E elmont skrev:
Efter många år som elektriker samt ännu fler år som egen företagare kan jag lova dig att det är ungefär lika vanligt med "svåra" beställare som det är med "svåra" företagare.
Ps
Vill även påpeka att dom inte hör till majoriteten av beställare eller utförare utan det är en mindre del i bägge leden.
Visst, men i detta fall kan det väl inte vara så svårt kan man tycka.
3 utanpåliggande uttag i samma rum, ok 2000 efter rot säger företaget.
Se'n kommer fakturan på det dubbla...
 
Fairlane
E elmont skrev:
Efter många år som elektriker samt ännu fler år som egen företagare kan jag lova dig att det är ungefär lika vanligt med "svåra" beställare som det är med "svåra" företagare.
Ps
Vill även påpeka att dom inte hör till majoriteten av beställare eller utförare utan det är en mindre del i bägge leden.
Det håller jag helt med om. Det finns självklart väldigt struliga beställare. De får man som leverantör av vara/tjänst lära sig hantera, antingen genom att vara extremt tydligt, ta skriftligt på allt, tacka nej till affären, eller hitta ett sätt att få det att fungera. Jag hade en gång en kund som var besvärlig på det sätt att oavsett vilket lösningsförslag man la fram på ett problem så ville han ändra en sak, alltid, 100% av gångerna. Många ledsnade på att jobba med honom, men vi löste det genom att i varje lösningsförslag vi gav plantera in ett uppenbart fel som han kunde "laga". Det är lite riskabelt förstås, för det kan ju se ut som att man inte vet vad man håller på med, men här var det en fråga om psykologi och kunden var väldigt nöjd och vi kunde samarbeta väldigt bra under många år.

Ibland blir det också missförstånd, även om man tycker att man varit tydlig, det får man försöka hantera och kanske lära sig något av. Ibland anser jag felet ligger 100% på min beställare, men ibland inser jag att jag själv kanske kunde varit lite tydligare än jag var. Jag beskrev saker utifrån min världsbild och insåg inte att kunden inte hade samma erfarenheter och kunskap. Det har jag tagit till mig till nästa jobb, så jag gör bättre nästa gång. Om man däremot blir förvånad, eller upprörd för att kunden var intresserad av totalpris när den frågade "vad kan det här jobbet gå på?" och inte bara ville veta vad själva kostnaden för arbete var, ja då vill man inte förstå.
 
  • Gilla
Anders Björk och 2 till
  • Laddar…
Som alltid är det i princip omöjligt att ha en bestämd uppfattning då man bara har "andrahandsuppgifter" från en part. Det är omöjligt att veta om och vad som kan ha skett under resans gång, så jag avstår från att spekulera. För nått jag har lärt mig genom åren är att folk har en tendens att, vrida, utesluta, undanhålla det som kan vara till deras nackdel. Hur det är i det här fallet har jag inte en aning om men jag litar inte på någon.
 
  • Gilla
10_tummar och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Sixten1970 Sixten1970 skrev:
Omöjligt för mig att svara på då jag inte sett anläggningen, men spontant skulle jag säga, kontinuitetsmätning, felkretsimpedans/kortslutningsström och en meggning, finns det JFB sedan tidigare skulle jag nog även utfört test på den.
Är det vad du brukar göra om du sätter upp ett ojordat vägguttag hemma?
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
S
Sixten1970 Sixten1970 skrev:
Omöjligt för mig att svara på då jag inte sett anläggningen, men spontant skulle jag säga, kontinuitetsmätning, felkretsimpedans/kortslutningsström och en meggning, finns det JFB sedan tidigare skulle jag nog även utfört test på den.
Vad skulle du ha mätt kontinuiteten på? Fasen?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Sauron skrev:
Jag har inte nämnt strömbrytare i mina inlägg.

