94 617 läst · 585 svar
95k läst
585 svar
Hur många elektriker behövs och hur lång tid tar det att fixa fler eluttag
Tänkte det var lika bra att gå till botten och fråga Elsäkerhetsverket: Utifrån svaret kan vi dra slutsatsen att precis som Sauron upplyst sås akll inte Stickproppar och uttag vara CE märkta utifrån Lågvoltsdirektivet. De kan dock mycket väl vara CE märkta utifrån andra direktiv tex RoHs. Mao ett uttag kan ha en CE märkning, men för att vara säker på vad den märkningen innebär och vilket direktiv det avses, så behöver man begära hem CE certifikatet av tillverkaren.Mikael_L skrev:
Svar:
Hejsan!
Stickproppar och uttag ska (ur elsäkerhetsperspektivet) mycket riktigt inte vara CE-märkta då dessa lyder under nationell standard.
Det finns dock andra CE-märkningsdirektiv än lågspänningsdirektivet som gör att en stickpropp eller ett uttag ändå kan vara föremål för CE-märkning. Ett sådant exempel är RoHS-direktivet som hanterar produkters kemikalieinnehåll.
Så svaret på din fråga är alltså att det beror på produkternas egenskaper huruvida de ska vara CE-märkta eller inte.
https://www.elinstallatoren.se/2017/06/oenighet-kring-varfor-wagoklammor-brinner/S SueCia skrev:Torix slutade jag använda helt när jag provade Wago första gången, vi har inte en enda torix kvar på hyllan och ska man in i en gammal kopplingsdosa med torix i så klipper man av dom och gör om dosan med wago.
innan nån börjar grina om att man slösar med kundens pengar, elektrikern kostar över 100kr per 10 minuter och torix tar flera minuter extra att koppla i en mer välfylld dosa. Wago är nästan gratis då.
Hej alla
Det har nu gått 5 dagar sedan jag mejlade den mejl som stod på fakturan, om att den var felm jag har inte fått ett livstecken. Jag mejlade idag igen, samt sökte upp en mejl till som verkar gå direkt till firman. Ännu inte hört något..väntar de ut mig så att jag antingen måste betala räkningen eller inte.
Jag får försöka nå dom under morgondagen via telefon, men hade hoppats slippa det för att få mer skriftliga bevis samt att man kanske ändå inte får prata med rätt person och detta suger sådan energi.
Vet ni hur jag gör med räkningen? Vad dom än skulle kunna hitta på då står det fortfarande jordade uttag på räkningen när jag har fått ojodrade vilket bara det visar att räkningen är fel ju och när något är fel måste man ju få det rättat innan man betalar och någon som faktiskt SVARAR.
Det har nu gått 5 dagar sedan jag mejlade den mejl som stod på fakturan, om att den var felm jag har inte fått ett livstecken. Jag mejlade idag igen, samt sökte upp en mejl till som verkar gå direkt till firman. Ännu inte hört något..väntar de ut mig så att jag antingen måste betala räkningen eller inte.
Jag får försöka nå dom under morgondagen via telefon, men hade hoppats slippa det för att få mer skriftliga bevis samt att man kanske ändå inte får prata med rätt person och detta suger sådan energi.
Vet ni hur jag gör med räkningen? Vad dom än skulle kunna hitta på då står det fortfarande jordade uttag på räkningen när jag har fått ojodrade vilket bara det visar att räkningen är fel ju och när något är fel måste man ju få det rättat innan man betalar och någon som faktiskt SVARAR.
Betala det du anser vara korrekt enligt avtal (kom ihåg plus 15 procent som är att anse som okej på ungefärligt pris). Resten bestrider du skriftligt, exempelvis via e-post. Vill du vara helt säker så skicka rek som är vidimerat i två ex varav du sparar ett. Den kostnaden kan du också ta med i bestridandet.A Alwaysandforever2012 skrev:Hej alla
Jag hade betalt de två tusen. Vill de ha dessa extra 15 procenten får de komma med en bra förklaring varför det är motiverat.X Xanthopteryx skrev:Betala det du anser vara korrekt enligt avtal (kom ihåg plus 15 procent som är att anse som okej på ungefärligt pris). Resten bestrider du skriftligt, exempelvis via e-post. Vill du vara helt säker så skicka rek som är vidimerat i två ex varav du sparar ett. Den kostnaden kan du också ta med i bestridandet.
Ja, det enda är ju att man är rädd att en annan kan få nån anmärkning eller något
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 280 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 280 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 806 inlägg
Det var angående att flertalet elektriker använder Wago-klämmor så att de ska vara försiktiga med dem och även om de vet om att man helst inte ska ha flertrådiga kablar så är det bra att veta för de som inte är utbildade elektriker.Bo.Siltberg skrev: