T turbosaab skrev:
Nu är jag faktiskt elektriker och ja, det är motiverat att ta fram det extrema testinstrumentet för 15-20 000 riksdaler och mäta 3 ynka uttag. När man inte är en glad hobbyskruvare finns det ett digert regelverk att rätta sig efter och då är det tryggt att veta att man dimensionerat allt rätt och att allt är rätt ihopskruvat.

För att ge ett exempel, du håller på att ansluta tre ledare i vägguttaget, när du skruvat fast de två första ledarna kommer kunden och frågar något, du svarar kunden, samtidigt som du ligger på knä vid uttaget och vänder bort uppmärksamheten från uttaget så hamnar sista ledaren utanför blecket som ska hålla fast ledaren i uttaget. Du tjoffar på kåpan, smäller igång säkringen, tar fram din fina Fluke spänningsprovare som vara visar vilken spänning det är. Allt bra, 230 volt visar Fluke’n mellan fas-nolla och fas-jord. Kalas tänker du! Ännu ett väl utfört jobb! Nu kör vi hem och fakturerar!

Fem år senare ringer kunden, uttaget har nu brunnit upp när kunden stod och strök tvätt. Visar sig att den sista ledaren, neutralledaren, har varit lös för den hamnade på fel sida blecket när du monterade uttaget.
Hade man använt det extrema testinstrumentet istället för den vanliga spänningsprovaren så hade man även fått ett mätvärde på hur bra motståndet i anslutningspunkter och ledning är fram till uttaget. Ett orimligt högt värde på detta motståndet visar till exempel på en dålig anslutning. Så ja, det är faktiskt motiverat att använda det extrema testinstrumentet även för tre simpla uttag. Är man riktigt, riktigt seriös så mäter man innan man utför jobbet och får på så sätt reda på vad för typ av karaktäristik-kurva säkringen bör ha för att uppfylla utlösningsvillkoret och vilken dimension kabeln ska ha.

Med vänlig hälsning, sladdknytaren med extremt testinstrument bak i den hutlöst dyra firmabilen.
Man får säga som Stenmark: ”det är int lönt att förklara för dom som int förstår ”
 
  • Gilla
turbosaab och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
X Xanthopteryx skrev:
Jag tror att det handlar om att bygga upp förtroende och nöjd kundbas, ty då är nya kunder mindre priskänsliga och ännu mindre befintliga nya.
Veta jag att hantverkaren är Bra, går att Lita på, är Ärlig, vill Mitt bästa så är det klart värt högre timpenning.
Samma med affärer
Vissa saker kan jag köpa på Clasohlson trots att de är dyrare. Varför? För att Om det krånglar så vet jag att det bara löser sig, till exempel.
Men det tar tid att få sådant förtroende och bygga den renommén.
Och snabbt att sabba. :)

För mig ramlar jobben in av sig självt, jag har aldrig gjort någon slags reklam, finns inte i någon telefonkatalog eller söktjänst, har anonym bil osv.
Det ringer någon för mig okänd, de har fått tips av någon annan kund jag har. Ja en elfirma jag jobbat åt ber också kunder lite då och kontakta mig istället, när de inte har tid själva.

Det finns två enkla regler.
1. Lura aldrig någon, se ditt uppdrag som ett förtroende som du sköter bra (det gäller då alla delar, kom i tid, meddela ev problem, fakturera utan konstigheter, var trevlig, ta av skorna när man går in på kundens parkettgolv och sånt, - det där man tycker borde vara självklart ... men men ...)
2. Lös kundens problem, (inte dina egna).
 
  • Gilla
  • Älska
Bangan och 16 till
  • Laddar…
sunnis
Fairlane Fairlane skrev:
Jag arbetar själv på en konsultfirma i databranschen. Det går riktigt bra för oss och det har det gjort i många år nu. Trots har vi självklart inte hundra procent beläggning, det är orimligt att ha en längre tid.

Ibland tar jag med en kollega som vill lära sig mitt specialområde ut till kund, kanske en som är ny i branschen, man kan se hennsom en lärling.
Kunden får betala för "lärlingens" arbete om denne tillför något. Om den bara gör mitt arbete och jag sitter bakom som stöd så betalar självklart inte för två personer. Min nya kollega lär sig saker så att hen kan göra jobb själv sen och dra in pengar till företaget på sikt. Så fungerar det nog på de allra företag i de flesta branscher.

Ett alternativ är ju annars att jag tar med 4-5 kollegor ut till kunden en dag och fakturerar för alla. Klagar kunden så kan jag väl säga att de kostar företaget pengar så vi måste såklart få intäkt för dem. Risken är nog stor att vi inte är välkomna tillbaks. I vårt fall kan vi inte ens säga att privatpersoner är idioter och att det är där problemet ligger. Det är nog inga kunder, privatpersoner eller företag, som är glada åt att betala för att utbilda ett annat företags personal.
Vi jobbar nog i princip samma bransch skulle jag tro utifrån din beskrivning. Egentligen skiljer det sig ganska lite från hur hantverkare tar betalt.

Skillnaden är att vi har ett timarvode som räcker till allt som anställda behöver. Hantverkare går i princip back varje arbetstimme. Lite konstig att inte timpriserna har ökat kraftigt med ROT-avdragen med tanke på att det blir billigare för kunden med högre timpriser.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det låter som att det beror på att du är gammal, tycker jag. :D
Vad kör du med? Tomtemössor eller ubåtar?
Det räcker inte med att kliva upp på morgonen - du måste öppna ögonen också. Om du hade gjort det så hade du sett att frågeställningen i huvudsak gällde uttag med snabbkoppling vs snabbanslutning.

Gammal kan jag mycket väl vara och år i yrket innebär ju även rutin. Jag kan därför berätta om t.ex ett hus som blev övervämmat och totalt vattenskadat p.g.a att ett rör frös sönder och vattnet därför pumpades in i huset tills ägarna kom ut till fritidshuset efter några veckor. Det visade sig sedan att det varit dålig kontakt i snabbanslutningen i vägguttaget som elementet satt i med varmgång och slutligen avbrott som följd. Sedan frös en rörkoppling sönder och vattnet fyllde bottenvåning och källarvåning.

Samma sak när folk laddar elbilar i vägguttag så ser jag en att de uttag som inte klarat av uppgiften i huvudsak är uttag med snabbanslutningar. Det är ytterst sällan (om aldrig) som jag behövt byta ut ett uttag med skruvanslutning i det fallet. Sedan kan det hända att bilägarna "överladdar" i uttagen, men det visar ju ändå vilka uttag som klarar mindre belastning.

Jag skulle kunna räkna upp åtskilliga liknande scenarion som jag upplevt med strömbrytare och (i huvudsak) vägguttag där snabbanslutningarna inte har klarat uppgiften. Att kursledare på elsäkerhetskurserna som man uppdaterar sig på dessutom är tveksamma till snabbkopplingarna och en del säger t.o.m att "är det hög belastning så bör ni nog använda uttag med skruvanslutning" måste ju också ha någon bakgrund.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
D Dahjo skrev:
Jag formulerade mig klumpigt, jag borde skrivit alla installationer stora som små "skall kontrolleras" det var länge sedan jag förkovrade mig i elinstallationsjuridiken. Om installatören känner att en isolationsmätning är hans val av metod så är det ju bra att han vill säkerställa god elsäkerhets praxis genom det.
Ja och jag har mest genom hela tråden formulerat mig ovanligt aggressivt, för att vara mig. :oops:
Lite brist på smidighet ibland. Men jag blev bara så triggad av alla hantverkarförsvarartroll som dök upp.
 
  • Gilla
  • Älska
Lundanker och 1 till
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Det räcker inte med att kliva upp på morgonen - du måste öppna ögonen också. Om du hade gjort det så hade du sett att frågeställningen i huvudsak gällde uttag med snabbkoppling vs snabbanslutning.

Gammal kan jag mycket väl vara och år i yrket innebär ju även rutin. Jag kan därför berätta om t.ex ett hus som blev övervämmat och totalt vattenskadat p.g.a att ett rör frös sönder och vattnet därför pumpades in i huset tills ägarna kom ut till fritidshuset efter några veckor. Det visade sig sedan att det varit dålig kontakt i snabbanslutningen i vägguttaget som elementet satt i med varmgång och slutligen avbrott som följd. Sedan frös en rörkoppling sönder och vattnet fyllde bottenvåning och källarvåning.

Samma sak när folk laddar elbilar i vägguttag så ser jag en att de uttag som inte klarat av uppgiften i huvudsak är uttag med snabbanslutningar. Det är ytterst sällan (om aldrig) som jag behövt byta ut ett uttag med skruvanslutning i det fallet. Sedan kan det hända att bilägarna "överladdar" i uttagen, men det visar ju ändå vilka uttag som klarar mindre belastning.

Jag skulle kunna räkna upp åtskilliga liknande scenarion som jag upplevt med strömbrytare och (i huvudsak) vägguttag där snabbanslutningarna inte har klarat uppgiften. Att kursledare på elsäkerhetskurserna som man uppdaterar sig på dessutom är tveksamma till snabbkopplingarna och en del säger t.o.m att "är det hög belastning så bör ni nog använda uttag med skruvanslutning" måste ju också ha någon bakgrund.
Oj, jag hoppas dina erfarenheter når rätt personer så att vi får stopp dessa livsfarliga snabbanslutningar som säljs dagarna i ända med CE märkning.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Oj, jag hoppas dina erfarenheter når rätt personer så att vi får stopp dessa livsfarliga snabbanslutningar som säljs dagarna i ända med CE märkning.
Ja, kursledarna på elsäkerhetskurserna belyser ju problemet, så de som är seriösa och uppdaterar sig på de kurserna blir ju iaf informerade...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
En eurotester tror jag att man kan få loss för ca 17-18'.
Sen kan man hitta både billigare och dyrare installationsprovare.

Ja, de borde nog kunna användas i typ 20 år, om man inte misshandlar sina saker, lämnar de ute i regnet osv.

Sen tillkommer det lite batterierch sånt, man vill kanske även köpa en "bläckfisken" eller lite andra coola t
Frågan är ju hur "up to date" de är om 20 år och hur många firmor som behåller dem så länge när det hela tiden kommer nya modeller med nya funktioner och uppdateringar.
 
Fairlane
D Dodger skrev:
Frågan är ju hur "up to date" de är om 20 år och hur många firmor som behåller dem så länge när det hela tiden kommer nya modeller med nya funktioner och uppdateringar.
Ja men med den kostnad man lägger på kunden kan man ju byta ut dem var tredje månad utan att gå med förlust, så vad är problemet?
Ändras de fysikaliska lagarna så ofta? Eller kan en skicklig elektriker göra ett bra jobb med en 15 år gammal mätare, där en oskickliga med ny mätare missar för att de inte förstår vad de ska mäta?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
ren"
Fairlane Fairlane skrev:
Ja men med den kostnad man lägger på kunden kan man ju byta ut dem var tredje månad utan att gå med förlust, så vad är problemet?
Ändras de fysikaliska lagarna så ofta? Eller kan en skicklig elektriker göra ett bra jobb med en 15 år gammal mätare, där en oskickliga med ny mätare missar för att de inte förstår vad de ska mäta?
Något problem är det ju inte, jag ifrågasatte bara den uppgivna "livslängden" på 20 år. De fysikaliska lagarna ändras kanske inte så ofta, men eftersom man ansluter mätarna till en dator för att lagra information, skapa projekt mm så är ju frågan hur länge mätarna är kompatibla med de nya datorer och programvaror som kommer. Sedan utvecklas ju mätarna, säkert förenklas handhavandesättet, finesser utvecklas och nyare mätare får säkert utvecklade mätmöjligheter och funktioner som inte de äldre har. Det gör nog också att många väljer att byta ut sina mätare långt innan de blir 20 år.
 
T
Demmpa Demmpa skrev:
Vem/vilka kräver att hantverkare ska jobba gratis?

Svar: Ingen.
Det är kontentan av ca 85% av alla inlägg här.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tänk, jag ser myntet från andra sidan och och tänker att de som försvarar TS faktura i den här tråden nog har gått från el-linjen på gymnasiet rätt in på en elfirma och sen jobbat där eller på andra elfirmor hela sin karriär.

Jobbar man som anställd elektriker så läser man fackets tidning och pratar man mycket med sina elektrikerkollegor och andra hantverkare och när det blir diskussion med kunder om fakturor så är det vanligtvis med en privatperson som är helt ny på ämnet elektrikerfakturor och det är normalt inga problem att lura upp kunden i ett träd.

Helt plötsligt sitter man på ett internetforum och försvarar lurendrejerier med någon som 'inte begriper' utan att förstå att stora delar av publiken är ärliga elektriker med decennier i branschen, egenföretagare i renare branscher, inköpare på stora företag, controllers osv.

