94 630 läst · 585 svar
95k läst
585 svar
Hur många elektriker behövs och hur lång tid tar det att fixa fler eluttag
Jag frågade vad som var skälig tid/peng för jobbet,inte vad firman angav...M Mortsken skrev:
Du kanske borde läst TS första inlägg iaf, och inte bara tittat på bilden...T tretorna skrev:
Framgår i texten att det är ojordade vägguttag som monterats, sedan att firman inte kan hålla koll är en annan femma.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 283 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 283 inlägg
När du lägger ut det så inser jag att det inte är ett enmansjobb. Det är inte ens ett tvåmansjobb. Tre uttag som ska fästas och tre kablar som ska klamras gör lämpligen av 6 personer.F foppa skrev:
Enda haken möjligen för kunden blir ju då att det är 6 ggr restiden.
Eller så kanske en professionell firma kan avgöra om det behövs fler personer för att montera 3 uttag med utanpåliggande kabeldragning utan att besöka platsen, men det känns långsökt ...
M mojjen skrev:Då måste jag nog uppriktigt fråga om du själv förstått reglerna. Enligt lågspänningsdirektivet skall elmaterial inklusive material som kopplingsmaterial etc CE märkas för att överhuvudtaget få säljas inom EU. Finns fåtal undantag, tex en kundspecifik specalanläggning/maskin som inte skall ut på marknaden. Som exempel har schneider CE dokument som täcker in både exxact och trend. Har svårt att de att detta bolag skulle göra en sådan miss på ett av sina största serier.
Om du har fakta dom motsäger detta så dela gärna med dig, i så fall något helt nytt flr mig (En rak hänvisning till lågspänningsdirektivet är inte fakta).
bifogar länk till schneider ce dokument för exxakt och trend. Tror inte dom hade ce märkt av misstag.
[länk]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0035&qid=1662336027288&from=EN
Jag har inte sett förutsättningarna. Men mer än två timmar tycker jag inte är skäligt om det inte är något specialfall.F foppa skrev:
Hur menar du att det är relevant?
Du förstår vad lämna ett pris innan jobbet startar innebär väl?
Omöjligt för mig att svara på då jag inte sett anläggningen, men spontant skulle jag säga, kontinuitetsmätning, felkretsimpedans/kortslutningsström och en meggning, finns det JFB sedan tidigare skulle jag nog även utfört test på den.S SueCia skrev:
S Sauron skrev:
Du har helt rätt stickproppar och Uttag är undantagna, Nytt för migS Sauron skrev:
Det avser dock specifikt enbart uttag och stickkontakt. Inte strömbrytare etc som dus avarde Mikel.
Men du ahr rätt i sak ett eluttag behöver inte CE märkas, vad jag kan se.
Jag har inte nämnt strömbrytare i mina inlägg.M mojjen skrev:
/Roger
Skulle vara trevligt om du kunde ha en bättre attityd här i gruppen. Finns ingen anledning att låta dryg. Meningen är att man ska kunna ställa frågor här utan att få kommentarer som din .V Villaägarenr1 skrev:
Dock måste dessa uppfylla svenska regler. Inga andra uttag, såsom brittiska, får säljas i Sverige. Ej heller produkter som har andra stickisar än svenska får säljas här.M mojjen skrev:
Några få undantag finns. I sedvanlig ordning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 283 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 283 inlägg
Det är uppenbart att man som beställare måste vara extremt nog i sin kommunikation med vissa hantverkare, medan vanlig kommunikation går bra med de allra flesta. Alla hantverkare jag har anlitat har varit väldigt lätta att kommunicera och de missförstår inte precis allt, men det finns uppenbart en annan grupp också.
- Det finns en grupp som tror att man talar om jordade uttag även om det redan nämnt massor med gånger att det är ojordat man talar om
- Det finns en grupp som tror att om man talar om utanpåliggande kabeldragning så menar man kanske att dra FK i rör
- Det finns en grupp som tror att när kunden frågar om ett pris på ett jobb så menar kunden bara vad just själva arbetet att montera kostar, kunden är ointresserad av kostnad för resa, material och funktionskontroll. Det kan man lägga på senare till sitt angivna pris
Efter många år som elektriker samt ännu fler år som egen företagare kan jag lova dig att det är ungefär lika vanligt med "svåra" beställare som det är med "svåra" företagare.Fairlane skrev:Det är uppenbart att man som beställare måste vara extremt nog i sin kommunikation med vissa hantverkare, medan vanlig kommunikation går bra med de allra flesta. Alla hantverkare jag har anlitat har varit väldigt lätta att kommunicera och de missförstår inte precis allt, men det finns uppenbart en annan grupp också.
Grupperna ovan (eller om det är samma grupp) brukar gärna poängtera hur jobbiga privatpersoner är. Själv ser jag det mer som att de skulle behöva öva på sin kommunikationsförmåga, men så länge de inte gör det så är det nog bäst om de inte jobbar med privatpersoner.
- Det finns en grupp som tror att man talar om jordade uttag även om det redan nämnt massor med gånger att det är ojordat man talar om
- Det finns en grupp som tror att om man talar om utanpåliggande kabeldragning så menar man kanske att dra FK i rör
- Det finns en grupp som tror att när kunden frågar om ett pris på ett jobb så menar kunden bara vad just själva arbetet att montera kostar, kunden är ointresserad av kostnad för resa, material och funktionskontroll. Det kan man lägga på senare till sitt angivna pris
Ps
Vill även påpeka att dom inte hör till majoriteten av beställare eller utförare utan det är en mindre del i bägge leden.