94 822 läst · 585 svar
95k läst
585 svar
Hur många elektriker behövs och hur lång tid tar det att fixa fler eluttag
Om man har den bredvid sig tar det 15 sekunder.BirgitS skrev:
Mät: fas-nolla, fas-jord, nolla-jord - klart.
Sen kan jag ibland prova 30mA testström fas-jord (jag kör med fluke t150, så den testströmmen får jag genom att trycka på två knappar samtidigt) för att lösa JFB, det blir en kompletterande test som avslöjar om det skulle råka vara fuljordat i anläggningen. Då tillkommer tiden att gå och återställa JFB.
Kopplar jag in någon maskin, typ, TM, spis, häll etc, så provar jag naturligtvis kontinuitet mot maskinens metallhölje och skyddsjord. En lägsta-nivå-test som jag tycker alla elektriker borde lägga sig till med.
Hade en elektriker i Tanumshede 1997 haft det som vana hade en då 8-årig kille fortfarande levt och varit 32 år idag.
Denna lägsta-nivå-test får man naturligtvis utöka vid behov. Ser man bevis eller får misstanke om att det kan finnas en del bedrövligt dåligt kopplande så utökas ju kontrollen förstås.
Då inte i första hand med att ta fram installationsprovaren, det är rätt poänglöst när det gäller ett eller några extra uttag, utan då i första hand inspektion, dvs öppna dosor och följa kablar osv.
Kan även vara befogat då man misstänker att gamla utförandekrav inte är tillräckliga för denna komplettering, t.ex. kan vägg/golv-resistans behöva mätas (eller att man byter till skyddsjordat utan att grotta något mer ifall rummet fortfarande uppfyller kravet på isolerad miljö)
Tycker allt ser ut att va i sin ordningA Alwaysandforever2012 skrev:Hej,
Jag vill bara dubbelkolla den räkning vi precis fick av elektrikern. Vi bad att fixa 3 extra eluttag från ett ojordat eluttag. Min man frågade om ungefär kostnad för allt inkl. efter rot. Ca 2000 svarar dom och sedan får vi en räkning på nästan det dubbla.. jag gissar på den där dåliga kommunikationen där de ej räkna med resekostnader å material. Jag ville ju ha en hum om vad räkningen skulle landa på för att vara beredd..alla har inte hur mycket pengar som helst extra ..
Iaf det jag funderar på här är.. behöver man vara 2 för att detta jobb och hur lång tid kan det tänkas ta .. självklart fall till fall. Men bara på ungefär för se om detta kan stämma. De har med en lärling. Undrar om den hade behövts.. om det gjorde att det gick mycket snabbare eller inte.. å är lärlingar bara 130kr billigare..
Rummet är inte jättestort så de kanske fick dra 6m
Hej.D Dodger skrev:Det räcker inte med att kliva upp på morgonen - du måste öppna ögonen också. Om du hade gjort det så hade du sett att frågeställningen i huvudsak gällde uttag med snabbkoppling vs snabbanslutning.
Gammal kan jag mycket väl vara och år i yrket innebär ju även rutin. Jag kan därför berätta om t.ex ett hus som blev övervämmat och totalt vattenskadat p.g.a att ett rör frös sönder och vattnet därför pumpades in i huset tills ägarna kom ut till fritidshuset efter några veckor. Det visade sig sedan att det varit dålig kontakt i snabbanslutningen i vägguttaget som elementet satt i med varmgång och slutligen avbrott som följd. Sedan frös en rörkoppling sönder och vattnet fyllde bottenvåning och källarvåning.
Samma sak när folk laddar elbilar i vägguttag så ser jag en att de uttag som inte klarat av uppgiften i huvudsak är uttag med snabbanslutningar. Det är ytterst sällan (om aldrig) som jag behövt byta ut ett uttag med skruvanslutning i det fallet. Sedan kan det hända att bilägarna "överladdar" i uttagen, men det visar ju ändå vilka uttag som klarar mindre belastning.
Jag skulle kunna räkna upp åtskilliga liknande scenarion som jag upplevt med strömbrytare och (i huvudsak) vägguttag där snabbanslutningarna inte har klarat uppgiften. Att kursledare på elsäkerhetskurserna som man uppdaterar sig på dessutom är tveksamma till snabbkopplingarna och en del säger t.o.m att "är det hög belastning så bör ni nog använda uttag med skruvanslutning" måste ju också ha någon bakgrund.
Ja att det gällde snabbkopplingar på apparater missade jag tydligen.
Och jag håller väl med, till en del i alla fall. En del apparater har rätt flimsiga snabbkopplingar, som inte inger mig något förtroende. ELKO har något skit jag aldrig gillat på sina senaste apparater med snabbkopplingar, ett sånt uttag skulle jag aldrig sätta bakom en inbyggnadsugn som vill har 10+A.
En del andra serier/fabrikat känns bättre, jag sätter ofta ett Schneider eller ABB enkeluttag bakom den där ugnen, de har snabbkoppling men känns robusta.
Vi verkar tänka likadant.Mikael_L skrev:Om man har den bredvid sig tar det 15 sekunder.
Mät: fas-nolla, fas-jord, nolla-jord - klart.
Sen kan jag ibland prova 30mA testström fas-jord (jag kör med fluke t150, så den testströmmen får jag genom att trycka på två knappar samtidigt) för att lösa JFB, det blir en kompletterande test som avslöjar om det skulle råka vara fuljordat i anläggningen. Då tillkommer tiden att gå och återställa JFB.
Kopplar jag in någon maskin, typ, TM, spis, häll etc, så provar jag naturligtvis kontinuitet mot maskinens metallhölje och skyddsjord. En lägsta-nivå-test som jag tycker alla elektriker borde lägga sig till med.
Hade en elektriker i Tanumshede 1997 haft det som vana hade en då 8-årig kille fortfarande levt och varit 32 år idag.
Denna lägsta-nivå-test får man naturligtvis utöka vid behov. Ser man bevis eller får misstanke om att det kan finnas en del bedrövligt dåligt kopplande så utökas ju kontrollen förstås.
Då inte i första hand med att ta fram installationsprovaren, det är rätt poänglöst när det gäller ett eller några extra uttag, utan då i första hand inspektion, dvs öppna dosor och följa kablar osv.
Kan även vara befogat då man misstänker att gamla utförandekrav inte är tillräckliga för denna komplettering, t.ex. kan vägg/golv-resistans behöva mätas (eller att man byter till skyddsjordat utan att grotta något mer ifall rummet fortfarande uppfyller kravet på isolerad miljö)
Att reflexmässigt behöva slänga fram sin eurotester för att testa tre ojordade uttag tycker inte jag tyder på noggrannhet, utan snarare att man inte har full förståelse för vad man testar. Lite som att testa med skygglappar, instrumentet kommer kunna ge fullgott resultat även om det hänger lös FK ner framför ytterdörren.
Om man har ögonen med sig kan som du säger även små observationer orsaka stora mätinsatser. Som extremfall har jag isolationsmätt en borrmaskin innan inkopplingen eftersom jag såg att sladden hade blivit klämd. Det innebär inte att jag alltid förespråkar isolationsmätning innan man kopplar in en maskin, även om det såklart gett en fin extrafakturering
Nu får du faktiskt göra lite smygreklam själv så man kan hitta och anlita dig om det behövs!Mikael_L skrev:Och snabbt att sabba.
För mig ramlar jobben in av sig självt, jag har aldrig gjort någon slags reklam, finns inte i någon telefonkatalog eller söktjänst, har anonym bil osv.
Det ringer någon för mig okänd, de har fått tips av någon annan kund jag har. Ja en elfirma jag jobbat åt ber också kunder lite då och kontakta mig istället, när de inte har tid själva.
Det finns två enkla regler.
1. Lura aldrig någon, se ditt uppdrag som ett förtroende som du sköter bra (det gäller då alla delar, kom i tid, meddela ev problem, fakturera utan konstigheter, var trevlig, ta av skorna när man går in på kundens parkettgolv och sånt, - det där man tycker borde vara självklart ... men men ...)
2. Lös kundens problem, (inte dina egna).
Det den klarar att mäta idag kommer den även klara att mäta imorgon (om man inte pajat instrumentet).D Dodger skrev:
Så kommer det inte några fantastiska helt nya mätprinciper som tar fram något helt annat data så kan jag inte se varför ett instrument inköpt idag, eller för 10 år sedan, skulle vara lika användbart om 20 år.
Ja, det gamla från 2012 kanske inte har Bluetooth och inget av dessa två har Grunt-integrering till skylife-systemet som en del coola har år 2042. Men de kommer fortfarande kunna göra sina mätningar lika bra. Man får väl kludda ner siffrorna på ett papper.
Ja och på tal om det, det är så jag nästan alltid gör.
Då jag tidigare arbetade lite mer tätt med en elfirma, som hade några eurotester så lade jag in en hel testplan i instrumentet ifall det var något större jobb med många grupper (och JFB) som skulle avprovas.
Då var ju den inbyggda datainsamlingen bra att ha.
I övrigt, för småjobb, så hade jag ett enkelt papper med lite smarta förtryckta fält som gjorde det snabbt och enkelt att plita ner resultatet.
Nu har jag gjort denna för min verksamhet idag. Jag har sneglat lite på en eio-mall när jag skapade denna, och den ska skrivas om lite till, vilket år som helst nu.
Jag kan bjussa forumet på denna.
Nej. Eurotestern sparar inte tid. Det gör däremot en slagborrmaskin. Ser dock inte det som skäligt att ta betalt för användandet av den.U Utasja skrev:Men detta instrument är köpt för att förkorta tiden för kunden. Manuell uppmätning och dokumentation skulle säkert ha tagit närmare en timme a 555 kr.
Det finns inte ett företag som inte tar betalt för dyra investeringar. Men man tar inte betalt för användandet av förbrukningsverktyg som hammare, borrmaskiner, datorer mm. Blanda inte äpplen och päron.
Fast för slutkontroll/egenkontroll av lite större installationer kan den (eller andra instrument med inbyggda datastrukturer) spara en del tid.J Johan456 skrev:
Som sagt, vid två eller tre tillfällen har jag suttit på "kontoret" och matat in en hel testplan, med först Zför, Uin osv, sen en radda med samtliga JFB och sen under dessa i trädstruktur samtliga grupper under varje JFB.
Det låter lite bökigt kanske, men går rätt snabbt i en eurotester i alla fall.
Sen har jag dragit iväg och mätt.
Och då kommer nästa teststeg så fort ett är klart, man glömmer eller missar inget, och man behöver inte hålla på och anteckna mätvärden, så det går snabbt väl på plats. Ja, detta kan ha sparat en timme vid var och ett av tillfällena.
Men håller man på mycket med sådana här projekt, så har man naturligtvis bra instrument, och byter ibland, inte för att det inte längre fungerar, utan för en bättre funktionalitet, som lönar sig på den här nivån.
Puhh, nu har jag äntligen nått slutet på tråden.
Jag börjar med TS fråga i första posten.
Här finns alla möjliga tecken på att TS blir upplurad upp på läktaren, och någon skitjävel försöker lura han på pengar. Det är lika illa som ficktjuvar eller de som tar sig in i hus och stjäl. Man tar det man inte har rätt till, och de som drabbas blir av med värden.
Jag kikar på fakturan:
Materialpriserna är rätt hyggligt upphissade, men kanske lite svåra att juridiskt komma åt. Det stannar vid en indikation om att TS har att göra med någon som saltar allt så mycket hen vågar - ett dåligt tecken.
Men hade det bara varit detta så hade mitt bud varit "Betala det där, materialpriserna är inte schyssta, men det är inte lönt att bråka, och gäller lyckligtvis inte så mycket pengar denna gång.
Det är inte utskrivet enummer heller, det är inte ensamt något tecken på lur eller dåligt, men seriösare aktörer med lite rutiner brukar nog ange dessa.
Men sen kommer punkten att ta betalt för testinstrumentet.
Ja här går larmklockorna "Full alert!"
Det finns ingen seriös firma som håller på så. Utan det är saltande lycksökare i branschen som gör sånt, de här typerna är inte ute efter att göra ett ärligt jobb med ärligt betalt, utan deras affärsidé är att lura kunder på pengar helt enkelt. Ganska troligt är det ett GDSGD-upplägg, det kan du testa genom att protestera, och då kanske de direkt backar, säger att "Oj, ja det blev lite fel, vi rättar till, du behöver bara betala 2700:-". Då är det en GDSGD-firma.
Sådana borde hamna på någon slags svarta lista.
Sen kommer nästa bevis på oseriositet.
4 arbetstimmar för ett tvåtimmarsjobb.
För de som anser att det är en OK arbetstid, vet ni att ni ska aldrig anlita denne, som tycker att det är vad man hinner på en halv dag.
Sen var det väl inte något mer tokigt med fakturan, ja förutom en konstig felräkning på 37 öre! varför?
Bilavgift är väl ett jäkla skit, framförallt borde det vara lag på att man måste tydligt ange detta innan man påbörjar jobbet, annars får man inte lägga till detta.
Men nu är det nog kutym i hantverkarsvängen att ta avgift för bil, och knappt någon upplyser om det före.
Det företag jag gör mest jobb åt, de såg jag har över 700:- i bilavgift när de skickar ut sina egna pojkar på jobben. De kan snart leva på bara bilarna tänker jag ...
Men till sist, du har fått ett ungefärligt pris på 2000 efter ROT, då är det detta som gäller.
Firman har inte rätt till att ta ut mer 2300:- inkl moms enligt lag då.
Det är detta spår du ska gå på.
Betala in 2000, fråga vad fördyringen beror på (gärna mail så det finns bevis).
Kan de ge någon rimlig orsak till fördyring så kan du betala in ytterligare 300, och bestrida resten.
När de så oblygt försöker blåsa dig, så finns det ingen anledning att försöka rädda något misstag de gjort.
Jag börjar med TS fråga i första posten.
Här finns alla möjliga tecken på att TS blir upplurad upp på läktaren, och någon skitjävel försöker lura han på pengar. Det är lika illa som ficktjuvar eller de som tar sig in i hus och stjäl. Man tar det man inte har rätt till, och de som drabbas blir av med värden.
Jag kikar på fakturan:
Materialpriserna är rätt hyggligt upphissade, men kanske lite svåra att juridiskt komma åt. Det stannar vid en indikation om att TS har att göra med någon som saltar allt så mycket hen vågar - ett dåligt tecken.
Men hade det bara varit detta så hade mitt bud varit "Betala det där, materialpriserna är inte schyssta, men det är inte lönt att bråka, och gäller lyckligtvis inte så mycket pengar denna gång.
Det är inte utskrivet enummer heller, det är inte ensamt något tecken på lur eller dåligt, men seriösare aktörer med lite rutiner brukar nog ange dessa.
Men sen kommer punkten att ta betalt för testinstrumentet.
Ja här går larmklockorna "Full alert!"
