S
D Dodger skrev:
Inte alltid. Jag får ofta höra att jag gör snygga, prydliga jobb och att jag är billig...
Jag var sarkastisk.

T tretorna skrev:
Det kanske var så enkelt att dom klamrade varsin sträcka parallellt?
10 meter är en bit, mät upp?
Absolut!
Här är 10m, till exempel.
Hoppställning vid en sjö med texten "10 m" skrivet i rött ovanpå bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle snabbt säga mellan 30 och 35 klammer, av okänd typ.
Kanske Letti, fast då hade nog verktyget kommit med på fakturan.
Dom kanske klamrade så att dom blev trötta och behövde ta en paus?

T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det nog rätt vanligt att företaget tar betalt för lärlingen rätt mycket av dess tid.
Men seriösa företag håller ju lite koll, och debiterar ju inte när det inte är klart att lärlingen har bidragit med sin "arbetstid".

Så har det varit när jag haft praktikanter och lärlingar med mig, i ett företag som är ytterst seriöst.
Praktikant - kostar aldrig något på kundens faktura
Lärling, försöker man först och främst få med på uppdrag där denne ersätter en annan arbetskraft som annars skulle vara med.
Lärlingar får förlägga mycket rör, dra kabel på stegar, vara med som påskjutare eller dragare vid rördragning och annat där de gör en vettig uppgift, som de klarar rätt bra. Och nivån ökar sen sakta.
Då kommer det lärlings timkostnad på fakturan, det är helt rätt och OK, man tar tillvara på kundens intressen, hen betalar inte mer än vad jobbet är värt. Blir ofta lite bättre då lärlingen har nästan halva timpenningen men gör sådana här jobb lika bra som att man hugger med en fullbetald som hjälp.

Men ibland finns det inget lämpligt, då hänger lärlingen med någonstans och bidrar inget speciellt, utan mer lär sig = ingen fakturarad på fakturan.

Att det finns hantverkare och firmor som inte är seriösa är trist, och jag lovar, de är inte bara ett problem för kunderna, utan de är också ett problem för branschen.
Personligen så har jag aldrig sett en lärling åka med utan att göra något.
Även en sådan sak som att bära in materiel och verktyg bör rimligen klassas som arbete.

S SueCia skrev:
Fattar egentligen inte hur dom fick upp kabeln utan hammare heller när jag tänker efter.
På den uppdaterade fakturan står kanske smältlim med?!

S
Det som är orimligt är att säga ett pris och sen fakturera det dubbla.
De fyra timmarna är på inget vis orimligt givet att man gett det priset från början.

Man ska ändå ha i åtanke att många hantverkare är fullbelagda och kanske inte vill ta ett jobb på 2 timmar då det helt enkelt inte är värt 1400kr inkl. moms när man har fullt upp med andra.

För att förtydliga för alla snöflingor, min ståndpunkt är att TS firma har gjort fel, de ger ett lågt pris och faktuerar ett högt. Jag hade däremot inte haft några som helst problem att förstå en debitering på 4 timmar för TS jobb.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
T tretorna skrev:
Personligen så har jag aldrig sett en lärling åka med utan att göra något.
Även en sådan sak som att bära in materiel och verktyg bör rimligen klassas som arbete.
Förhoppningsvis är ju det något som inte pågår under 2h.
Inte på ett jobb där 3st vägguttag ska upp.

• Gilla
  • Haha
Bangan och 1 till
  • Laddar…
S
FredrikR FredrikR skrev:
På den uppdaterade fakturan står smältlim med?!
Har inte sett den faktiskt, för många sidor att leta på nu.
Nu rekommenderar jag TS att kolla så kabeln och vägguttagen inte sitter med smältlim xD

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag var sarkastisk.
Jo, jag förstod det. Tänkte lägga till att jag då skulle kunna höja mitt pris ordentligt, men jag vågade inte med risk för att bli påhoppad här..... ;)

S SueCia skrev:
Har inte sett den faktiskt, för många sidor att leta på nu.
Nu rekommenderar jag TS att kolla så kabeln och vägguttagen inte sitter med smältlim xD
Jag missade ett kanske, och ev en smiley i mitt inlägg, men jag inser att du förstod. ;)(y)

T
FredrikR FredrikR skrev:
Absolut!
[bild]

Om du tror att det bara är att smacka dit 35 klammers så fortsätt med det. Jag vill inte ha ett sådant arbete utfört i mitt hus, för jag vet att det mest troligt ser för jävligt ut.

FredrikR FredrikR skrev:
Absolut!
[bild]

De där 10 metrarna som du visar har jag full förståelse för att det krävs 2 man och fyra timmar... ;)

• Haha
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är ingen som har missuppfattat det. Däremot är det inte skäligt att debitera 4 timmars jobb för att sätta upp 3 ojordade utanpåliggande vägguttag i ett enda rum samt dra 10 m kabel från befintligt vägguttag i samma rum till dessa nya vägguttag. Det är vad som är skäligt som lagen bryr sig om.
Du skulle aldrig vinna en tvist med ditt argument.

T tretorna skrev:
Om du tror att det bara är att smacka dit 35 klammers så fortsätt med det. Jag vill inte ha ett sådant arbete utfört i mitt hus, för jag vet att det mest troligt ser för jävligt ut.
Haha, herre min skapare...
Ja det är ju behörighetskrävande, så att någon normalhändig skulle kunna klamra 10m kabel snyggt inomhus kan inte vara troligt.
Vill man ha det snyggt tar det onormalt lång tid, så är det bara!

• Haha
Dilato
  • Laddar…
T
FredrikR FredrikR skrev:
Haha, herre min skapare...
Ja det är ju behörighetskrävande, så att någon normalhändig skulle kunna klamra 10m kabel inomhus kan inte vara troligt.
Vill man ha det snyggt tar det onormalt lång tid, så är det bara!
Visst är det så, det finns dom som sätter indelningen med en precision om 1-2 mm, är förövrigt ett krav hos vissa beställare.

BirgitS
T tretorna skrev:
Du skulle aldrig vinna en tvist med ditt argument.
Just med argumentet vad som är skäligt pris/tidsåtgång har haft framgång.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.