T tretorna skrev:
Brukligt är väl ändå att viss del av vinsten på utförda arbeten avsätts till investeringar?
Ah, du tänker på samma sätt som en seriös firma bör göra med lönen till en lärling som följer med på ett enmansjobb?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
T tretorna skrev:
Du skulle aldrig vinna en tvist med ditt argument.
Jodå, det är helt klart möjligt och troligt.
Betydligt svårare att vinna en tvist med motiveringen "vi har ju kostnader för lärlingen".

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A Alwaysandforever2012 skrev:
Ja! Jag undrade över det med.. vad fasiken testa de med det som kan kosta så jäkla mycket...
det är ett verktyg som krävs för att testa nyinstallation enligt regelverk. Inköpspris ca 40-60 000 kr.

• Gilla
tretorna
  • Laddar…
Perspektiv Perspektiv skrev:
det är ett verktyg som krävs för att testa nyinstallation enligt regelverk. Inköpspris ca 40-60 000 kr.
Oj, nyss var det 20-25':-

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Är det Ahlsells listpris?

Sen krävs inte det verktyget för att testa nyinstallation enligt något regelverk. Regelverket pekar inte ut ett specifikt verktyg.

X
Snarare från under 10 och uppåt. Överdriv inte bara för att försöka rättfärdiga en fånig post i en faktura.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Har man instrumentet i bilen kan man lika gärna mäta med det. Men kontrollen som krävs för den här typen av installation gör man enkelt med multimeter och spänningsprovare.

Går inte att motivera debitering av det instrumentet för det här jobbet, eller ens någonsin egentligen, men det är väl en annan fråga :D
Går det att isolationsmäta på en ojordad installation?

T
BirgitS BirgitS skrev:
Just med argumentet vad som är skäligt pris/tidsåtgång har haft framgång.
Det faller då priset inte är oskäligt.

T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ah, du tänker på samma sätt som en seriös firma bör göra med lönen till en lärling som följer med på ett enmansjobb?
En lärling är inte en investering. Du kanske bör prata med din revisor.

T
Fairlane Fairlane skrev:
Jodå, det är helt klart möjligt och troligt.
Betydligt svårare att vinna en tvist med motiveringen "vi har ju kostnader för lärlingen".
Priset är inte oskäligt så hela din argumentation faller. Sedan är det kanske så att infantila argument inte tas upp vid en prövning.

Inte ett regelkrav, kostar under 20k inklusive bläckfisk, och har diskuterats åtskilliga gånger under de 434 inläggen du hoppade över.
Men det är gulligt att du försöker.

• Gilla
  • Haha
Bangan och 1 till
  • Laddar…
S
J Jao66 skrev:
Går det att isolationsmäta på en ojordad installation?
Man kan isolationsmäta utökningen före man ansluter den mot befintlig elanläggning. Jag skulle dock aldrig någonsin besvära mig med att isolationsmäta mina klamrade kablar på ett så litet jobb.

Det är skillnad när det är mycket infälld installation och allra helst om en annan hantverkare är där o spikar/borrar efter jag är klar med mina dragningar. Men i TS fall men infon vi har är en isolationsmätning fullständigt onödig.

Om kunden vill säkra sin befintliga anläggning kan man ju isolationsmäta hela anläggningen ifrån centralen, men då drar ju timmarna iväg också.

• Gilla
Jao66
  • Laddar…
S
P PatrikJo skrev:
Inte ett regelkrav, kostar under 20k inklusive bläckfisk, och har diskuterats åtskilliga gånger under de 434 inläggen du hoppade över.
Men det är gulligt att du försöker.
Gissandet i den här tråden är nog faktiskt bland de mest extrema fallen jag sett på byggahus :p

BirgitS
T tretorna skrev:
Det faller då priset inte är oskäligt.
Jag har fortfarande inte sett till någon förklaring från dig till varför det är normalt att det tar 4 timmar att sätta upp 3 ojordade utanpåliggande vägguttag och dra 10 m utanpåliggande kabel. Detta då företaget i förväg sagt att priset blir ungefär 2000 kr.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
BirgitS
T tretorna skrev:
En lärling är inte en investering. Du kanske bör prata med din revisor.
Men du ansåg ju att en nyanställd var en investering i inlägg #409
Du får allt lov att bestämma dig.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.