T tretorna skrev:
Ett exempel vore på sin plats.
Du återkommer till att det går fortare om man är två, men i ts fall verkar det knappt ha varit styrfart på gossarna.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
BirgitS
T tretorna skrev:
Tänk om det nu tog fyra timmar och är överjävligt snyggt klammrat samt att uttagen sitter spikrakt.
Gjort av en lärling?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T tretorna skrev:
Jag tror att du har missuppfattat vad en lärling är. En lärling är inte något som är gratis för varken kund eller företag där lärligen är ANSTÄLLD.
Jag tror inte att @Fairlane eller flera andra missuppfattar vad en lärling är och vem som står för lärlingens lön.

En lärling får sin lön från företaget den är anställd hos.
Företagets kunder betalar alltid en lärlings lön indirekt genom påslag på det ordinarie timpriset, kanske bara någon krona.
Sen när lärlingen börjar bli mer självgående så kan företaget börja ta betalt för lärlingen genom en separat post på fakturan.

Ett företag som kontinuerligt har ”max antal lärlingar” och där lärlingarna byter företag så fort de är klara med lärlingsutbildningen behöver ta ut en högre timkostnad av kunderna än ett företag som sällan tar in någon lärling & där lärlingen fortsätter att jobba efter lärlingsperioden.

T tretorna skrev:
Tänk om det nu tog fyra timmar och är överjävligt snyggt klammrat samt att uttagen sitter spikrakt.
Varför skulle det inte vara det med 2h på fakturan?

Att faktuera för en lärling utöver elektrikern för att sätta 3 utanpåliggande uttag tycker inte jag känns så seriöst gjort av firman. Utan mer för att ta ut lite extra för jobbet.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T
FredrikR FredrikR skrev:
Varför skulle det inte vara det med 2h på fakturan?
Varför skulle det inte gå att göra på en kvart?
Förresten så står det väl 2h på fakturan?

A Alwaysandforever2012 skrev:
Jag har inte argumenterat mer än just påpekat fel pris. Men tänker i steg b om de säger nej eller skyller ifrån sig.
Då står du på dig och hänvisar till tidigare uppgiven prisuppgift, samt att du tycker materialet var lite dyrt trots 15% rabatt.

Mikael_L
T tretorna skrev:
Jag tror att du har missuppfattat vad en lärling är. En lärling är inte något som är gratis för varken kund eller företag där lärligen är ANSTÄLLD.
Ett tips till dig:
https://lagen.nu/1985:716

T tretorna skrev:
Varför skulle det inte gå att göra på en kvart?
Förresten så står det väl 2h på fakturan?
Ja, gånger 2.
Det går ju fortare om man är 2 hävdar du.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T
Demmpa Demmpa skrev:
Jag tror inte att @Fairlane eller flera andra missuppfattar vad en lärling är och vem som står för lärlingens lön.

En lärling får sin lön från företaget den är anställd hos.
Företagets kunder betalar alltid en lärlings lön indirekt genom påslag på det ordinarie timpriset, kanske bara någon krona.
Sen när lärlingen börjar bli mer självgående så kan företaget börja ta betalt för lärlingen genom en separat post på fakturan.

Ett företag som kontinuerligt har ”max antal lärlingar” och där lärlingarna byter företag så fort de är klara med lärlingsutbildningen behöver ta ut en högre timkostnad av kunderna än ett företag som sällan tar in någon lärling & där lärlingen fortsätter att jobba efter lärlingsperioden.
Det finns många firmor som specar och tar direkt betalt för sina lärlingar.

T tretorna skrev:
Vi har en nyanställd på firman jag jobbar på. De kommande veckorna är det ett fullspäckat schema med utbildningar. Det är ett antal datasystem, larm, inpassering, säkerhetskontroller, fotografering, intervjuer, tjänstebilar. Listan tar aldrig slut.

Vilken kund tycker du att vi ska fakturera för den här tiden?

• Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
T tretorna skrev:
Ett exempel vore på sin plats.
T tretorna skrev:
Hobbypsokolog

T
BirgitS BirgitS skrev:
Gjort av en lärling?
Hemligheten bakom snygg klammring är att det tar längre tid än att bara smacka upp något. Varför ska en lärling inte kunna klammra snyggt?

Demmpa Demmpa skrev:
Det går alltid att lägg in ett äldre operativsystem med tillhörande äldre programvaror på vilken dator som helst, det är bara att lägga in ”WmWare” innan och skapa virtuell dator.

Det finns även olika typer av ”donglar” så att man tex kan koppla in RS232, RS485, IDE/PATA, mm till en dator som saknar dessa anslutningar.
Nu var det inte min mening att "stjäla" TS uppmärksamhet i den här tråden, utan bara att påvisa orimligheten att alla testare skulle ha en livslängd på 20 år.

Men visst, du kan säkert ta ett 20 år gammalt instrument (eller t.ex en skrivare som de flesta känner till bättre) och med hjälp av vissa attiraljer och installationer få den att fungera tillsammans med en "ny" dator. Men som jag som har en stationär dator på kontoret, en bärbar dator i bilen och en stationär dator hemma där jag använder alla tre till instrumentet, så skulle jag alltså behöva modifiera alla tre datorerna. "Donglar" i all ära, men har man då tre arbetsplatser så känns det som en pryl som ständigt skulle saknas någonstans

Skulle jag sedan inte ha kunskapen att installera operativsystem mm så är ju det en tjänst som jag behöver köpa in. Den tjänsten behöver jag då även köpa in varje gång jag byter ut någon av datorerna och då skulle iaf jag (och säkert många med mig) välja att köpa ett nytt mätinstrument som är direkt kompatibelt med nyare datorer.

S
T tretorna skrev:
Det kan det inte vara för de har inte debiterat för användningen av vattenpass. ;)

• Haha
  • Wow
Bangan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.