
Är det lika lagligt nu? Och lika internationellt?