94 276 läst · 585 svar
94k läst
585 svar
Hur många elektriker behövs och hur lång tid tar det att fixa fler eluttag
Jag tror inte att @Fairlane eller flera andra missuppfattar vad en lärling är och vem som står för lärlingens lön.T tretorna skrev:
En lärling får sin lön från företaget den är anställd hos.
Företagets kunder betalar alltid en lärlings lön indirekt genom påslag på det ordinarie timpriset, kanske bara någon krona.
Sen när lärlingen börjar bli mer självgående så kan företaget börja ta betalt för lärlingen genom en separat post på fakturan.
Ett företag som kontinuerligt har ”max antal lärlingar” och där lärlingarna byter företag så fort de är klara med lärlingsutbildningen behöver ta ut en högre timkostnad av kunderna än ett företag som sällan tar in någon lärling & där lärlingen fortsätter att jobba efter lärlingsperioden.
Det finns många firmor som specar och tar direkt betalt för sina lärlingar.Demmpa skrev:Jag tror inte att @Fairlane eller flera andra missuppfattar vad en lärling är och vem som står för lärlingens lön.
En lärling får sin lön från företaget den är anställd hos.
Företagets kunder betalar alltid en lärlings lön indirekt genom påslag på det ordinarie timpriset, kanske bara någon krona.
Sen när lärlingen börjar bli mer självgående så kan företaget börja ta betalt för lärlingen genom en separat post på fakturan.
Ett företag som kontinuerligt har ”max antal lärlingar” och där lärlingarna byter företag så fort de är klara med lärlingsutbildningen behöver ta ut en högre timkostnad av kunderna än ett företag som sällan tar in någon lärling & där lärlingen fortsätter att jobba efter lärlingsperioden.
Vi har en nyanställd på firman jag jobbar på. De kommande veckorna är det ett fullspäckat schema med utbildningar. Det är ett antal datasystem, larm, inpassering, säkerhetskontroller, fotografering, intervjuer, tjänstebilar. Listan tar aldrig slut.T tretorna skrev:
Vilken kund tycker du att vi ska fakturera för den här tiden?
Nu var det inte min mening att "stjäla" TS uppmärksamhet i den här tråden, utan bara att påvisa orimligheten att alla testare skulle ha en livslängd på 20 år.Demmpa skrev:Det går alltid att lägg in ett äldre operativsystem med tillhörande äldre programvaror på vilken dator som helst, det är bara att lägga in ”WmWare” innan och skapa virtuell dator.
Det finns även olika typer av ”donglar” så att man tex kan koppla in RS232, RS485, IDE/PATA, mm till en dator som saknar dessa anslutningar.
Men visst, du kan säkert ta ett 20 år gammalt instrument (eller t.ex en skrivare som de flesta känner till bättre) och med hjälp av vissa attiraljer och installationer få den att fungera tillsammans med en "ny" dator. Men som jag som har en stationär dator på kontoret, en bärbar dator i bilen och en stationär dator hemma där jag använder alla tre till instrumentet, så skulle jag alltså behöva modifiera alla tre datorerna. "Donglar" i all ära, men har man då tre arbetsplatser så känns det som en pryl som ständigt skulle saknas någonstans
Skulle jag sedan inte ha kunskapen att installera operativsystem mm så är ju det en tjänst som jag behöver köpa in. Den tjänsten behöver jag då även köpa in varje gång jag byter ut någon av datorerna och då skulle iaf jag (och säkert många med mig) välja att köpa ett nytt mätinstrument som är direkt kompatibelt med nyare datorer.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg