Mikael_L
FredrikR FredrikR skrev:
Hur vet du motsatsen?
Är 2x2h rimligt för klamra 10m kabel och montera 3 vägguttag? En halv arbetsdag!
Detta innebär bara att vi förstår hur grymt långsamt tretorna jobbar.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vi har en nyanställd på firman jag jobbar på. De kommande veckorna är det ett fullspäckat schema med utbildningar. Det är ett antal datasystem, larm, inpassering, säkerhetskontroller, fotografering, intervjuer, tjänstebilar. Listan tar aldrig slut.

Vilken kund tycker du att vi ska fakturera för den här tiden?
Ett antal datasystem då antar jag att du jobbar med mjukvara. Det är kutym i den branschen att debitera 8 timmar oavsett om jobbet tog 10 minuter eller en timme så det finns gott om utrymme för internutbildning.

T tretorna skrev:
Hemligheten bakom snygg klammring är att det tar längre tid än att bara smacka upp något. Varför ska en lärling inte kunna klammra snyggt?
Satte dom halva kabellängden var tror du?
Varannan?
Det tog extra lång tid för att dom klunsade om vem av dom som skulle montera 2 av de 3 vägguttagen?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vi har en nyanställd på firman jag jobbar på. De kommande veckorna är det ett fullspäckat schema med utbildningar. Det är ett antal datasystem, larm, inpassering, säkerhetskontroller, fotografering, intervjuer, tjänstebilar. Listan tar aldrig slut.

Vilken kund tycker du att vi ska fakturera för den här tiden?
Brukligt är väl ändå att viss del av vinsten på utförda arbeten avsätts till investeringar?
Vart sker den här inpasseringen?

T tretorna skrev:
Tänk om det nu tog fyra timmar och är överjävligt snyggt klammrat samt att uttagen sitter spikrakt.
"överjävligt snyggt klammrat samt att uttagen sitter spikrakt"? Det är väl ett helt vanligt standardjobb det...

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
D Dodger skrev:
"överjävligt snyggt klammrat samt att uttagen sitter spikrakt"? Det är väl ett helt vanligt standardjobb det...
Nej nej, då har man tur och får räkna med att kostar extra...:rolleyes:

• Gilla
  • Haha
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
T tretorna skrev:
Hur vet du det?
Enkelt. Det går inte dubbelt så fort att sätta 3 uttag med för två personer. Även om man fakturerar lite mindre för lärlingen så blir det restid för denne också. Så om arbetet tagit 4 timmar för en ensam elektriker så går det ungefär på ett ut, men så lång tid ska det inte ta..

Så tillbaks till frågan om jag missuppfattat att lärlingen kostar pengar. Nej det förstår jag, men det är irrelevant för kunden. Med ditt resonemang kan ju firman ta in 5 lärlingar till och skicka med till kunden. Firman har kostnader för dessa och alltså ska kunden betala även om det är en förlust för kunden? Självklart ska man fakturera för lärlingen när det är vettigt, när det tillför något till kunden. Timtaxan man tar för lärlingen är tillräckligt hög för att man inte behöver ha full beläggning på denne.

• Gilla
  • Älska
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
S
FredrikR FredrikR skrev:
Nej nej, då har man tur och får räkna med att kostar extra...:rolleyes:
Exakt! Kvalité får faktiskt kosta ;)

T
FredrikR FredrikR skrev:
Satte dom halva kabellängden var tror du?
Varannan?
Det tog extra lång tid för att dom klunsade om vem av dom som skulle montera 2 av de 3 vägguttagen?
Det kanske var så enkelt att dom klamrade varsin sträcka parallellt?
10 meter är en bit, mät upp?

T tretorna skrev:
Det finns många firmor som specar och tar direkt betalt för sina lärlingar.
Om jag anlitar ett företag till att utföra ett jobb och företaget skickar en lärling och en fullbetald och den fullbetalda mestadels bara lär ut och övervakar lärlingen, alltså att det bara är en som utför jobb åt mig. Å det företaget skulle skicka en faktura där bägges arbetstid är upptagen så skulle jag bestrida fakturan och bara betala halva arbetskostnaden.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T
S SueCia skrev:
Det kan det inte vara för de har inte debiterat för användningen av vattenpass. ;)
Det kanske är så pass enkelt att uttagen följer något som redan sitter i våg?

Mikael_L
Demmpa Demmpa skrev:
Jag tror inte att @Fairlane eller flera andra missuppfattar vad en lärling är och vem som står för lärlingens lön.

En lärling får sin lön från företaget den är anställd hos.
Företagets kunder betalar alltid en lärlings lön indirekt genom påslag på det ordinarie timpriset, kanske bara någon krona.
Sen när lärlingen börjar bli mer självgående så kan företaget börja ta betalt för lärlingen genom en separat post på fakturan.

Ett företag som kontinuerligt har ”max antal lärlingar” och där lärlingarna byter företag så fort de är klara med lärlingsutbildningen behöver ta ut en högre timkostnad av kunderna än ett företag som sällan tar in någon lärling & där lärlingen fortsätter att jobba efter lärlingsperioden.
Nu är det nog rätt vanligt att företaget tar betalt för lärlingen rätt mycket av dess tid.
Men seriösa företag håller ju lite koll, och debiterar ju inte när det inte är klart att lärlingen har bidragit med sin "arbetstid".

Så har det varit när jag haft praktikanter och lärlingar med mig, i ett företag som är ytterst seriöst.
Praktikant - kostar aldrig något på kundens faktura
Lärling, försöker man först och främst få med på uppdrag där denne ersätter en annan arbetskraft som annars skulle vara med.
Lärlingar får förlägga mycket rör, dra kabel på stegar, vara med som påskjutare eller dragare vid rördragning och annat där de gör en vettig uppgift, som de klarar rätt bra. Och nivån ökar sen sakta.
Då kommer det lärlings timkostnad på fakturan, det är helt rätt och OK, man tar tillvara på kundens intressen, hen betalar inte mer än vad jobbet är värt. Blir ofta lite bättre då lärlingen har nästan halva timpenningen men gör sådana här jobb lika bra som att man hugger med en fullbetald som hjälp.

Men ibland finns det inget lämpligt, då hänger lärlingen med någonstans och bidrar inget speciellt, utan mer lär sig = ingen fakturarad på fakturan.

Att det finns hantverkare och firmor som inte är seriösa är trist, och jag lovar, de är inte bara ett problem för kunderna, utan de är också ett problem för branschen.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Exakt! Kvalité får faktiskt kosta ;)
Inte alltid. Jag får ofta höra att jag gör snygga, prydliga jobb och att jag är billig...

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S
T tretorna skrev:
Det kanske är så pass enkelt att uttagen följer något som redan sitter i våg?
Fattar egentligen inte hur dom fick upp kabeln utan hammare heller när jag tänker efter.

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
BirgitS
T tretorna skrev:
Hemligheten bakom snygg klammring är att det tar längre tid än att bara smacka upp något. Varför ska en lärling inte kunna klammra snyggt?
Som sagt ointressant i det här fallet. Det är inte skäligt med 4 timmar för jobbet (juridiskt språk för normalt) och företaget har gett ett ungefärligt pris på 2000 kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.