94 272 läst · 585 svar
94k läst
585 svar
Hur många elektriker behövs och hur lång tid tar det att fixa fler eluttag
Absolut!T tretorna skrev:
Här är 10m, till exempel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle snabbt säga mellan 30 och 35 klammer, av okänd typ.
Kanske Letti, fast då hade nog verktyget kommit med på fakturan.
Dom kanske klamrade så att dom blev trötta och behövde ta en paus?
Personligen så har jag aldrig sett en lärling åka med utan att göra något.Mikael_L skrev:Nu är det nog rätt vanligt att företaget tar betalt för lärlingen rätt mycket av dess tid.
Men seriösa företag håller ju lite koll, och debiterar ju inte när det inte är klart att lärlingen har bidragit med sin "arbetstid".
Så har det varit när jag haft praktikanter och lärlingar med mig, i ett företag som är ytterst seriöst.
Praktikant - kostar aldrig något på kundens faktura
Lärling, försöker man först och främst få med på uppdrag där denne ersätter en annan arbetskraft som annars skulle vara med.
Lärlingar får förlägga mycket rör, dra kabel på stegar, vara med som påskjutare eller dragare vid rördragning och annat där de gör en vettig uppgift, som de klarar rätt bra. Och nivån ökar sen sakta.
Då kommer det lärlings timkostnad på fakturan, det är helt rätt och OK, man tar tillvara på kundens intressen, hen betalar inte mer än vad jobbet är värt. Blir ofta lite bättre då lärlingen har nästan halva timpenningen men gör sådana här jobb lika bra som att man hugger med en fullbetald som hjälp.
Men ibland finns det inget lämpligt, då hänger lärlingen med någonstans och bidrar inget speciellt, utan mer lär sig = ingen fakturarad på fakturan.
Att det finns hantverkare och firmor som inte är seriösa är trist, och jag lovar, de är inte bara ett problem för kunderna, utan de är också ett problem för branschen.
Även en sådan sak som att bära in materiel och verktyg bör rimligen klassas som arbete.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
Det som är orimligt är att säga ett pris och sen fakturera det dubbla.
De fyra timmarna är på inget vis orimligt givet att man gett det priset från början.
Man ska ändå ha i åtanke att många hantverkare är fullbelagda och kanske inte vill ta ett jobb på 2 timmar då det helt enkelt inte är värt 1400kr inkl. moms när man har fullt upp med andra.
För att förtydliga för alla snöflingor, min ståndpunkt är att TS firma har gjort fel, de ger ett lågt pris och faktuerar ett högt. Jag hade däremot inte haft några som helst problem att förstå en debitering på 4 timmar för TS jobb.
De fyra timmarna är på inget vis orimligt givet att man gett det priset från början.
Man ska ändå ha i åtanke att många hantverkare är fullbelagda och kanske inte vill ta ett jobb på 2 timmar då det helt enkelt inte är värt 1400kr inkl. moms när man har fullt upp med andra.
För att förtydliga för alla snöflingor, min ståndpunkt är att TS firma har gjort fel, de ger ett lågt pris och faktuerar ett högt. Jag hade däremot inte haft några som helst problem att förstå en debitering på 4 timmar för TS jobb.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
Om du tror att det bara är att smacka dit 35 klammers så fortsätt med det. Jag vill inte ha ett sådant arbete utfört i mitt hus, för jag vet att det mest troligt ser för jävligt ut.FredrikR skrev:
De där 10 metrarna som du visar har jag full förståelse för att det krävs 2 man och fyra timmar...FredrikR skrev:
Du skulle aldrig vinna en tvist med ditt argument.BirgitS skrev:Nej, det är ingen som har missuppfattat det. Däremot är det inte skäligt att debitera 4 timmars jobb för att sätta upp 3 ojordade utanpåliggande vägguttag i ett enda rum samt dra 10 m kabel från befintligt vägguttag i samma rum till dessa nya vägguttag. Det är vad som är skäligt som lagen bryr sig om.
Haha, herre min skapare...T tretorna skrev:
Ja det är ju behörighetskrävande, så att någon normalhändig skulle kunna klamra 10m kabel snyggt inomhus kan inte vara troligt.
Vill man ha det snyggt tar det onormalt lång tid, så är det bara!
Visst är det så, det finns dom som sätter indelningen med en precision om 1-2 mm, är förövrigt ett krav hos vissa beställare.FredrikR skrev: