M Mortsken skrev:
Du behöver inte argumentera något alls i början.
Skriv att du fått ett ca pris på 2000. Vill de sen vara 10 pers eller använda dyra mätverktyg så är det helt ok. Men summan ska oavsett vara ca 2000 ändå.
Jag har inte argumenterat mer än just påpekat fel pris. Men tänker i steg b om de säger nej eller skyller ifrån sig.

kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alla branscher är lite olika.
Inom el är man lärling i 1600 timmar (ca 9 månader), de första 720 timmarna med lägre lön och inget anställningsavtal, sen steppar man upp med ett par tusen till i lön och får ett tillsvidare anställningsavtal.
Sen efter 1, 2 och 3 år så blir man ettårsmontör, tvåårsmontör och sen fullbetald.
Lönerna betalar företaget, och du kan lätt googla fram beloppen, i regioner med tryck i byggsvängen får typ alla över avtalsmässig lön, ofta redan som lärling.

Under utbildningen har man som regel några praktikperioder, det betalar företaget inget för.
Praktikanterna är perfekt att ta med sig när man behöver någon "på andra sidan" när man ska dra lite besvärliga kablar osv. De får tyvärr inte så ofta utföra roliga eller lärorika arbetsuppgifter, fast även skitjobben ingår ju yrket, så klart att de även ska lära sig detta.
Det beror en hel del på vilken firma de hamnat hos, en del har bra personalpolitik, och ser praktikanter och sen lärling som en väg till kompetensförsörjningen. Som en sa som jag pratade med, när vi haft hen som praktikant i 3 år och sen lärling vet vi ju rätt säkert att det är ett ämne man tror på och dessutom haft chansen att forma denne in i företagets tänk och kultur.

Det finna andra vägar in i elektrikeryrket, främst industrielektriker, som är på annat vis, men denna är dock den absolut vanligaste.
Tack för att du förklarade. Så blir nog alla klokare.

Som du nämner det finns seriösa och oseriösa. Kan bara säga från min egen del att när jag började söka jobb i Sverige. Blev jag praktikant på en firma som bla installerade el. Min betalning kom från Försäkringskassan. Efter allt det här gör jag helt annat idag! Men helt bortkastat var det ju inte man fick ju lära sig lite om hur sakerna el, larm, telefoni mm fungerar i Sverige. Att bla telfonin har 4 trådar och kopplas i serie pga sekretess regler ;)

T
Fairlane Fairlane skrev:
Självklart och om kunden inte beställt det så kan jag inte fakturera för det.

Vi är alltså överens om att elfirma gjorde fel som fakturerade för lärlingen och att argumentet "elfirman har ju en kostnad för lärlingen" är ointressant. Bra att vi är överens.
Jag tror att du har missuppfattat vad en lärling är. En lärling är inte något som är gratis för varken kund eller företag där lärligen är ANSTÄLLD.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T
FredrikR FredrikR skrev:
Beställde ts 2 elektriker för att montera 3 ojordade vägguttag och klamra 10m kabel?

Nej just det.
Det är ganska ointressant om det är en eller två elektriker som utförde arbetet. Ibland är det så att om du är två personer så går det mer än dubbelt så fort=vinst för kunden.

• Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T tretorna skrev:
Jag tror att du har missuppfattat vad en lärling är. En lärling är inte något som är gratis för varken kund eller företag där lärligen är ANSTÄLLD.
Nej, det är ingen som har missuppfattat det. Däremot är det inte skäligt att debitera 4 timmars jobb för att sätta upp 3 ojordade utanpåliggande vägguttag i ett enda rum samt dra 10 m kabel från befintligt vägguttag i samma rum till dessa nya vägguttag. Det är vad som är skäligt som lagen bryr sig om.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
T tretorna skrev:
Det är ganska ointressant om det är en eller två elektriker som utförde arbetet. Ibland är det så att om du är två personer så går det mer än dubbelt så fort=vinst för kunden.
Ja, men så var det inte på detta jobb.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Återvänd till flashback och trolla där.
Här bidrar du inget (Ja, jag vet, det var inte din avsikt heller, du är antagligen en sån samhällsparasit som sitter på nätterna i källaren till dina föräldrars hus och jobbar med att försöka förarga folk)
Tryter argumenten nu igen.

BirgitS
T tretorna skrev:
Tryter argumenten nu igen.
De verkar ju tryta för dig eftersom du kommer med argument som inte är relevanta i TS fall.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
De verkar ju tryta för dig eftersom du kommer med argument som inte är relevanta i TS fall.
Ett exempel vore på sin plats.

T
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men så var det inte på detta jobb.
Hur vet du det?

T tretorna skrev:
Gick inte speciellt fort i det här specifika fallet, tycker du?
Inte ens om vi tänker oss betongvägg.

Trots 2 hantverkare varav en lärling.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T tretorna skrev:
Hur vet du det?
Hur vet du motsatsen?

Är 2x2h rimligt för klamra 10m kabel och montera 3 vägguttag? En halv arbetsdag!

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T tretorna skrev:
Ett exempel vore på sin plats.
Se inlägg 380 och 381.
T tretorna skrev:
Hur vet du det?
För att bidra i diskussionen kan du ju förklara på vilket sätt det underlättar att vara två elektriker för att sätta upp 3 ojordade utanpåliggande vägguttag i ett enda rum samt dra 10 m kabel från befintligt vägguttag i samma rum till dessa nya vägguttag. Du kan ju då även komplettera med varför det är rimligt att detta lilla jobb tar 4 timmar.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är ingen som har missuppfattat det. Däremot är det inte skäligt att debitera 4 timmars jobb för att sätta upp 3 ojordade utanpåliggande vägguttag i ett enda rum samt dra 10 m kabel från befintligt vägguttag i samma rum till dessa nya vägguttag. Det är vad som är skäligt som lagen bryr sig om.
Tänk om det nu tog fyra timmar och är överjävligt snyggt klammrat samt att uttagen sitter spikrakt.

• Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast för slutkontroll/egenkontroll av lite större installationer kan den (eller andra instrument med inbyggda datastrukturer) spara en del tid.
Som sagt, vid två eller tre tillfällen har jag suttit på "kontoret" och matat in en hel testplan, med först Zför, Uin osv, sen en radda med samtliga JFB och sen under dessa i trädstruktur samtliga grupper under varje JFB.
Det låter lite bökigt kanske, men går rätt snabbt i en eurotester i alla fall.
Sen har jag dragit iväg och mätt.
Och då kommer nästa teststeg så fort ett är klart, man glömmer eller missar inget, och man behöver inte hålla på och anteckna mätvärden, så det går snabbt väl på plats. Ja, detta kan ha sparat en timme vid var och ett av tillfällena.
Men håller man på mycket med sådana här projekt, så har man naturligtvis bra instrument, och byter ibland, inte för att det inte längre fungerar, utan för en bättre funktionalitet, som lönar sig på den här nivån.
men nu var det ju tre uttag vi pratade om.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.