Det finns ingen seriös firma som håller på så. Utan det är saltande lycksökare i branschen som gör sånt, de här typerna är inte ute efter att göra ett ärligt jobb med ärligt betalt, utan deras affärsidé är att lura kunder på pengar helt enkelt. Ganska troligt är det ett GDSGD-upplägg, det kan du testa genom att protestera, och då kanske de direkt backar, säger att "Oj, ja det blev lite fel, vi rättar till, du behöver bara betala 2700:-". Då är det en GDSGD-firma.
Sådana borde hamna på någon slags svarta lista.
Sen kommer nästa bevis på oseriositet.
4 arbetstimmar för ett tvåtimmarsjobb.
För de som anser att det är en OK arbetstid, vet ni att ni ska aldrig anlita denne, som tycker att det är vad man hinner på en halv dag.
Sen var det väl inte något mer tokigt med fakturan, ja förutom en konstig felräkning på 37 öre! varför?
Bilavgift är väl ett jäkla skit, framförallt borde det vara lag på att man måste tydligt ange detta innan man påbörjar jobbet, annars får man inte lägga till detta.
Men nu är det nog kutym i hantverkarsvängen att ta avgift för bil, och knappt någon upplyser om det före.
Det företag jag gör mest jobb åt, de såg jag har över 700:- i bilavgift när de skickar ut sina egna pojkar på jobben. De kan snart leva på bara bilarna tänker jag ...
Men till sist, du har fått ett ungefärligt pris på 2000 efter ROT, då är det detta som gäller.
Firman har inte rätt till att ta ut mer 2300:- inkl moms enligt lag då.
Det är detta spår du ska gå på.
Betala in 2000, fråga vad fördyringen beror på (gärna mail så det finns bevis).
Kan de ge någon rimlig orsak till fördyring så kan du betala in ytterligare 300, och bestrida resten.
När de så oblygt försöker blåsa dig, så finns det ingen anledning att försöka rädda något misstag de gjort.
Det är inte så märkligt om man förstår syftet med CE-märkningen. Produkter som inte är tänkta att användas fritt i de olika medlemsländerna får inte CE-märkas. Det finns olika standarder för elutrustning i medlemsländerna.Mikael_L skrev:
Var jag fått det ifrån? Regelverket i lågspänningsdirektivet.
Sen är det som vanligt väldigt märkligt.
Snabbt kommer det en hop sliskiga skribenter och ska skydda och försvara den för dom helt okände hantverkaren.
Varför gör ni det?
Håller ni på och försvara allt möjligt avskum i samhället, bara för att ... ja ...
Alltså jag fattar inte alls, skiten stänker ju på er själva då. En person/firma som av allt att döma luras och har sig, som ni inte känner - men ett obeskrivligt tvång att springa till dennes försvar har ni av någon märklig anledning.
Är det kanske någon ni känner? Ja det är ju ännu värre, mer förståeligt, men värre.
Jag ber alla om ursäkt för min ovanligt hårda ton, men jag har inte tagit någon sådan här fajt på länge och fick väl kanske lite ovanligt mycket feeling.
Snabbt kommer det en hop sliskiga skribenter och ska skydda och försvara den för dom helt okände hantverkaren.
Varför gör ni det?
Håller ni på och försvara allt möjligt avskum i samhället, bara för att ... ja ...
Alltså jag fattar inte alls, skiten stänker ju på er själva då. En person/firma som av allt att döma luras och har sig, som ni inte känner - men ett obeskrivligt tvång att springa till dennes försvar har ni av någon märklig anledning.
Är det kanske någon ni känner? Ja det är ju ännu värre, mer förståeligt, men värre.
Jag ber alla om ursäkt för min ovanligt hårda ton, men jag har inte tagit någon sådan här fajt på länge och fick väl kanske lite ovanligt mycket feeling.
Men uttag och strömbrytare är nog tänkta att användas fritt i medlemsländerna inom unionen, eller hur?S Sauron skrev:
Men det är riktigt, en produkt som inte faller inom något av EU-direktiven får INTE CE-märkas.
Men elmaterial faller under LVD, så det får CE-märkas.