94 339 läst · 585 svar
94k läst
585 svar
Hur många elektriker behövs och hur lång tid tar det att fixa fler eluttag
A Alwaysandforever2012 skrev:Hej,
Jag vill bara dubbelkolla den räkning vi precis fick av elektrikern. Vi bad att fixa 3 extra eluttag från ett ojordat eluttag. Min man frågade om ungefär kostnad för allt inkl. efter rot. Ca 2000 svarar dom och sedan får vi en räkning på nästan det dubbla.. jag gissar på den där dåliga kommunikationen där de ej räkna med resekostnader å material. Jag ville ju ha en hum om vad räkningen skulle landa på för att vara beredd..alla har inte hur mycket pengar som helst extra ..
Iaf det jag funderar på här är.. behöver man vara 2 för att detta jobb och hur lång tid kan det tänkas ta .. självklart fall till fall. Men bara på ungefär för se om detta kan stämma. De har med en lärling. Undrar om den hade behövts.. om det gjorde att det gick mycket snabbare eller inte.. å är lärlingar bara 130kr billigare..
Rummet är inte jättestort så de kanske fick dra 6m
Min man frågade om ungefär kostnad för allt inkl. efter rot. Ca 2000 och fakturan slutade på 2450krA Alwaysandforever2012 skrev:Hej,
Jag vill bara dubbelkolla den räkning vi precis fick av elektrikern. Vi bad att fixa 3 extra eluttag från ett ojordat eluttag. Min man frågade om ungefär kostnad för allt inkl. efter rot. Ca 2000 svarar dom och sedan får vi en räkning på nästan det dubbla.. jag gissar på den där dåliga kommunikationen där de ej räkna med resekostnader å material. Jag ville ju ha en hum om vad räkningen skulle landa på för att vara beredd..alla har inte hur mycket pengar som helst extra ..
Iaf det jag funderar på här är.. behöver man vara 2 för att detta jobb och hur lång tid kan det tänkas ta .. självklart fall till fall. Men bara på ungefär för se om detta kan stämma. De har med en lärling. Undrar om den hade behövts.. om det gjorde att det gick mycket snabbare eller inte.. å är lärlingar bara 130kr billigare..
Var väl bra uppskattat av elektrikern.
Nej. Det finns inget krav i något tvingande regelverk att använda en installationsprovare med logg- och rapportfunktion. Som elektriker förväntas du ha tillräcklig kompetens för att i varje enskilt fall avgöra vilka kontroller som är nödvändiga, och om du vill dokumentera resultatet av dessa eler inte. Om kunden kräver dokumentation kan det vara ett krav men det är givetvis något annat.Perspektiv skrev:
Kontroll av elinstallationer - Den största missuppfattningen i modern tid:
På större byggprojekt finns det däremot ett antal standardavtal, bygglovskrav och brancshöverenskommelser som tvingar fram diverse mätningar, dokument, osv. Det är något helt annat och gäller knappast när en serviceelektriker sätter upp tre utanpåliggande uttag hos en privatkund.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 036 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 036 inlägg
Jag har inte sett något bevis fån dig att det skall ta 17.33 minuter.BirgitS skrev:
Här kan ni hitta hur lång tid det ska ta (på ett ungefär) om förutsättningarna är uppfyllda.
https://www.sef.se/medlem/ackord/ackordstidslista/
Kanske inte helt enkelt för den oinsatte men den ger rätt bra fingervisning om man gör sig omaket att tyda och förstå den.
Ps
Vill man som elektriker tjäna lite mer så jobbar man på ackord, det är enda möjligheten att få lite bättre betalt än vad månadslönen ger. Vad firman debiterar kund påverkar ju på intet vis elektrikerns lön
https://www.sef.se/medlem/ackord/ackordstidslista/
Kanske inte helt enkelt för den oinsatte men den ger rätt bra fingervisning om man gör sig omaket att tyda och förstå den.
Ps
Vill man som elektriker tjäna lite mer så jobbar man på ackord, det är enda möjligheten att få lite bättre betalt än vad månadslönen ger. Vad firman debiterar kund påverkar ju på intet vis elektrikerns lön
Dom försöker blåsa dig, typiskt elektriker.A Alwaysandforever2012 skrev:Hej,
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 291 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 291 inlägg
Läs igen själv.T tretorna skrev:
Nyfiken påtalar att ,i hans bransch så kostar nyanställda pengar innan de kan dra in några pengar och du kontrar med "Brukligt är väl ändå att viss del av vinsten på utförda arbeten avsätts till investeringar?". Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att du anser att den nyanställda är en investering för med andra tolkningar så blir ju ditt svar rena rappakaljan.
Varför ska jag bevisa det?T tretorna skrev:
Ingen har påstått att jobbet ska ta just den tiden. Bara trams från din sida.
Du kan ju läsa i tråden vad några elektriker tycker är ett lämpligt sätt att testa ett nytt ojordat vägguttag.T tretorna skrev:
I det här fallet så är uttagen jordade.BirgitS skrev:Läs igen själv.
Nyfiken påtalar att ,i hans bransch så kostar nyanställda pengar innan de kan dra in några pengar och du kontrar med "Brukligt är väl ändå att viss del av vinsten på utförda arbeten avsätts till investeringar?". Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att du anser att den nyanställda är en investering för med andra tolkningar så blir ju ditt svar rena rappakaljan.
Gå en IFS-kurs och lär dig vad en investering är för något.
Varför ska jag bevisa det?
Ingen har påstått att jobbet ska ta just den tiden. Bara trams från din sida.
Du vet ju med säkerhet att jobbet tog för lång tid, enligt den logiken så måste du veta exakt hur lång tid det skall ta.
Du kan ju läsa i tråden vad några elektriker tycker är ett lämpligt sätt att testa ett nytt ojordat vägguttag.
BirgitS skrev:
Vad jag själv har skrivit har jag ganska bra koll på men att läsa varje inlägg från dessa personer som har som livsuppgift att hata hantverkare går helt enkelt inte.Nyfniken skrev:
Jag försvarar inte elektrikern som tagit betalt för instrumentet, min firma tar inte betalt för att vi använder dylika instrument och testar installationerna, det ingår liksom i jobbet. Sen är jag bara en dum elektriker och använder de instrumenten som min arbetsgivare inhandlar till mig och följer de riktlinjer vi har i vårt egenkontrollprogram.P PatrikJo skrev:Så all den texten, men ändå kan inte ditt instrument för 15000 göra mer än vad min isolationsmätare för 600 kan göra? Men oavsett, varför ska just det instrumentet faktureras separat? Om det är så viktigt att isolationsmäta alla installationer (måste tyda på att alla elektriker är slarviga?) så borde väl det vara en del av standardutrustningen? Inte tar du väl särskilt betalt för skruvmejseln?
Ville bara påvisa med all min text att det är en viss skillnad på hur man mäter en installation och vad olika instrument kan påvisa.
Min arbetsgivare har väl antagligen valt att inhandla Eurotester’s instrument då man får ut alla resultat i en fin rapport om man vill det. Man slipper räkna en del också tänker jag då instrumentet gör det åt en direkt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 291 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 291 inlägg
Då blir ju svar helt åt skogen ibland och man blir inte tagen på allvar.T tretorna skrev:
Varför tror du att TS hatar hantverkare som en livsuppgift?
Inte heller jag gör det för i så fall skulle jag ju inte anlita dem ibland.