/Roger
Jag som blandar, det avr Mikael L, so Skrev bal strömbrytare i ett era inlägg, och jag uppfattade attd u bekräfatde. Lägegr mig platt där. Däremot Fick jag intrycket av ditt först inlägg i frågan att detta var en form av övergripande undantag för elinstallationsmaterial. Undantaget avser ju specifikt bara stickproppar och uttag.

Jag är inte ute efter att nagelfara eller försöka "få rätt" tvärtom jag tycker detta var mycket intressant och försöker förstå kraven/undantagen lite mer.
Kan det vara så att det faktiskt inte är förbjudet att CE märka, men det måste inte CE märkas. Dessutom Övertrumfar elsäkerhets bestämmelserna vad som får lov att säljas i resp Land.
Mao en Stickpropp kan vara CE märkt, men får för det inte säljas i vissa länder, pga att de inte uppfyller det specifika landets elsäkerhetsregler.
Mao dessa två undantagsprodukter utgör det "inget frikort" att sälja även om det har en CE märkning???
 
E elmont skrev:
Och då kan man undra varför han köper på Biltema??? I alla fall jag kan köpa kvalitetsgrejer hos grossisten till samma kostnad som om jag köper skit hos Biltema?? Har han inte nått konto hos grossisterna eller vill han få lite mer tid hos sina kunder (det brukar ta ca dubbla tiden med apparater i lågprissotimentet)
fråga inte mig.. han köper där det är prisvärt och utgågend från kundens plånbok.
 
Frågan är ju vad som är prisvärt, skräp hos Biltema eller kvalitet hos en grossist? För som sagt ett elföretag betalar ungefär samma peng för en tex en apparatdosa hos bägge leverantörena. :thinking:
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Mikael_L
M mojjen skrev:
Du har helt rätt stickproppar och Uttag är undantagna, Nytt för mig:)
Det avser dock specifikt enbart uttag och stickkontakt. Inte strömbrytare etc som dus avarde Mikel.
Men du ahr rätt i sak ett eluttag behöver inte CE märkas, vad jag kan se.
https://www.se.com/se/sv/faqs/FAQ000159405/
Och ganska ologiskt så är de Schneider-uttag jag kollade på nu med CE-märke ... :rofl:
De ELKO jag kikade på var någon med, någon utan.
Ett Norwesco aquabest saknade CE-märke, osv
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
Och ganska ologiskt så är de Schneider-uttag jag kollade på nu med CE-märke ... :rofl:
De ELKO jag kikade på var någon med, någon utan.
Ett Norwesco aquabest saknade CE-märke, osv
Som sagt, om man förstår syftet med CE-märkning så uppfattas det inte alls som ologiskt.

Du får ursäkta min ton, men jag är allergisk mot folk som killgissar sig genom livet och som ofta förpestar forum som dessa där man försöker få svar på frågor. Man törs inte lita på någon numera.
 
Här är en bild på det sista uttaget.
 
  • Dubbeluttag monterat på grön vägg med synlig vit kabel och fodral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Alwaysandforever2012 skrev:
Här är en bild på det sista uttaget.
Ser man på, Letti användes.
Vet inte om det ser ut som ett "4h jobb"den där klamringen/böjen.. :whistle:
 
V Villaägarenr1 skrev:
Tycker jag också. Men vissa fattar inte stt de kostar om man inte kavlar upp ärmarna själv.
Om det ska byta från ojordat till jordat så ska man nog akta sig för att försöka själv. Och är det ens tillåtet att leka "Händige Herrn" med sådana jobb, krävs det inte nån licens (eller vad det heter)?
 
Fy bövelen för sånt jävla skit från biltema, rusta osv. Nej Schneider och Elko räcker gott. !!
 
Fairlane
T tretorna skrev:
I det här fallet så är uttagen jordade.
Nu har du en bild att titta på i inlägg #506.
Är du fortfarande övertygad om att de är jordade eller är det helt enkelt så att du i ditt har mot privatkunder inte tagit till sig fakta?
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.