94 281 läst · 585 svar
94k läst
585 svar
Hur många elektriker behövs och hur lång tid tar det att fixa fler eluttag
Nej.Mikael_L skrev:
Över 44 000 inlägg. Är allt killgissningar?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 931 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 931 inlägg
Självklart och om kunden inte beställt det så kan jag inte fakturera för det.T tretorna skrev:
Vi är alltså överens om att elfirma gjorde fel som fakturerade för lärlingen och att argumentet "elfirman har ju en kostnad för lärlingen" är ointressant. Bra att vi är överens.
Det går alltid att lägg in ett äldre operativsystem med tillhörande äldre programvaror på vilken dator som helst, det är bara att lägga in ”WmWare” innan och skapa virtuell dator.D Dodger skrev:Något problem är det ju inte, jag ifrågasatte bara den uppgivna "livslängden" på 20 år. De fysikaliska lagarna ändras kanske inte så ofta, men eftersom man ansluter mätarna till en dator för att lagra information, skapa projekt mm så är ju frågan hur länge mätarna är kompatibla med de nya datorer och programvaror som kommer. Sedan utvecklas ju mätarna, säkert förenklas handhavandesättet, finesser utvecklas och nyare mätare får säkert utvecklade mätmöjligheter och funktioner som inte de äldre har. Det gör nog också att många väljer att byta ut sina mätare långt innan de blir 20 år.
Det finns även olika typer av ”donglar” så att man tex kan koppla in RS232, RS485, IDE/PATA, mm till en dator som saknar dessa anslutningar.
Tja .. klart en hel del saker går.Demmpa skrev:Det går alltid att lägg in ett äldre operativsystem med tillhörande äldre programvaror på vilken dator som helst, det är bara att lägga in ”WmWare” innan och skapa virtuell dator.
Det finns även olika typer av ”donglar” så att man tex kan koppla in RS232, RS485, IDE/PATA, mm till en dator som saknar dessa anslutningar.
Men betänk att det är elektriker som driver elfirma vi pratar om här. Denne har kanske noll intresse och låg kunskap för att hålla på och krångla såhär.
Jag inser att de flesta köper nog ett nytt instrument ifall tiden har gjort det gamla oanvändbart på det sättet.
Det gamla instrumentet är inte värdelöst för det, passar bra att ha med i bilen för småjobb där man gör någon enstaka mätning. Eller säljas till någon som vill ha ett sådant.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 931 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 931 inlägg
Jag skrev inte dubbelfakturerat utan att de fakturerar dubbelt mot vad de sagt. Ganska stor skillnad faktiskt. Jag baserar det på vad TS skrivit, att elfirman uppgivit cirka 2000. Om TS ljuger så faller givetvis den diskussionen, men då faller nog nästan alla diskussioner på forumet. Ljuger TS så får de såklart inse att svaren de får inte blir rätt.T tretorna skrev:
Så vi vet alltså inte vad som sagts, men tittar vi på fakturan så kan vi se att elfirman fakturerat för två personer för detta enkla jobb. Det är inte rimligt.
Hej igen,
Jag har fortfarande inte hört något från firman. Visserligen är det helg, men i fredags borde de kunnat svara. Jaja får se på måndag.
Det jag önskar hjälp av er nu är ett bra sätt att argumentera så de hör att jag vet de gjort fel. Som tex gällande den där mätaren de tog 290kr betalt för. Hur hade ni påvisat det med tydlig info att den behövde inte använts och om de absolut vill det så behöver de fråga innan de lägger på en sådan extrem kostnad?
Samt detta med lärlingen. Tacksam för tips.
Jag har fortfarande inte hört något från firman. Visserligen är det helg, men i fredags borde de kunnat svara. Jaja får se på måndag.
Det jag önskar hjälp av er nu är ett bra sätt att argumentera så de hör att jag vet de gjort fel. Som tex gällande den där mätaren de tog 290kr betalt för. Hur hade ni påvisat det med tydlig info att den behövde inte använts och om de absolut vill det så behöver de fråga innan de lägger på en sådan extrem kostnad?
Du ska nog passa dig för att argumentera för mycket. De har sagt 2000 kr (och i lagen finns utrymme för en avvikelse på 15%, så 2300 kr). Då ska det kosta 2300 kr.A Alwaysandforever2012 skrev:
Sen får det finnas hur många rader som helst med kalsongavgift eller extra för utrustning, så länge beloppet på sista raden är 2300 eller mindre.
Edit: Sen så är lagen till din fördel, firman kan inte i efterhand komma med "Ja, men det var ju bara för arbetet". I så fall så ska de vara tydliga med det när de häver ur sig ett pris. (Det finns väl ingen kund som ringer frågar vad halva jobbet kostar).
Du behöver inte argumentera något alls i början.A Alwaysandforever2012 skrev:Hej igen,
Skriv att du fått ett ca pris på 2000. Vill de sen vara 10 pers eller använda dyra mätverktyg så är det helt ok. Men summan ska oavsett vara ca 2000 ändå.
Varför fakturerar de inte datorn då, också? Om det nu är oumbärligt ar koppla den dit.Mikael_L skrev:Tja .. klart en hel del saker går.
Men betänk att det är elektriker som driver elfirma vi pratar om här. Denne har kanske noll intresse och låg kunskap för att hålla på och krångla såhär.
Jag inser att de flesta köper nog ett nytt instrument ifall tiden har gjort det gamla oanvändbart på det sättet.
Det gamla instrumentet är inte värdelöst för det, passar bra att ha med i bilen för småjobb där man gör någon enstaka mätning. Eller säljas till någon som vill ha ett sådant.