Det är klart att det blir lite av en utmaning att diskutera prissättning med det tunnelseendet. Men då får man försöka vara ödmjuk inför det och försöka se saken från andra håll.
Hobbypsokolog
 
T
Fairlane Fairlane skrev:
Vad har det med saken att göra?
Menar du att det är ok att faktura dubbelt mot vad man sagt till kunder som inte vet vad de själva kostar sin arbetsgivare per timme?

Eller är det detta med att man kan skicka med fler personer än vad som behövs så man kan fakturera för samtliga personer även om de inte utför något jobb?
Du påstår att någon har dubbelfakturerat. Vad vet du om det?
 
T
Fairlane Fairlane skrev:
Jag arbetar själv på en konsultfirma i databranschen. Det går riktigt bra för oss och det har det gjort i många år nu. Trots har vi självklart inte hundra procent beläggning, det är orimligt att ha en längre tid.

Ibland tar jag med en kollega som vill lära sig mitt specialområde ut till kund, kanske en som är ny i branschen, man kan se hennsom en lärling.
Kunden får betala för "lärlingens" arbete om denne tillför något. Om den bara gör mitt arbete och jag sitter bakom som stöd så betalar självklart inte för två personer. Min nya kollega lär sig saker så att hen kan göra jobb själv sen och dra in pengar till företaget på sikt. Så fungerar det nog på de allra företag i de flesta branscher.

Ett alternativ är ju annars att jag tar med 4-5 kollegor ut till kunden en dag och fakturerar för alla. Klagar kunden så kan jag väl säga att de kostar företaget pengar så vi måste såklart få intäkt för dem. Risken är nog stor att vi inte är välkomna tillbaks. I vårt fall kan vi inte ens säga att privatpersoner är idioter och att det är där problemet ligger. Det är nog inga kunder, privatpersoner eller företag, som är glada åt att betala för att utbilda ett annat företags personal.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag arbetar själv på en konsultfirma i databranschen. Det går riktigt bra för oss och det har det gjort i många år nu. Trots har vi självklart inte hundra procent beläggning, det är orimligt att ha en längre tid.

Ibland tar jag med en kollega som vill lära sig mitt specialområde ut till kund, kanske en som är ny i branschen, man kan se hennsom en lärling.
Kunden får betala för "lärlingens" arbete om denne tillför något. Om den bara gör mitt arbete och jag sitter bakom som stöd så betalar självklart inte för två personer. Min nya kollega lär sig saker så att hen kan göra jobb själv sen och dra in pengar till företaget på sikt. Så fungerar det nog på de allra företag i de flesta branscher.

Ett alternativ är ju annars att jag tar med 4-5 kollegor ut till kunden en dag och fakturerar för alla. Klagar kunden så kan jag väl säga att de kostar företaget pengar så vi måste såklart få intäkt för dem. Risken är nog stor att vi inte är välkomna tillbaks. I vårt fall kan vi inte ens säga att privatpersoner är idioter och att det är där problemet ligger. Det är nog inga kunder, privatpersoner eller företag, som är glada åt att betala för att utbilda ett annat företags personal.
Om kunden har beställt att du tar med dig 4-5 mähän som sitter med munnen öppen och dreglar så ska du självklart fakturera för det.
 
Mikael_L
U Utasja skrev:
Jag vill se den elektriker, vvs:are m fl som skulle använda en hög grejer som kunden själv har köpt på kreti och pleti företag.
Jag har inga problem, förutsatt att det är CE-märkt material, och i alla fall någorlunda vettigt (vilket det mesta i alla fall är).
Jag återanvänder gammalt också som är i gott skick och uppfyller dagens krav om kunden vill.

Sen kan jag ibland rekommendera kunden andra val, t.ex. att jag anser att det kommer bli fult, ta lång tid att montera eller få tveksam livslängd. Ibland skriver jag tydligt i min faktura att x och y är tillhandahållet av kunden, om jag tror att det är något som ganska snart kommer innebära krångel.
Men obs, det är rätt lite elmateriel som är riktigt kasst, en hel del ligger i något slags mellansegment - rätt OK, men lite krångligare att använda och/eller lite fulare resultat. Även från seriösa tillverkare som man köper av hos grossen finns det sådana där halva bottennapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.